Verbinden met een switch zonder DHCP lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Remi321

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2010
Hallo,
Ik heb hier een switch van Cisco staan, waaraan 6 apparaten momenteel zijn verbonden die correct werken, waaronder een Mac. Enkel de 7de, mijn Windows computer, vind het niet zo leuk om te verbinden.

Ik wil een vast IP adres aan ieder apparaat geven, wat bij de eerste 6 gelukt is. Maar deze pc gaat zeuren om een DHCP instelling die aan moet staan, wat dus niet moet. Zodra het aan staat, kan mijn computer wel verbinden, maar heeft het gaat vast IP adres en valt ook niet onder de range die ingesteld is.

De switch heeft zelf IP 192.168.1.100, en bij ieder apparaat word Bij het laatste getal 1 opgeteld. Mijn PC zou dus 192.168.1.107 moeten krijgen, maar accepteerd dit duidelijk niet.

Hoe kan ik dit oplossen? Mijn PC draait op Windows 7 Ultimate, en beschikt ook over een draadloze netwerkverbinding, maar die staat momenteel uitgeschakelt.

Laatst bewerkt:
Heb je de vaste ip adressen wel boven de uiterste getal genomen die de dhcp server weg geeft. Je kunt in je router zien de range van de dhcp server. Stel deze loopt van 192.168.1.2 t/m 192.168.1.100 dan moeten de vaste ip adressen beginnen met 192.168.1.101. Alles daar onder zal niet werken. Dan valt het vaste ip adres in de dhcp range en dat geeft soms conflicten.

grtjs jjw

Je verhaal is een beetje verwarrend.

Je spreekt over een switch en vaste ip adressen instellen wat logisch zou zijn aangezien een switch geen DHCP functionaliteit heeft. Maar aan de andere kant heb je het over ip adressen krijgen wat impliceert dat je toch nog ergens een DHCP server/service hebt draaien. Dus iets meer info is nodig.

4 mogelijkheden:

1 DHCP geeft de adressen dynamisch uit (kans op elke keer een ander ip adres)
2 DHCP werkt met "reserveringen" (elke keer hetzelfde ip-adres krijgen van de DHCP)
3 Geen DHCP, handmatig op de client de ip gegevens invullen.
4 Combinatie van 1,2 en/of 3

Voor 1 en 2 staan de clients op DHCP instelling en zal de switch geconfigureerd moeten worden dat DHCP verkeer ook daadwerkelijk doorgegeven word (is afhankelijk van de geavanceerdheid van de switch).
Sowieso weet ik niet hoe verregaand jou kennis is met cisco switches en welk type het is en waar je hem vandaan hebt, maar mogelijk dat de switch is geconfigureerd met verschillende VLANS etc etc etc waardoor secties van de poorten niet met de andere secties communiceren....

Laatst bewerkt:
@jjw. Je bewering geld niet meer voor Windows nieuwer dan Windows 2000. Vanaf toen doet de computer eerst een ping check voordat hij een verkregen adres ook daadwerkelijk accepteert.

Ik begrijp de vraag van TS ook niet helemaal, want de melding die hij beschrijft komt mij in het geheel niet bekend voor. Wanneer krijg je deze melding precies?

@Rogers, je hebt gedeeltelijk gelijk maar bij een aantal pc's met vast ip binnen in de dhcp pool kunnen er toch complicaties opkomen daar niet elke dhcp server het leuk vind een gevraagd adres weg te geven binnen in de pool range. Vandaar dat men altijd adviseert het ip adres buiten de pool te houden. Ik had een Sitecom router die zelf het ip adres gewoon niet gaf als ik deze vast in de dhcp pool gaf. Deze ligt inmiddels in de container.

grtjs jjw

Stel deze loopt van 192.168.1.2 t/m 192.168.1.100 dan moeten de vaste ip adressen beginnen met 192.168.1.101. Alles daar onder zal niet werken. Dan valt het vaste ip adres in de dhcp range en dat geeft soms conflicten.
Ik heb 6 werkende apparaten, de switch is .100, en zoals ik zei word bij ieder apparaat daar 1 bij opgeteld. Dus mijn PC is 107.

Je spreekt over een switch en vaste ip adressen instellen wat logisch zou zijn aangezien een switch geen DHCP functionaliteit heeft. Maar aan de andere kant heb je het over ip adressen krijgen wat impliceert dat je toch nog ergens een DHCP server/service hebt draaien. Dus iets meer info is nodig.
Nee, de switch heeft een vast IP. Mijn PC echter niet. Deze accepteerd zijn toegewezen adres niet, en zodra ik dan op Probleem Oplossen druk word DHCP op mijn PC aangezet, en krijg ik dus een adres die ik helemaal niet wil.

Sowieso weet ik niet hoe verregaand jou kennis is met cisco switches
Mijn kennis met switches, zodus Cisco is nihil :P

Ik begrijp de vraag van TS ook niet helemaal, want de melding die hij beschrijft komt mij in het geheel niet bekend voor. Wanneer krijg je deze melding precies?
Het is geen melding, maar zodra ik adres 192.168.1.107 toewijs aan mijn PC, kan ik niet verbinden met het internet. Dan moet ik iets van DHCP aanzetten ofzo, en vervolgens krijg ik het adres 192.168.1.9, en dan doet hij het wel. Maar 107 is uniek, dus ook niet gebruikt in andere apparatuur.

Als je zelf de instellingen maakt. Heb je dan ook de gateway, subnetmask en DNS instellingen goed gezet. Je kunt de juiste instellingen aflezen op de werkende systemen.

En als je Windows 7/Vista gebruikt. Het kan goed zijn dat je netwerkwizard je netwerk als openbaar heeft aangemerkt. In dat geval kun je onmogelijk verbinden met internet.

Wat RogerS aan advies geeft is een hele goede. En wat ik mis in het verhaal is de exacte melding die de pc geeft als jij dat adres wilt toepassen. En je had gelijk daar las ik overheen, je geeft keurig een ip adres boven de dhcp pool.

Je zou nog eens kunnen proberen de dhcp pool range te verkleinen naar max 50 adressen en dan de componenten allen een adres te geven beginnend vanaf 51. Ik kan het me niet voor stellen maar misschien mag de router niet meer adressen weg geven als 6 boven de pool range van de dhcp server. Je kunt ook de dhcp server uit zetten in de router, als je toch vaste adressen gebruikt in het netwerk heeft dit weinig toe gevoegde waarde, dan kun mee dan genoeg vaste adressen weggeven.

grtjs jjw

En als je Windows 7/Vista gebruikt. Het kan goed zijn dat je netwerkwizard je netwerk als openbaar heeft aangemerkt. In dat geval kun je onmogelijk verbinden met internet.
Kak, daar heb je het probleem dus. Kan ik dit nog in Thuis veranderen, of ben ik screwed?

Meer uitleggen want deze statement is op zich zelf niet waar

@Remi welke DNS/Gateway gebruik je bij het vast instellen?
en kun je dan wel alle systemen (router?) benaderen in je netwerk?

Sluit je Win7 machine een rechtstreeks aan de router aan met fixed ip en probeer dan te internetten

Laatst bewerkt:
vraagt niemand zich af wat voor soort switch dit is ?
niet alle switches werken even briljant met windows 7.

Nou ik/we vragen ons meer af wat de exacte melding is van de pc.
Dat een switch niet goed zou werken met Win7 dat lijkt mij sterk. Een switch doet niets anders dan van een dhcp server als invoer op de switch adressen rond delen over de poorten. Deze kijkt geheel niet naar wat voor besturingssysteem er achter staat. Het enige wat een switch als extra doet tov een hub is onthouden wat voor mac adres er aan een poort hangen en daardoor sneller sneller herkennen dat deze adapter er weer aanhangt wat de snelheid van de lan kant ten goed komt.

grtjs jjw

Dat is het probleem. Mijn systeem had de "Openbaar" instelling, maar is dit niet te veranderen in "Thuis"?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan