Verborgen partitie ligt dwars !!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Remy

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 nov 2001
Berichten
2.402
Hallo,

Heb een systeem waar oorspronkelijk dr. dos 7.0 (UKversion) op geinstalleerd stond. Verder dus niks !!
Het betreft een Maxtor 130 Gb HD. Het dr Dos stond op een partitie van 2 Gb.

Nu wil ik XP er op gaan zetten, maar het andere gedeelte van de schijf (ong. 125 Gb) is niet te formateren, via de setup van Win XP. Alleen de partitie van 2.0 Gb is te formateren in NTFS of FAT32.

Ik heb ook al geprobeerd om op deze partitie XP te gaan installeren, maar dan maakt Windows daar automatisch een F: schijf van omdat ie ook gelijk ziet dat er een DVD-speler (D) en een DVD-brander (E) opzit.
Dus mijn Windows wordt steeds in F:\Windows geinstaleerd ! :mad:

Ik heb in setup ook eerst alle partities verwijderd, daarna blijven ze wel zichtbaar volgens de setup (met grootte in Mb) Maar ik kan ze niet resizen of zoiets of bepalen welke partitie de systeem partitie moet worden.
Dit gebeurt nu dus steeds automatisch aan de hand van die partitie van 2 Gb volgens mij...???

Weet iemand hier raad mee ??


Remy
 
heb ondertussen ook een tip gekregen om alle partities weg te gooien !! de 2 Gb en die van 125 Gb

Nu heb ik wel een schijf volgens XP die 131 Gb groot is, deze moet nu echter nog geformateerd worden !
Ik heb nu voor NTFS gekozen, zou dit mischien wel gaan werken ?? ben benieuwd..!!
Wordt er n.l. al een beetje depri van, van al die pogingen. Terwijl het normaal gesproken toch in een poep en een scheet is gebeurd.... :8-0:
Heb zo toch al tientallen pc's geinstalleerd...

P. Last, bedankt voor je antwoord, maar deze opties had ik ook al doorlopen.

Remy
 
ouderwets

Even terug naar de basics, als een hd ingedeeld is in meerde secties (partities) en er is er een niet te verwijderen is hij mischien wel of beschadigd of in een bepaalde volume vorm gemaakt die niet te lezen is voor XP, dit is natuurlijk altijd lastig maar naar mijn weten gewoon op te lossen via ouderwets fdisk.
De grote van de hd maakt niet uit in dit geval, je kunt wel met fdisk gewoon alle partities weghalen en eventueel opnieuw indelen, dit zou niet hoeven want dat zou XP weer kunnen doen voor je.

home.tiscali.nl/theplace/Progjes/OPSTART.ZIP

hier vindt men een flop, even uitpakken, op een lege flop zetten en mee opstarten, daarna gewoon het commando fdisk geven en even neusen wat voor soort partities eropstaan voor de nieuwschierigen zoals ik en daarna alle partities verwijderen.

De rest spreek dan wel weer voor zich.

grjts jjw
 
JJW,

Het is opgelost !! Tijdens de setup van WinXP moet je dus alle partities zonder pardon weggooien, bij mij bleef er uiteindelijk dus een schijf over van 160 Gb!

Deze kan je vervolgens weer formateren en indelen.
Met Fdisk was dit echter niet mogelijk ! De angel zat hem dus ook in het feit dat ik meteen met Fdisk ben begonnen en daar kon hij met de reeds aanwezige partities niks doen, want volgens Fdisk waren het 'Niet- Niet-dos partities'

Maar met XP set up is het dus wel gelukt !!! :p


Toch nog bedankt allen voor het meedenken...

Remy
 
Okee

Nee dat fdisk het als niet dos partities ziet is wel logisch, de indeling zal waarschijnlijk ntfs zijn geweest en neit te lezen in dos maar wel te verwijderen met fdisk.
Uiteindelijk doet XP setup niet veel anders als fdisk.
Maar gelukkig dat het wel gelukt is.

Daar gaat het uiteindelijk om.

grtjs jjw
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan