• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verdelingsvraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

NESJA

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2016
Goedemiddag,

Ik ben bezig met een bestand waarin ik medewerkers indeel op basis van de beschikbaarheid en op basis van de voorraad.
Korte uitleg:
- Op blad 2 zie je de variabelen. Daarnaast heb ik 2 tabbladen gemaakt, 1 met een maand wat 5 bevat en 1 met een maand wat 4 weken bevat.
- O staat voor ochtend en telt voor 0,5
- M staat voor middag en telt voor 0,5
- H staat voor hele dag en telt voor 1
- Per dag mag er voor een max worden ingedeeld, dit is te vinden op blad2 vanaf kolom J14
- Als er bijvoorbeeld voor maximaal 5 mag worden ingedeeld, kan je niet 10x een O invullen, want je hebt een ochtend en middag, wat dus wel kan is 5x een O en 5x een M.

Wat ik graag wil is dat bepaald wordt aan welke locatie een medewerker moet werken.
Dit wil ik dan graag vanaf Cel23 in de tabbladen 4 en 5 weken.
Er moet rekening worden gehouden met de variabelen in blad2;
- verdeling op basis van voorraad
- verdeling op basis van beschikbaarheid
- maximale verdeling

Kan het bestand ook zo gemaakt worden dat het aanpasbaar is voor eventuele veranderingen, zoals bijvoorbeeld een uitbreiding van het aantal locaties

Nu moet ik namelijk iedere keer handmatig gaan bepalen voor welke locatie iemand wordt ingedeeld.
Hopelijk is bovenstaande duidelijk en heeft iemand een handigheid hierin.
Alvast bedankt

Bijgaand het bestand:
Bekijk bijlage Juiste verdeling.xlsx

Gr. NESJA

in het 5-wekenstelsel zit je daar aan 74.5 dagdelen die je ofwel op voorraad of op beschikbare dagen moet toebedelen.
Voor bv. Utrecht zit tussen beiden 18% verschil.
Hoe wil je bv. toebedelen bij deze tegenstrijdigheid ?
Kan je een aanzet geven van hoe je het nu doet ?
Vul bv. al een week in.

COW18, dat is inderdaad een terecht punt, het bedrijf heeft afspraken met de verschillende locaties over de aanleveringdagen.
Alleen de voorraad is van vele factoren afhankelijk en niet voorspelbaar.
Daarom wordt er gekeken wat de voorraad op dit moment is. Vervolgens kijk ik op welke dag een locatie beschikbaar is.
Dit in combinatie met de medewerker die voor een o, m of h is ingedeeld.
Volgens mij moet er gekeken worden op deze volgorde;
1. Wie is er beschikbaar (medewerker), de medewerkers zijn immers al ingedeeld alleen de locatie waar zij voor aanleveren is nog onbekend
2. Welke locatie is er die dag
3. Tot slot welke voorraad heeft prio
Kun je hier iets mee?

Laatst bewerkt:
neen, je hebt me nog geen handvaten aangereikt.
Als ik zo lees heb je dit probleem al vaker met de hand gedaan.
Kan je zo'n voorbeeld hier anders eens neerzetten en becommentariëren.
Zoals ik het zie heb je 14 man aanwezig en daarvan kunnen er tot 7 per dag werken, dus 14 dagdelen, dus laat ik iedereen een dagdeel werken ?!?
Moet op het einde van de maand iedereen zoveel keer gepresteerd hebben ?

Doe eens een voorbeeld van hoe het er moet uitzien.

hoi cow18
de 14 man heb ik puur neergezet zodat je niet over de 7 heen gaat.
Het gaat erom dat wanneer er een M, H, of O staat dat er aan de hand van dit een locatie wordt gekoppeld.
Dus die M, H of O staat al vast.
Het gaat niet om de medewerker in dit geval maar om de locatie. wat ik we wil is dat de locatie die maar 1x per week beleverd kan worden, minimaal 1x per maand aan bod komt.
Ik weet trouwens niet of het wel kan wat ik wil hahahaha.
Bijgaand het voorbeeld.
ik heb t ingevuld voor tabblad 'maand met 4 weken''
periode 6 tm 7 juli
in deze periode zijn de medewerkers ingedeeld voor 10,5 ingedeeld.
Volgens de verdeling van de voorraad is als volgt.
1.

als er gekozen moet worden op basis van voorraad,
geldt dan, hoe meer voorraad hoe meer priortijd ?

waar staat je voorbeeld uit post5

Laatst bewerkt:
Inderdaad klopt het hoe meer voorraad hoe meer prio, allen je zit met de beperking van je locatie.
Bijvoorbeeld Den Haag heeft de meeste voorraad alleen zijn worden alleen beleverd op de Dinsdag en Donderdag, maar de Dinsdag heeft geen belevering dus dan zet ik m op de donderdag een hele dag. Op blad2 heb ik nog een extra telling gemaakt.
Daarnaast als in het eerste gedeelte bijvoorbeeld een O staat en de locatie wordt Utrecht. Dan komt er Utrecht O te staan.
Tnx voor het meedenken allemaal.

2e schot voor de boeg in het 4-weken-stelsel.
Verdeeld volgens voorraad, maar nog niet gekeken naar beleveringsdagen.
Resultaat voor wordt onderin dat tabblad weggeschreven, er waren 64 shifts te verdelen.
Samenvatting volgt op tabblad "blad2", met een tabel en een draaitabel.
Die komt netjes op 64 shifts uit.
Naar plaats gekeken dan in de draaitabel, dan is binnen de marge van 1% aan de voorraadverdeling voldaan. (kolommen AF en volgende)

Bijlagen

cow18, dit is echt heel indrukwekkend wat u heeft gemaakt. Niet normaal naar mijn mening!
Ik ben nog wel ff bezig met het ontcijferen van de macro!
Zoals u al aangaf, is er nog niet gekeken naar de beleveringsdagen, juist dit is heel belangrijk voor mij, is dit iets wat u ook zou kunnen maken.
Daarnaast is Utrecht de enige locatie die 2x per dag kan worden gekozen, de overige locaties hebben maximaal 1x een O, M of H.
Ik zie nl dat dit een aantal keer voorkomt, 21-7 2x een Rotterdam M; 23-7 voor zowel Den Haag als Den Bosch 1x H en 1x O.
Is dit wellicht iets dat u ook zou kunnen maken
GR. NESJA

de macro maakt er een gewone loterij van en zoals dat vaak is bij loterijen, de hoofdprijs wordt niet altijd uitgedeeld.
Zoals aangegeven, dat was een 1e schot voor de boeg en ik denk niet dat er (steeds) tot een 100% oplossing zal kunnen gekomen worden.
Er zal altijd wel ergens een shift verkeerd terecht komen, maar beter dat dit is zeker nog mogelijk.
Wordt vervolgd, maar niet vandaag.

Vraagje, om mijn keuzevrijheid te beperken en om dichter tot de oplossing te komen.
Je zou vooraleer de macro aan de slag gaat ook al mogen zelf een aantal zaken invullen in het onderste bereik.

Zo zie ik bv. dat Middelburg (2 hele dagen = 4 shifts) en Maastricht (3 volle dagen = 6 shifts) met deze gegevens en volgens voorraad geen 4 keer beleverd moeten worden.
Beide moeten bovendien op woensdag geleverd worden. In een 4-weken-stelsel wordt zoiets moeilijk, logisch.
Leeuwaarden is ook zo'n grensgeval, dat eigenlijk iedere donderdag moet ingepland worden.
Die 3 zouden al vooraf ingegeven mogen/kunnen worden in het rooster vooraleer de macro zijn ding doet.
Dat is voorlopig puur op buikgevoel gesproken.

Laatst bewerkt:
cow18 dank voor uw bericht.
Het toepassen om van te voren al iets in te vullen is inderdaad een optie.
Daarnaast ben ik benieuwd, wanneer het u natuurlijk goed uitkomt, naar de mogelijkheid om ook de beleveringsdagen juist te in te zetten.
Ik kijk uit naar uw volgende poging!

102 van de 128 dagdelen toegekend

Bijlagen

indrukwekkend gemaakt!
Is het ook mogelijk om nu een combi te maken van beide bestanden.
Waarbij eerst naar de locatie wordt gekeken die die dag gebruikt mag worden en vervolgens naar de voorraad?

Daar wringt nu net het schoentje. Ik heb al 2 voorstellen gedaan, nu blijkt dat het ergens de gulden middenweg moet zijn.
De 1e deed het volledig op vraag, de 2e keek op dagbasis wat je op blad2 voorzag en vervolgens wat je op 4 weken inplande aan personeel, met H, O en M.
De ingeplande locaties zonder achtergrondkleur, dat was een makkie, als je minder locaties die dag moest doen (volgens blad2) dan je personeel voorzag, dan was het gewoon kwestie van kopieren en plakken. De andere dagen (groene achtergrond) was iets moeilijker en werd er gekeken welke locatie nog meest achter lag, procentueel, op de vraag en die kreeg zijn beurt. Dat laatste in een loopje tot er geen vooruitgang meer werd geboekt.
Er werd nog geen locatie aan het personeel toegewezen, maar dat stelt eigenlijk niet veel meer voor. Enig probleem is, als iemand een H had, mocht die dan in de voormiddag een andere locatie doen dan in de middag ?

Becommentarieer eens deze laatste oplossing. Wat schort daar nog aan ?
Tot nogtoe heb je nog geen betere uitleg gegeven dat "het is net dat niet".
De resterende 26 dagdelen kunnen vanuit mijn oogpunt en met de gegeven informatie niet meer toebedeeld worden.

Geef een keer jouw beste oplossing ! Of een leidraad.

hoi cow18,
als iemand voor een H-dienst is ingedeeld dan doet degene 1 locatie.
Zelf heb ik geen beste oplossing vandaar dat ik wilde weten welke oplossingen hiervoor mogelijk zijn.
ik wil jou bij deze hartelijk danken voor de tijd en de moeite die je hebt genomen ik kom een heel stuk verder met de bestanden!
GR. NESJA

NESJA, je vraag is interessant.

kun je vertellen wat er gebeurt in een "werkdag" door een persoon?

je hebt het over voorraad per stad.
kun je ook vertellen hoeveel voorraad er per "werkdag" verwerkt wordt? dat heeft invloed op hoeveel dagen er ingedeeld moeten worden.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan