verbinding met router maar niet met internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Confuter

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2012
Beste allemaal,
Ik heb onlangs van iemand een D-link all-in-one ADSL2+ modem router overgenomen en ben sindsdien aan het vechten geweest om deze te laten werken met de kabelverbinding die we hier thuis van Ziggo hebben. De afgelopen dagen heb ik erg veel geleerd door mijn gevecht maar ben het nu echt zat want ik kom er niet meer uit.

De opstelling is als volgt:
Modem (kabel) -> Router -> 1 pc en 1 laptop

Wat ik dus van de router verwacht is om te functioneren als switch en wireless access point. Hierbij gebruik ik de gehele ADSL modem functie niet.

Om dit te realiseren heb ik al een guide gebruikt die ik op dit forum vond:

Voorbereiding:
Het ip-netwerk van de provider-router moet je even achterhalen via een pc die je bedraad aansluit op de provider-router, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de provider-router aan (stel dus dat daar 192.168.2.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.2.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Werkzaamheden aan de SMC router:
Je kunt daarna je SMC router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (provider-router). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de SMC van de provider-router.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de SMC.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de SMC, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista of Windows 7:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de SMC.
5. Zet DHCP serving uit op de SMC.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de SMC uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de SMC een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de provider-router, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de provider-router. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de provider-router als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de provider-router al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de SMC.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de SMC bedraad met een LAN poort van de provider-router.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de provider-router ipv. de SMC.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de SMC nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de SMC].

Hierna heb ik succesvol een vaste verbinding tot stand gebracht dmv bedrading. Maar als ik draadloos verbinding wil maken dmv mijn laptop dan krijg ik geen toegang tot het internet. Ik zie mijn draadloze netwerk als 'Other Network' en kan vervolgens verbinding maken. Dan vul ik de door mijzelf ingestelde SSID in en het wachtwoord en dan kan ik verbinding maken, geen probleem. Alleen vervolgens is dat network 'unidentified' en heeft het geen internet toegang. Als diagnose krijg ik te zien: "Wireless Network Connection" doesn't have a valid IP configuration.

Wanneer ik in cmd.exe ipconfig draai dan kan ik ook zien dat er bij mijn wireless LAN geen default gateway is toegekend en de autoconfiguration een 169.xxx.xxx.xxx nummer betreft.

Ik weet niet hoe ik kan zorgen dat ik met mijn draadloze verbinding ook op internet kan komen want ik heb begrepen dat dit wel mogelijk moet zijn.

Alvast bedankt voor uw meedenken en hulp!

Met vriendelijke groeten,

Paul Bosch

Hoi,

Ik geloof zo even uit mijn hoofd dat een 169.xxx ip een ip adres is dat als een computer geen ip adres krijgt de computer dit ip adres aanneemt.(zelf instelt). (kan het fout hebben).
En aangezien jij zegt dat je ook geen default gateway ip adres hebt lijkt het mij sterk dat je router jou een ipadres geeft.

Ben niet zo thuis in d-link. maar kan het toch ff proberen :)

Staat op je router dhcp aan?
wat is het ip-reeks van je Lan? bv 192.168.1.x of 10.0.0.x

mocht je toch je default gateway ip weten ping eens naar je router om zeker teweten of je verbinding hebt met je router.

bijvoorbeeld start--> cmd --> ping 192.168.1.1

Lees je bericht je nog ff over en zie dat je bedraad wel verbinding met je router hebt.
Ik zou toch even proberen om dhcp aan te zetten zo dat je laptop ook een ipadres krijgt toe gewezen.
Of geef je laptop ook een eigen ipadres zoals je ook op je bekabelde computer hebt gedaan met uiteraard een ander cijfer achter de laatste punt

Gr Jeroen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reactie.
De dhcp op mijn router staat uit. Maar het is dus zo dat mijn modem de dhcp verzorgt. Mijn router werkt puur als switch en access point.
Als ik de dhcp op mijn router aanzet werkt de verbinding niet meer.
Ik wil dus eigenlijk dat mijn modem ook een ip adres aan mijn draadloze verbinding geeft via mijn router. Ik wil wel een statisch ip adres proberen maar weet niet goed wat ik dan bij de TCP/IPv4 opties precies moet invullen. Ik zal even een overzicht geven van mijn ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : Paul-HP
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
DNS Suffix Search List. . . . . . : dynamic.ziggo.nl

Wireless LAN adapter Wireless Network Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) Centrino(R) Advanced-N 6205
Physical Address. . . . . . . . . : 08-11-96-06-8F-F4
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::f0dc:7c32:20c8:9895%13(Preferred)
Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.152.149(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Default Gateway . . . . . . . . . :
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 352850326
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-16-01-FE-86-44-1E-A1-CE-5C-2E

DNS Servers . . . . . . . . . . . : 4.2.2.1
4.2.2.2
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . : dynamic.ziggo.nl
Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) 82579LM Gigabit Network Connecti
on
Physical Address. . . . . . . . . : 44-1E-A1-CE-5C-2E
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::60be:3428:2ef2:a185%10(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 94.212.184.66(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.254.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : dinsdag 3 januari 2012 22:49:41
Lease Expires . . . . . . . . . . : dinsdag 10 januari 2012 19:44:12
Default Gateway . . . . . . . . . : 94.212.184.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 213.51.129.90
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 245141145
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-16-01-FE-86-44-1E-A1-CE-5C-2E

DNS Servers . . . . . . . . . . . : 212.54.40.25
212.54.35.25
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Tunnel adapter isatap.{F4C5B31C-1161-46CA-B25F-ED3AE29A78AA}:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No

Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface

Tunnel adapter isatap.dynamic.ziggo.nl:

Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter #2

Tunnel adapter 6TO4 Adapter:

Description . . . . . . . . . . . : Microsoft 6to4 Adapter
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2002:5ed4:b842::5ed4:b842(Preferred)
Default Gateway . . . . . . . . . : 2002:c058:6301::c058:6301
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 212.54.40.25
212.54.35.25
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled

Kan je het nu alvast iets duidelijker maken. De modem van ziggo geeft maar 1 ipadres weg en dat is aan je router. (of je moet een nieuwe modem hebben?) Dit je externe ipadres. De router verdeelt intern ipadressen aan bv laptop 192.168.1.2 en je pc 192.168.1.3
Een dhcp server van je router geeft die ip adressen weg. Wil je een statisch ipadres zul je deze zelf moeten toekennen. deze zet je dan bij tcp/ip configuratie van je lan verbinding. dit zou bv 94.212.184.67 of 94.212.184.65 kunnen zijn. 94.212.184.66 (paul hp) kan niet omdat deze als bestaat en geeft een ip conflict.

gr Jereon

Toch nog ff reageren :)
Heb weer eens niet goed gelezen.
Dit zou toch ongeveer moeten werken.

ipadres:94.212.184.67
subnetmask:255.255.254.0
standaargateway:94.212.184.1

Voorkeurs: 212.54.40.25
alternatieve: 212.54.35.25

dan is de volgende vraag nog even hoe heb je de modem op de router aangesloten van de router?
heb je de modem op de wan poort of op lan poorten?

Dit gaat zo niet werken:
Die instructie die je gebruikt hebt gaat ervan uit dat je provider een routermodem geleverd heeft, niet puur een modem.
Je moet dus een draadloze breedband router gaan kopen, want met een draadloze accesspoint/bedrade switch kom je er niet mee uit.

Tijs.

Ik ben niet duidelijk genoeg, excuses. Ik zal het proberen iets te verhelderen:
Mijn modem heeft 1 ethernet aansluiting. Deze heb ik op een van de vier lan poorten op mijn modem/router aangesloten. Dat moet wel aangezien ik kabel heb en geen ADSL. Aangezien de dhcp server van de router uitstaat ben ik er vanuit gegaan dat de modem dit overneemt en dat dus mijn modem de ip-adressen weggeeft.
Als ik op die manier mijn draadloze verbinding een statisch ip adres geef verandert er niets. Als ik echter bij standaardgateway het ip adres neerzet die ik mijn router heb gegeven (dus waarop ik nu inlog om op mijn router te komen) dan verandert mijn netwerk van unidentified naar een herkend draadloos thuisnetwerk. Internet werkt dan alleen nog steeds niet en ik kan het verder ook niet verklaren.
Daarom zit ik ook al de hele tijd met handen in 't haar, ik kom er niet uit..
Ik waardeer je hulp dan ook ten zeerste!

Bedankt voor de reactie dnties. Ik had in het begin mijn twijfels maar de persoon die mij deze router gaf wist zeker dat het moest kunnen, helaas dus. Had mezelf dus een hoop tijd kunnen besparen zie ik! In ieder geval bedankt voor jullie hulp.

Dan nog een vraag: is een draadloze breedband router de enige en goedkoopste oplossing of kan het bijvoorbeeld ook nog op een andere manier of ga ik het mezelf dan weer overdreven moeilijk maken? En kunnen jullie me wellicht een goede prijs/kwaliteitsverhouding router adviseren?

Laatst bewerkt:
Nogmaals: Naar het Internet gedraagt het provider-apparaat zich als een modem, niet als (ook) een router. Je bent dan dus afhankelijk van de DHCP die je provider doet, en die deelt via DHCP maar 1 ip-adres uit, dus met de accesspoint/switch ertussen kan precies 1 pc/laptop Internetten, niet 2 (of meer).
In België schijn je (naar ik begrepen heb) standaard 2 ip-adressen te kunnen krijgen van je provider. Dus kan je daar 2 pc's/laptops aansluiten via een accesspoint/switch op de provider-modem.

EDIT: Ik zie dat je nu mijn verhaal over breedband router volgt. Ik heb begrepen dat Netgear apparaten het goed doen, dus zoek daar naar een draadloze breedband router.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Wat ik dan overigens nog niet helemaal begrijp is hoe ik dan nu 2 computers op het internet heb aangesloten met verschillende ip-adressen gebaseerd op het ip-adres dat uit mijn modem komt terwijl de dhcp server van mijn router uitstaat. Want op één computer heb ik nu het ip-adres 94.212.184.207 en ikzelf gebruik het ip-adres 94.212.184.66. Wat maakt dus dat ik toch verschillende ip-adressen kan gebruiken? Is dat dan de switchfunctie van de router?

Bedankt voor het advies, ik zal eens op zoek gaan naar recensies van deze routers!

Als je beide ip-adressen gekregen hebt met de instelling "Automatisch een ip-adres verkrijgen", dan betekent het dat je van Ziggo 2 ip-adressen gekregen hebt om te gebruiken ipv. (wat normaal is) 1.
Lijkt me niet dat je daar vanuit kunt blijven gaan dat dat goed gaat, dus ga een breedband draadloze router aanschaffen, zodat die router 1 toegekend ip-adres van Ziggo gebruikt en de aangesloten pc's/laptops een ip-adres dat je breedband draadloze router uitdeelt (dus in een 192.168.x.x netwerk).

Tijs.

Zou deze jongen de truc doen?
link
link

Want volgens deze website (link) heeft deze router geen dhcp server. Maar die moet er wel opzitten of niet?

Natuurlijk heeft deze router wél de DHCP server functionaliteit, zie ook de specs:
DHCP: Server, Client, DHCP Client List, Address Reservation

Moet gewoon een fout zijn in je derde link.

Even voor je beeldvorming: Je moet (in jouw situatie) deze router NIET ombouwen naar accesspoint/switch.

Zet de Internet-modem minstens een half uur uit, zet de nieuwe router aan, configureer de draadloze instellingen via een bedrade verbinding, zet na dat halve uur de Internet-modem aan, wacht totdat die helemaal is opgestart, en verbind dan de WAN/Internet aansluiting van je draadloze router met de ene bedrade poort van de Internet-modem.
Daarna zou je (normaal gesproken) Internet moeten kunnen hebben via je draadloze router.

Succes,

Tijs.

Hoi,

Ben het ook eens met dnties, Het zou zo ook gewoon moeten werken.
Alles vast ip adressen verwijderen, dhcp op je router aanzetten. Aansluiten zo als dnties zegt en het zou moeten werken.

Gr Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan