verbindingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kawadick

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 dec 2023
Hoi fijn Forum,

Bij het aanroepen van een andere userform loopt na het afsluiten van een gewone excel sheet VBA vast.
Het gebeurt alleen wanneer ik gewoon Excel afsluit en daarna het VBA programma opstart en naar een andere userform oproept.
Alleen krijg ik af en toe een melding dat "de verbindingen van het aangeroepen object met de cliënt zijn verbroken".
Wie kan mij helpen?

Lees je bericht zelf eens alsof je het voor de eerste keer leest.
Snap jij er iets van ?
Probeer ook eens iets in correct Nederlands te schrijven.
Het advies om altijd een voorbeeldbestand mee te sturen heb je ook in de wind geslagen.

Laten we eens kijken of er chocola van te maken is :). Op basis van jouw informatie zou de situatie dus kunnen zijn dat je drie Excel bestanden open hebt staan of gebruikt:
1. Het ‘gewone’ excel bestand. Vermoedelijk een werkboek zonder formulieren en dus ook zonder VBA
2. Een excel bestand met een Userform, waarop je een ander excel bestand met een Userform aanroept
3. Het ‘andere’ excel bestand met een Userform, dat vanuit formulier 1 wordt aangeroepen.

En de hele handel loopt vast als je bestand 1, zonder de macro’s en formulieren, afsluit. Klopt dat een beetje? Anders heb je het verkeerd opgeschreven :).

Maar voor hetzelfde geld gaat het over één Excel bestand met twee formulieren waarvan het ene formulier het andere aanroept. Maar dan snap ik weer niet hoe je “Excel afsluit” en tóch een formulier kan openen. Dan heb je op zijn minst twee (geopende) bestanden nodig. Hoe dan ook: de foutmelding kun je volgens mij alleen krijgen als je vanuit een geopend formulier een ander formulier probeert te openen dat op dat moment níet geopend is.

Dus ik sluit me bij snb aan: stuur in ieder geval alle bestanden mee die het probleem veroorzaken.

Misschien heb ik het echt onduidelijk beschreven maar het volgende is er aan de hand.
Ik heb voor mijzelf een financieel programma in elkaar gemaakt wat op zich goed werkt.
Het werkt met meerdere vensters (UserForms) en de gegevens die ingevoerd worden, worden opgeslagen op Excel Sheets.
Het programma werkt goed maar op het moment dat het nog niet opgestart is en ik een ander Excel (.xlsx) geopend heb gehad en weer afgesloten en dan mijn financieel programma weer opstart en overschakel naar een ander venster ( (UserForm ) gaat het programma "hangen".
Hij geeft dan regelmatig de melding "de verbindingen van het aangeroepen object met de cliënt zijn verbroken".
Het lijkt dat het eerdere opgestarte Excel (.xlsx) niet helemaal is afgesloten als ik het financiele weer opstart.
Dit probleem doet zich voor bij één en het zelfde venster, als ik overschakel naar een ander venster, doet dit probleem zich niet voor.

Dat is een vreemd verschijnsel, dat wij zonder de bestanden te zien uiteraard nooit kunnen reproduceren en/of oplossen. Wellicht iemand met een glazen bol, die dat wel kan :). Dus nogmaals de vraag: stuur de betreffende bestanden mee. Extra vraagje: je hebt het over een geopend ander excel bestand, waardoor daarna het financiële programma blijft hangen. Geldt dat voor elk willekeurig geopend bestand?

En je kan nog eens proberen in de stapmodus wat er gebeurt, en in welke stap de code blijft hangen.

Octafish, ik stuur 2 bestanden, het VBA programma "Financien" en een lege .xlsx sheet met de naam test waarmee het fout gaat. Financien start gewoon op nadat test opgestart is geweest en weer afgesloten is. Wanneer je bij het "Totaal overzicht vaste lasten" venster op commandbutton "post inv/wijz" drukt gaat het fout dit gebeurt niet bij de commandbutton "jaaroverzicht".

Bijlagen

Ga er mee aan de slag. Wil je daarmee zeggen dat het bij één specifiek leeg bestand fout gaat?

Het lijkt me verstandig als je eerst eens een VBA-handboek systematisch doorneemt.
Het lijkt me ook verstandig als je eerst in dit forum naar oplossingen kijkt die lijken op waarmee jij bezig bent.

- verwijder alle samengevoegde cellen
- voeg alle gegevens van jaren in in 1 werkblad
- zet de gegevens in dat werkblad in de vorm van een genormaliseerde tabel
- gebruik slechts 1 Userform (ja zo heet dat) voor gebruikersinvoer
- vermijd meer dan 1 algemene macromodule
- verwijder alle code uit de gebeurtenisprocedure Workbook_Open
- maak geen userform met 500 Labels

Nee het gaat fout bij alle lege / niet lege xlsm bestanden fout.

Bekijk vooral dynamische tabellen en draaitabellen in Excel en de Listbox als Userform-control.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan