verbinding valt weg door ipnathlp?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Base
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Base

Beheerder
Lid geworden
9 jan 2002
Hoi allemaal,

ik heb een probleem met m'n server, ik heb een klein thuis-netwerkje met een server die internet deelt en op deze server draaien tevens enkele server programma's zoals bijv. apache. Het probleem is dat er de laatste vaak problemen zijn met de verbinding, waarbij plotseling een deel van de server-programma's niet meer goed lijken te werken terwijl er nog wel een internet verbinding is. :(

Apache geeft dan bijvoorbeeld de melding:
Internal Server Error
The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.
Please contact the server administrator.. enz..
Waar het precies aan ligt weet ik niet, maar het windows logboek geeft wel vaak foutmeldingen van ipnathlp op dezelfde tijdstippen. Bijv:
De DNS-proxy-agent heeft een netwerkfout gevonden tijdens het ontvangen van berichten op de interface met IP-adres x.x.x.x De gegevens bevinden zich in de foutcode.
(event-id: 31003)
of:
De DNS-proxy-agent heeft een netwerkfout gevonden tijdens het ontvangen van berichten op de interface met IP-adres x.x.x.x. De gegevens bevinden zich in de foutcode.
(event-id: 31008)

Ik heb geen idee wat deze problemen veroorzaakt of hoe dit opgelost kant worden, dus heeft er iemand een idee? :)

<u>Systeem van de server:</u>
Mobo: Intel Pentium 3000
Mem: 1024 MB DDR (HT)
HD: 80 GB ATA 133
FireWall: NPF
AntiVirus: NAV

Heeft het proces ipnat.sys (IP Network Adress Translator) in de firewall op de pc's wel toestemming?:)

Nee, die heeft niet nadrukkelijk toegang.

Maar hoe moet je dat dan configureren? Want ipnat.sys is niet een programma of process dat standaard draait. :confused:

Bij mij draait ie in het netwerk 'standaard' en kan er niet zonder, want dan heb ik geen internet, althans, geen ip-adresvertaling. k heb het dus in m'n firewall toegestaan. Nu heb ik Sygate, hoe je dat in jouw firewall configureert weet ik even niet. Ik moest wel een 'advanced' rule maken om poort 21 te sluiten. Ipnat.sys zorgde ervoor dat deze poort open kwam te staan. Poort 21 wordt normaal gesproken gebruikt als je een ftp-server draait, maar dat is bij mij niet aan de orde.
Je zult ipnat.sys toestemming moeten geven. Alleen heb ik geen NPF en kan dus ff niet met je meekijken. Maar....kijkers genoeg meestal hier die wellicht ook NPF draaien.:)

Ik zal even afwachten of er nog een NPF gebruiker is die er ervaring mee heeft. :)

Heb inmiddels automatisch programmabeheer uitgeschakeld, misschien dat dat nog iets uitmaakt. Alleen weet ik helaas de oorzaak van het probleem niet, dus kan ik het niet echt uittesten of iets werkt. :(

In ieder geval bedankt voor je tip ikself! :thumb:

Het heeft even geduurd voordat het weer misging, maar vandaag ging het weer mis.. dezelfde foutmeldingen als in m'n eerste bericht traden weer op, met ipnathlp in de windowslogboeken.

Alleen leek het nu grotendeels apache te zijn die problemen, aangezien andere server programma's nog goed werkten. En de apache logboeken verschenen helhaaldelijk de volgende meldingen:
  • [Sun Oct 02 16:35:45 2005] [warn] (OS 10055)Een bewerking op een socket kan niet worden uitgevoerd omdat het systeem onvoldoende bufferruimte heeft of omdat een wachtrij vol is. : getsockname failed
  • [Sun Oct 02 16:35:53 2005] [error] [client x.x.x.x] (OS 1450)Er zijn onvoldoende systeembronnen beschikbaar om aan de aanvraag te voldoen. : couldn't create child process: 721450: php.exe
  • [Sun Oct 02 16:35:54 2005] [error] [client x.x.x.x] (OS 1450)Er zijn onvoldoende systeembronnen beschikbaar om aan de aanvraag te voldoen. : couldn't spawn child process: D:/Internet/PHP/php.exe
(waarbij x.x.x.x wisselende ip-adressen zijn)

Maar ik zou niet weten wat deze meldingen inhouden. :confused:

Tevens zie ik rond dat tijdstip meerder keer de volgende melding staan in de logboeken van de firewall:
  • 2-10-2005 16:38:01,De communicatie is geblokkeerd door de blokkering van ongebruikte poorten.,"De communicatie is geblokkeerd door de blokkering van ongebruikte poorten. Inkomende TCP-verbinding Extern adres, lokale service
Aangezien ik die meldingen niet tegenkom als alles goed werkt, lijkt het erop dat dit er ook iets mee te maken heeft. :(

Heeft iemand nog ideeën wat ik zou kunnen proberen om dit op te lossen? :)

B.v.d. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan