Verdwenen Gb's... van 320 naar 127

Status
Niet open voor verdere reacties.

martijn_sch

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 mei 2007
Hallo,

Ik heb mijn voorgeinstalleerde versie van VISTA verwijderd en XP op mijn pc gezet. Echter is nu een zeer groot deel van mijn schijfruimte verdwenen. Er is nog maar 127 Gb van de 320 Gb over! Ik snap niet zo veel van de moderne PC... Vroeger maakte ik zelf partities met Fdisk... maar dat is sinds XP een beetje over geloof ik :confused:

Bij de installatie van XP geeft hij geen ongepartitioneerde ruimte aan?!

Ik weet niet wat tegenwoordig dé manier is om je schijf helemaal leeg te halen, te partitioneren en dan een besturingssysteem te installeren.

Kan iemand mij helpen mijn verloren schijfruimte terug te halen en mijn schijf te partitioneren?

Alvast bedankt!

Dat kan nog met fdisk, daarna ntfs formatteren met uw xp, maar xp vraagt deze zaken tijdens de installatie.
Was de schijf onder vista gepartitioneerd? dat is aanbevolen.
Dan staat xp misschien op de 1e partitie.
Als u opstart vanaf cd zal er tijdens de setup gevraagd worden waar windows geinstalleerd moet worden.
Je moet goed de aanwijzingen van windows xp volgen.
xp kan zelfs op fat 32 draaien

Hai
Deze ruimte is weer terug te krijgen.
Ik heb dit beschreven met plaatjes op http://robodoos.nl/xp_3.html .

Om kort te gaan via START - Op "DEZE COMPUTER" gaan staan -> rechter muisknop -> kies " Beheren " en in dat menu weer SCHIJFBEHEER.

En zie het verloren deel is weer aanwezig om in te delen in Partities en te formateren.
XP draai het beste op NTFS.

Suc6

Maximale grootte van een partitie onder Windows XP is 127 GB. Een grotere schijf moet je dus in meerdere partities verdelen om de maximale grootte van de schijf te kunnen benutten.

De schijf was is gepartioneerd via windows schijfbeheer, alleen kon ik toen als maximale partitiegrootte 50% van mijn hardeschijf opvragen. Het was de bedoeling om windows ongeveer 40 Gb te geven en de rest voor bestanden over te houden.

Als ik nu de installatie cd van XP Pro gebruik is er maximaal 130 GB NFTS vrij op één partitie. De rest van de vrije ruimte wordt niet meer herkend...

Maximale grootte van een partitie onder Windows XP is 127 GB. Een grotere schijf moet je dus in meerdere partities verdelen om de maximale grootte van de schijf te kunnen benutten.

Niet onder schijfbeheer maar bij het opstarten vanaf cd meteen tijdens het begin v d setup moet er gepartitiobeerd worden, max 127 gb/partitie.
Daar er vista op stond zou de bios moeten goed staan en 320 gb geven.

Hallo

X.p herkend maximaal 128 G.B. zonder s.p.'s :love:

Volgens mij dien je deze eerst te installeren.;)

Peter

In windows schijfbeheer staan niet mijn resterende aantal Gb's... slechts 127 van de 320 zoals ik aan het begin aangaf! Ook tijdens de Windows installatie kan ik wel partioneren, maar er is niet meer beschikbaar als 127 Gb! Behalve in mijn BIOS is er nergens sprake van de 320 Gb.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan