verborgen documenten

Status
Niet open voor verdere reacties.

baskuul

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 feb 2004
Berichten
1
Bij het opnieuw installeren van windows XP zijn al mijn bestaande documenten verdwenen. op de harde schijf nemen ze wel nog de plaats in beslag, maar als ik wil kijken krijg ik een melding 'toegang geweigerd'. Volgens mijn leverancier heeft windows bij de herinstallatie de bestaande documenten in een apparte partitie gezet en ben ik de rechten kwijt om er nog in te komen???
Welke rechten ik kwijt ben is mij een raadsel want ik heb een orginele OEM versie van windows XP. De leverancier heeft wel nog allerlie programma's geprobeerd maar komt er ook niet in. Bij microsoft willen ze me alleen helpen (vanwege een oem versie) als ik vantevoren €50,- betaal en dan nog kunnen ze me geen garantie geven dat ze me kunnen helpen. Ik heb er best wel wat voor over om de documenten terug te krijgen maar niet iets betalen zonder garantie.
Wie kan mij hier mee verder helpen.
 
Dit stukje is om mappen te beveiligen. Ik neem aan dat je ze zo ook weer kunt beheren.

Beperkte toegang tot mappen/bestanden in Windows XP Home Edition
Een van de toepassingen in Windows XP is de mogelijkheid de toegang tot bestanden te beperken tot een geselecteerde groep gebruikers. Als bestandssysteem moet u wél NTFS hebben, onder FAT32 werkt dit niet. Deze functie is zichtbaar in Windows XP professional doch niet in Windows XP Home Edition. Niettemin is de functie óók in de Home versie te gebruiken maar dan via een omweg. Hier de methode die u moet volgen:
1.Herstart de computer en druk op F8 tijdens het opstarten
2.Selecteer Veilige Modus in het menu-venster dat verschijnt
3.Log in als Administrator
4.Open windows verkenner en klik met de rechtermuisknop op de map of het bestand dat u wilt beschermen. U ziet nu een beveiligingstabblad die u niet ziet wanneer u in de normale windowsomgeving werkt.
5.Verwijder de gebruikersgroepnaam (u kunt ook van een bestaande gebruiker de machtigingen wiizigen. Wèl even opschrijven wat de machtigingen waren vóór het doorvoeren van de wijzigingen ...)
6.Voeg de naam van de gebruiker of groep toe die u toestemming tot de map/bestand wilt geven en selecteer het niveau dat u wilt toestaan. Klik op O.K.
( Afhankelijk van de machtigingen die je toestaat of weigert, verschijnt er hierna een dialoogvenster dat uitlegt wat de consequentie van de wijziging is. Als de gebruiker lid is van twee groepen, dan gaat de machtiging 'Weigeren' boven 'Toestaan' en zal de maptoegang voor die gebruiker in ALLE groepen gewijzigd worden. In alle gevallen: een grijs vakje betekent dat de machtiging door het systeem of een systeemservice is overgenomen en dus niet gewijzigd kan worden. Voorbeeld is de machtiging "Speciale machtiging", die bij geen enkele gebruiker of groep te wijzigen is, ook niet bij de groep Administrators. Kennelijk is dit dus wel voorbehouden aan XP Pro)
Herstart de computer in de normale werkomgeving en log eens in met een gebruikersaccount die u géén toestemming heeft gegeven. Open verkenner en probeer eens een bestand of map te openen waarop de beperkte toegang van toepassing is. U zult zien dat de toegang wordt geweigerd. Een perfecte manier dus om uw persoonlijke bestanden te beschermen tegen al te nieuwsgierige ogen


Bron: http://users.skynet.be/subliem/flash/flash 66.htm
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan