verdeling budget,

• Onderwerp starter Onderwerp starter pcboy
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

pcboy

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2005
Heej

Ik ben bezig een computer samen te stellen,
Nou vroeg ik me af hoe ik het budget het best kan verdelen zodat ik niet aan een onderdeel te veel uitgeef, mijn budget is 900 euro, ik hoef alleen de kast en hoef ook geen geluidskaart.

alvast bedankt
Michiel Cornelissen

Laatst bewerkt:
Wow, da's een lastige om tot 1 procent nauwkeurig te beantwoorden. Eerst maar twee tegenvragen: wát ga je met die pc doen en welk OS heb je in gedachten?
Reden dat ik het zo vraag?
Als je alleen maar wat gaat internetten en een paar online kaartspelletjes gaat doen, dan hoef je geen ultra snelle processor, "zware" videokaart en veel geheugen. Als je Win XP gaat draaien, volstaat ruimschoots 768 MB geheugen, ga je Vista draaien, dan zit je al gauw vast aan 2 giga.

het word een gamepc,
en als OS gebruik ik Windows Vista 32 Bit Home Premium
Het hoeft ook niet precies op de euro nauwkeurig maar gewoon zodat ik niet teveel aan een ding uitgeef.

Tja, voor een game pc heb je 1. een redelijk up-to-date processor, 2. een goede videokaart, 3. met Vista minimaal 2 giga, liefst 3 giga geheugen nodig. Voor games heb je vooralsnog géén quadcore nodig, maar kun je volstaan met een dualcore.

Met jouw budget zijn zonder monitor, printer, scanner, héél leuke pc's te vinden. Ga eens naar Alternate (pc builder) en klik zo eens wat bij elkaar in de configurator en post het hier.

Laatst bewerkt:
ik heb nou dus deze
hij heeft een 1333mhz systeem bus, moet de processor dat dan ook hebben? ja toch.
ik denk dat ik er dan deze processor opzet,

Laatst bewerkt:
Ik vind het een redelijk prijzig moederbord, maar als jij vindt dat dat plankje alles biedt wat jij zoekt, moet je het vooral doen. Houd er rekening mee dat het plankje en die processor al redelijk in de richting gaan van 50% van je totale budget.

(snel) geheugen, (goede A-merk) koeling en één of twee videokaarten heb je dan nog niet!

Een goede voeding kost zo rond de 100 euro, een "passende" videokaart tussen de 175 en 350 euro, goed en snel geheugen per 2 giga zo'n 125 euro. Dan ben ik bang dat je mogelijk ietwat door je budget gaat schieten?

dit is wat ik nou heb:
Be Quiet Straight Power, 500 Watt, Retail €72
Intel Core 2 Duo,E8400, Socket 775, €172
Club3D GeForce 8800GT,512MB, GDDR3, €183
XFX nForce 780i 3-Way SLI Intel €192
Microsoft Windows Vista Home Premium 32bit,BOX, €85
Lite-On DH-20A4P DVD-RW €20
Aspire X-Plorer, Zwart €64

totaal: €855

ik moet alleen nog geheugen maar ik dacht aan een 2 x 2GB ik was van plan om goedkoop geheugen te kopen maar dat word dus stuk duurder dan ik had verwacht

en voor de grafische kaart ben ik van plan om er een grafische kaart in te stoppen omdat ik denk dat ik daar eerst nog wel even mee toe kan en dan over een jaar er nog een bij te bestellen en ze in sli zetten.

edit:
ik heb nou deze mobo, is die beter?

Laatst bewerkt:
Waarom een GT en geen GTS ?
Voeding is wel oké, al adviseer in een zwaardere voor meer stabiliteit / uitbreidings ondervanging.

Nee, niet persé.

Benamingen voor de g80 en g92 zijn ietwat misleidend. hier even alles op een rijtje van snel naar langzaam:

*9800 gx2*
*9800 gtx*
8800 ultra
8800 gtx
8800 gts G92 512
8800 gt G92 512
9600 gt G92 512
8800 gts G80 640
8800 gts G80 320
8600 gts en lager

* = (nieuwe kaarten)

600 Watt is NIET voldoende voor 2 kaarten!

dit is wat ik nu heb met andere voeding, mobo e.d.

Intel Core 2 Duo E8400 3.00 GHz €172,22
Aspire X-Plorer, Zwart €64,59
Lite-On DH-20A4P DVD-RW €20,23
Microsoft Windows Vista Home Premium 32bit,BOX, €85,55
Club3D GeForce 8800GTS ,512MB, GDDR3, PCI 173,84
GigaByte GA-EX38-DS4,Retail €147,52
Xilence 700W,700Watt, Retail €93,18
OCZ OCZ2T800C44GK,4096MB, 800MHz, DDR2, €87,70
Hitachi Deskstar 7K160, 160 GB, 720 €35,50 2x €71,-

toaal bedrag: €915,83 met 2 harde schijven

hoe zit het met raid, kan dat makkelijk of moet er dan nog een raid controller bij ofzo?

Laatst bewerkt:
Leuk systeem, alleen de kast biedt plaats aan koelers van max. 80 mm. Kijk bijvoorbeeld eens naar een kast waar je 120mm fans in kwijt kunt. (zie bijvoorbeeld mijn systeem als voorbeeldje van kast en koeling)

ik zal even andere kast zoeken maar die kast die jij hebt is beetje te duur voor mij:(

Is het zoveel verschil tussen 80mm en 120mm want ik kan niet echt veel andere mooie kasten vinden.
Als het moet kan ik bij deze kast er nog 2 extra 80mm fans bij in zetten en dan heb ik er 4 dus dat moet toch wel goed zijn?
En is er voor raid nog meer nodig, bv. een raid controller?

Hoe koeler je systeem, hoe beter het is. Met 4x 80 zal het ook lekker koel worden. Met dat mobo dat je plaatste hoef je géén raidcontrollers te hebben, die zijn op het mobo geïntegreerd.

okj dan denk ik dat ik er een fan bij doe dan heb ik er 3 dus dat moet wel koel blijven.
en dat er geen raid controller nodig is scheelt weer geld ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan