• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verbruik bijhouden

Status
Niet open voor verdere reacties.

JennyZ

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2018
Hallo allemaal!

Ik wil graag van verschillende producten het verbruik bijhouden in excel, zodat ik weet wanneer ik dit bij moet bestellen. Op dit moment tel ik iedere week de voorraad en krijg ik wel een beetje een idee hoeveel er per week verbruikt wordt. Maar hoe kan ik binnenkomende bestellingen hier makkelijk in verwerken?

Stel: de voorraad van product A gaat van 6 naar 5 naar 4 (1 per week) en vervolgens komt er een bestelling van 20 binnen en heb ik de volgende week dus een voorraad van 23 of 22. Hier zou ik ook graag het 'verbruik' van bijv. 1 per week terugzien.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Gr. Jenny

Hi Jenny,
Doe er eens een gelijkend voorbeeldbestandje bij met het gewenst resultaat.

Ik heb op dit moment bijgevoegd bestandje gemaakt, maar hier zit nogal wat handmatig werk in de formules.

Ik zou heel graag ergens kunnen invullen hoeveel er binnen is gekomen, en dat dit dan automatisch wordt meegenomen in de verbruiksformule.

Als er geen (makkelijkere) manier is, dan blijf ik het zo wel doen, maar vragen staat vrij toch?

Bijlagen

Inmiddels zijn de tellingen van week 31 en 32 erbij gekomen bij bovenstaand bestandje.

Op dit moment moet ik iedere formule in kolom B handmatig aanpassen aan de nieuw ingevulde gegevens. Of ik moet een nieuwe kolom maken met de formules voor de berekeningen t/m wk 32. Het liefst zou ik willen dat dit automatisch gebeurt.

Is het mogelijk om ergens tellingen en evt binnengekomen bestellingen in te voeren en dat excel dan automatisch berekent wat het gemiddelde verloop/verbruik is per week?

wk 23 en wk 26 missen inderdaad. Niet bewust maar ivm vakantie of te druk met andere dingen niet aan de inventarisatie toegekomen ;)

Is er een manier om om te gaan met evt gemiste weken (bijv ivm vakantie)?
Uiteindelijk maakt dit voor het totale plaatje geen verschil, omdat het gemiddelde verbruik nog steeds hetzelfde is.

Is het mogelijk om een dergelijk bestandje te bouwen zonder iedere week een hoop handmatig aan te moeten passen? (Liefst wil ik gewoon de stand van die week invullen en het excelbestandje laten rekenen wat er per week verbruikt wordt en wanneer we dus weer zouden moeten bestellen).

Excuus, ik had over het bestandje heen gekeken...

Maar het lijkt alsof de berekeningen niet kloppen. Haarnetjes zou op 1.5 uit moeten komen en doekjes op 1.2.

Ik ben zelf inmiddels al iets verder gekomen (met hulp van collega's) dus ik denk dat ik er wel uit ga komen.
Dank voor de hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan