• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verborgen blad openen met macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

11221122

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2010
Berichten
144
Hallo,

Vraag 1: Ik wil een verborgen blad openen met een macro. Normaal gesproken kan je een blad openen met deze code:

Code:
Worksheets("Factuur").Select

Maar hij geeft de foutmelding dat hij het blad niet kan vinden. Hoe kan ik dit oplossen?

Vraag 2: Hoe kan ik een userform laten opstarten als ik een blad open. Dus ik ben in blad 1. En als ik op blad 2 klik opent zich een userform.

Mvg.
 
Ik ben niet zo erg thuis in macro's schrijven.
Daarom is het opnemen van een macro altijd handig.

Start de macro recorder, doe de verschillende handelingen en stop hem weer.
Dan lukt (bijna) alles.
Code:
Worksheets("Factuur").Select
Zal iets worden als:
Code:
Worksheets("Factuur").unhide
(niet getest)
 
Beste 11221122 ;)

Of zo:

Code:
Sub tevoorschijn()

Sheets("Factuur").Visible = True

End Sub

Groetjes Danny. :thumb:
 
Vraag 2: Hoe kan ik een userform laten opstarten als ik een blad open. Dus ik ben in blad 1. En als ik op blad 2 klik opent zich een userform.

In het codeblok van Blad2

Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
UserForm1.Show
End Sub
 
Bedankt! Vraag 2 is opgelost.

Maar met vraag 1. Die werkt ook. Maar ik wil zodra je van "Factuur" weer naar het start blad gaat (waar de userform staat). Moet het blad "Factuur" weer onzichtbaar worden.

Mvg.
 
Laatst bewerkt:
Dan:

Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
Sheets("Factuur").Visible = False
UserForm1.Show
End Sub
 
Zet dan deze code in achter je tabblad " start "
Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
    sheets ("Factuur").visible  = False 
End Sub
 
Die code werkt niet lekker. Ik heb nu de code:
Code:
Sub Worksheet_Activate()

userform2.Show

Sheets("Factuur").Visible = False


End Sub

Maar nu sluit hij factuur al voordat hij geopend is. Dus al ik in mijn userform factuur aanklik. En daarna op begin klik. Hoor hij factuur te openen. Maar 1 seconden nadat hij factuur heeft geopend sluit hij alweer. Ik wil juist dat als ik dan terug ga naar start, hij factuur sluit. En niet direct als ik hem kies.

Mvg.
 
Code:
Visible = False   [COLOR="red"]verander dit naar dit [/COLOR]  Visible = True
Waarom toeters en bellen als je gewoon in de sheet zelf kan gaan invullen . 3 jaar geleden maakte ik dezelfde fout ik wilde ook via een userform de uren van de chauffeurs bijhouden , nu doe ik dat in een plat tabblad met enkel een kleine date if macro om op de juiste dag terecht te komen .
 
Laatst bewerkt:
Beste 11221122 ;)

Heb je de code geplakt in Blad1 ?

Is het nu Userform1 of 2 ?

Groetjes Danny. :thumb:
 
Bekijk het bestandje ook in ThisWorkBook
 

Bijlagen

  • Zapatr2011221122(1).xls
    84,5 KB · Weergaven: 124
Als ik mijn bestand open(hij opent in blad1). Komt er een userform(userform2). In dit userform kan ik kiezen voor, factuur, klanten ed. Als ik op factuur klik opent hij het blad factuur. Maar zodra ik terug ga naar start om bijv klanten te kiezen moet hij factuur weer onzichtbaar maken.

De code staat dus in blad1 en het is userform2.

Mvg.
 
Beste 11221122 ;)

Als je naar start gaat is de Userform dan gesloten ?

Zoja, dan moet ge de code plakken in de Userform.

Code:
Sheets("Factuur").Visible = False

Anders een bestandje posten met de Userform erin.


Groetjes Danny. :thumb:
 
Je moet meerdere codes aanpassen zoniet loopt het fout na het openen van je userform , je verbergt een tabbald en dan ga je deze terug oproepen > hiervoor moet je het eerst zichtbaar maken om te kunnen oproepen .
Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
If ComboBox1.Value = "Factuur maken" Then
[COLOR="red"]Sheets("Factuur").Visible = True[/COLOR]
Worksheets("Factuur").Select
Else
[COLOR="red"]Sheets("Bestellijst").Visible = True[/COLOR]
Worksheets("Bestellijst").Select
End If
Welkomstscherm.Hide
End Sub
Deze code is uit het vb van zapatr !!
 
Zie ook het voorbeeld bestand van tucker. Ik heb het voorbeeld verder uitgewerkt nav mijn vorige topic. Daarbij opent hij automatisch het welkomsscherm. En zijn de 2 tabbladen verborgen. Alleen start is te zien. Als je een blad kiest in het begin scherm ga je er naar toe. Maar zodra ik terug klikt op het blad start. Moet hij de bladzijde waarop ik was (dus bijv factuur) weer onzichtbaar maken.

(in het voorbeeld bestand zijn de bladen (nog) niet onzichtbaar gemaakt, in het originele bestand is dit wel zo)

mvg.

EDIT: Mijn reactie op het bericht hierboven van trucker:

Dat begrijp ik. Als ik een pagina oproep wordt hij zichtbaar. Maar zodra ik terug naar start ga moet hij weer onzichtbaar worden.

Code:
Sheets("Factuur").Visible = False

En met deze code wordt het blad niet eens zichtbaar.
 
Laatst bewerkt:
In mijn vb staan ze allemaal in en Visible = false wil zeggen dat het niet zichtbaar is visible = true wil zeggen dat het echt is , zichtbaar :eek:

speel eens een paar minuutjes met mijn voorbeeld en bekijk alle code's die daar staan ook deze in ThisWorkBook die de tabbalden visible = false zet of ze laat verdwijnen bij het afsluiten .
 
Laatst bewerkt:
Ik probeerde je uit te leggen dat de oplossing uit #7 niet werkt want als ik in het userform factuur selecteer en ik klik op begin. Sluit hij factuur direct voordat ik uberhaupt in dat blad ben geweest. Die code uit 7 heft dus in princiepe heel de code achter de button begin op. Begrijp je??

Mvg.
 
en daarom heb ik later deze code aangepast
Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
If ComboBox1.Value = "Factuur maken" Then
Sheets("Factuur").Visible = True
Worksheets("Factuur").Select
> soms reageer ik zonder dat ik het bestandje open of test .

Deze moet achter het userform staan , daarvoor heb ik ook een voorbeeldje gepost om het visueel wel te laten werken zoals jij het vraagt . Of werkt het voorbeeldje dat ik poste ook niet ?
Daar staan alle code's in die je nodig hebt .
 
Ik probeerde je uit te leggen dat de oplossing uit #7 niet werkt want als ik in het userform factuur selecteer en ik klik op begin. Sluit hij factuur direct voordat ik uberhaupt in dat blad ben geweest..
Omdat je dan niet meer in je sheet " start "bent maar al in het userform en daar moet ook een stukje code bij
Die code uit 7 heft dus in princiepe heel de code achter de button begin op. Begrijp je??

Mvg.
Die code in #7 moet achter je tabblad " start " staan en niet in het code blok van het userform , begrijp Jij het ? . Lees je eigen quote
Maar zodra ik terug klikt op het blad start. Moet hij de bladzijde waarop ik was (dus bijv factuur) weer onzichtbaar maken.
daarvoor heb je de code uit #7 nodig achter je tabblad " start " . bij het openen van je userform heb je dan de code nodig uit #14 .

Het was me een genoegen om in deze topic een paar antwoordjes en een werkend voorbeeld te geven maar hierbij houd het voor mij op . case closed .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan