verbetering 2.0 setup/welke versterker?

Status
Niet open voor verdere reacties.

GulfO1

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2009
Hallo beste mede forumleden,

Ik luister al een tijdje naar muziek op de onderstaande setup
en zoek eigenlijk wat verbetering in mijn geluid.

Setup:

Creative Sound Blaster Audigy SE

24-bits - 96 kHz - 100 dB SNR

stuurt aan:

SONY VERSTERKER TA-FE 370

Uitgangsvermogen: 70W x 2 (DIN 4 Ohm)
Frequentiebereik:7-70000Hz

stuurt aan:

Heco Victa 300 (meer info in link)

http://www.heco-audio.de/typo3conf/ext/nx_produkte/pi1/heco_detail.php?pid=3057&L=1

Ik vermoed dat mijn versterker de kwaliteit naar beneden haalt.
Heeft iemand enig idee van wat een betere versterker zou kunnen zijn bij mijn boxen.
Ik zoek wat meer helder geluid en een wat strakkere diepere bas.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen,

alvast bedankt.

Gulf:thumb:

Niet dat we je hier niet willen helpen, maar kijk ook eens bij hifi.nl . Daar zitten de mensen met de meeste kennis op dit gebied.

Daarnaast. Je vraag is onmogelijk te beantwoorden vanaf hier. Ik vermoed zelfs dat de zwakste schakel in je keten momenteel de mp3's zijn die je waarschijnlijk als bron gebruikt. Je DVD/Cd speler is ook al belangrijk en zeker niet van een kwaliteit zoals die in een echt audio systeem zit. Ik zou eerst eens in die hoek zoeken.

Mijn Mp3's zijn nagenoeg allemaal 320Kbits en verder speel ik deze dus af vanaf mijn pc. Zou dit dan voor een mindere kwaliteit zorgen dan muziek vanaf een dvd/cd speler.

Ik ga ook een kijkje nemen bij hifi.nl, bedankt voor de aanrader.

MP3 is zo ver gecomprimeerd dat er niet veel meer overblijft van de originele kwaliteit. Sommige MP3 klinken gewoon beroerd !
Wil je een goede kwaliteit, zal je flac af moeten spelen of natuurlijk de originele CD. Deze flac bestanden moeten natuurlijk van de originele cd zijn geconverteerd. Van MP3 naar Flac geeft natuurlijk dezelfde slechte MP3 kwaliteit. Iets wat slecht is blijft slecht.
Het is natuurlijk altijd verleidelijk om MP3 te gebruiken, omdat de bestandsgrootte erg klein is in vergelijking tot flac of een originele cd, waardoor er veel nummers op een schijf kunnen.

Laatst bewerkt:
Speel eens een MP3 af en speel hetzelfde nummer af rechtstreeks vanaf de cd. MP3 komt met name te kort in het bas bereik. Of probeer maar eens een nummer van metallica (of iets anders met ruige gitaren) af te spelen. Via mp3 klinkt dit echt niet.

bedankt voor het wijze advies, dit ga ik zeker proberen. Ik vroeg me altijd al af waarom deze bestandsformaten besproken werden bij het testen van speakers/oordopjes etc. Word hier steeds wijzer:D...

Dat van die gitaren dat kan ik wel herkennen in mijn setup.
Enige kans dat deze minpunten opgevangen kunnen worden door een subwoofer of iets dergelijks als ik dan toch muziek via mijn pc wil beluisteren. Een cd/dvd speler gaat er in ieder geval komen.

Bedankt

bedankt voor het wijze advies, dit ga ik zeker proberen. Ik vroeg me altijd al af waarom deze bestandsformaten besproken werden bij het testen van speakers/oordopjes etc. Word hier steeds wijzer:D...

Dat van die gitaren dat kan ik wel herkennen in mijn setup.
Enige kans dat deze minpunten opgevangen kunnen worden door een subwoofer of iets dergelijks als ik dan toch muziek via mijn pc wil beluisteren. Een cd/dvd speler gaat er in ieder geval komen.

Bedankt

Nogmaals, MP3 is erg gecomprimeerd, hierdoor treden er erg veel verliezen op. Hoe kan het ook anders met zo'n klein MP3 formaat.
Iets wat weg is, is definitief weg. Ga je het laag van een MP3 oppeppen met een extra subwoofer wordt het sub-laag nog niet echt mooi, omdat het sublaag niet meer in het MP3 bestand zit, er zullen wat low-mid tonen uitkomen.
Er komen dan dus frequenties uit de sub woofer die je in principe liever niet wilt hebben.

Ik heb nu het verschil tussen Flac en mp3 gehoord en ben het met jullie eens. Kan ik de kwaliteit nu nog verhogen door de muziek op een cd speler af te spelen i.p.v. het Flac bestand via mijn pc te beluisteren of is dit maar een kleine stap omhoog?

alvast bedankt voor de hulp tot nu toe :thumb:

Laatst bewerkt:
Een MP3 bestand is niet meer te verbeteren. Door de compressie is er zo veel vernietigd ( sorry voor dit woord, maar dat is mijn mening ) dat dit nooit meer te herstellen is. Wat weg is, is weg.
Wil je kwaliteit is het enige wat je kunt doen, de originele muziek omzetten naar flac, of wav en deze afspelen.

Een MP3 bestand is niet meer te verbeteren. Door de compressie is er zo veel vernietigd ( sorry voor dit woord, maar dat is mijn mening ) dat dit nooit meer te herstellen is. Wat weg is, is weg.
Wil je kwaliteit is het enige wat je kunt doen, de originele muziek omzetten naar flac, of wav en deze afspelen.

Dat snap ik en dat heb ik toch niet gezegd. Ik heb een mp3 nummer beluisterd en een zelfde nummer (geen geconverteerd) in flac formaat beluisterd. Nu wil ik nog graag weten of het iets uit maakt of ik flac afspeel op mijn pc of een cd speler. Is hiertussen het verschil groot? Ik kan hier geen duidelijkheid over vinden of zoek verkeerd.:(

bedankt...

Je bedoeld een cd speler in bijvoorbeeld een audio rack ? Deze zijn beter dan een player in een computer, maar het verschil zal hoorbaar minimaal zijn.
Puntje is wel dat de CD speler flac af moet kunnen spelen.

Okee, mijn excuses voor de onduidelijkheid.

bedankt voor de antwoorden, vraag is opgelost:thumb:

Now monkey, als laatste in dit draadje wil ik je toch echt adviseren eens 2 verschillende cd spelers aan een goede installatie te koppelen en naar het verschil te luisteren. Dat is er wel degelijk. De reden dat je dit doorgaans niet hoort is omdat de rest van je installatie niet goed genoeg is om dit weer te geven.

Ja als je er een klasse A versterker aan hangt zal dit goed te horen zijn. Maar alleen de echte audiofielen hebben deze.
Het verschil tussen een gewone CD speler en een CD of DVD player in een PC zit hem vooral in de foutcorrectie. Een CD speler in de PC heeft nagenoeg geen foutcorrectie en zal daarom nagenoeg alles afspelen, ook al zitten er wat kleine krasjes op de CD
Een CD speler uit het audiorack zal de krasjes corrigeren en bij wat ernstigere beschadiging zal hij stoppen, daar waar de PC er gewoon overheen leest. Hier komt dus het kwaliteitsverschil om de hoek kijken.
Natuurlijk zijn er ook andere componenten die bepalend zijn voor een goede weergave zoals metaalfilmweerstanden en Op-Amps die in de elektonica gebruikt worden. Maar een laserkop is een laserkop, hier heb je niet veel kwaliteitsverschil in.
Ik geef toe er zit hier wel wat kwaliteits verschil tussen de players maar is nihil met de vergelijking met MP3 en Flac

Now monkey, als laatste in dit draadje wil ik je toch echt adviseren eens 2 verschillende cd spelers aan een goede installatie te koppelen en naar het verschil te luisteren. Dat is er wel degelijk. De reden dat je dit doorgaans niet hoort is omdat de rest van je installatie niet goed genoeg is om dit weer te geven.

Ik heb goede installaties (beter dan die van mij naar mijn mening) gehoord en kan me dit wel voorstellen maar het aankopen van een cd speler lijkt me voor mij dus niet nodig.

Ik geef toe er zit hier wel wat kwaliteits verschil tussen de players maar is nihil met de vergelijking met MP3 en Flac

Dit vond ik heel belangrijk en aangezien ik met een bepaald budget zit is het verstandiger dat geld ergens anders in te steken. Nogmaals bedankt voor jullie uitgebreide reacties.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan