Verdwenen geheugen op harde schijf :|

Status
Niet open voor verdere reacties.

PunksNotDead

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2008
Heey allemaal, ik heb een vraagje..
Ik heb 2 partities, C en D..
Partitie D heb ik er met partitionmagic bij gemaakt, en is 30 GB groot.. nu heb ik nogal ruimte tekort, en ik ging kijken wat allemaal weg kon en wat ik moest bewaren. Ik heb nu dus alle groottes van de mappen bij elkaar opgeteld, en die kwam uit op 19,31 GB, en de schijf zelf is 30 GB groot, maar als ik nu rechtermuisknop -> eigenschappen op D doe, dan zegt hij dat ik nog maar 1, 20 GB vrije ruimte heb, terwijl dat minimaal nog 10 GB zou moeten zijn :confused: Zou iemand weten waar die overige 8 GB heen is gegaan?..

Met vriendelijke groeten, PunksNotDead.

Lijkt mij dat de bestanden nog in de prullenbak staan. Haal je ze daar niet weg, dan nemen de bestanden nog steeds ruimte in op de harde schijf waar je ze verwijderd had.

Begin dus met de prullenbak leeg te maken, en kijk dan opnieuw.

Daarnaast kan het zijn dat (een deel van) het Windows wisselbestand op D: staat, kijk dat dus ook na.

Ook is nog mogelijk dat je Herstelpunten maakt voor de D: schijf, ook al hebben die daar geen enkele zin omdat je Windows op C: staat.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dat heb ik allemaal al gedaan, ik heb schijfopruiming gedaan, de prullenbak was leeg, en er werd 0 kB mee gewonnen, verder staat op D helemaal niets behalve muziek en films, ik heb hem op verborgen bestanden weergeven gezet, en het enige wat er bij kwam was 2 verborgen systeembestanden van ieder 1 kB groot.. Ook heb ik dat herstelpunten maken al uitgezet, en de beveiliging etc.. en dat hij back-ups maakt enzo.. maar het heeft niets geholpen :confused: ik zal er even screenshots bij plaatsen, dan is het misschien wat duidelijker hoe alles eruit ziet.

Lokaal Station D - Vrije Ruimte:
http://i121.photobucket.com/albums/o220/negerbaas/d.jpg

Lokaal Station D - Map 'Installers':
http://i121.photobucket.com/albums/o220/negerbaas/d-installers.jpg

Lokaal Station D - Map 'My Stuff':
http://i121.photobucket.com/albums/o220/negerbaas/d-mystuff.jpg

Mvg, PunksNotDead

Wat ook nog een reden kan zijn dat je ruimte 'mist' is als je veel (kleine) bestanden op je D: schijf hebt staan. Standaard hakt NTFS de bestanden in blokken van 4096 bytes ("clustergrootte" genoemd). Het laatste blok van een bestand zal dus niet die volle 4196 bytes van een cluster gebruiken. Dit geldt natuurlijk ook voor bestanden die in 1 cluster passen.

Daarnaast heb je die D: schijf niet met de standaard Windows middelen gemaakt maar met een extern programma. Voor hetzelfde geld heb je bijv. een blokgrootte van 16384 opgegeven terwijl er veel bestanden op staan, en op die manier ook weer veel onvolledige gevulde clusters gecreëerd.

Samengevat: Denk nog eens terug aan hoe je de D: partitie hebt gemaakt (vooral dus welke clustergrootte je heb ingesteld). Kijk daarna hoeveel bestanden er op D: staan. Reken uit of het ruimteverlies door onvolledig gebruikte clusters verklaard zou kunnen worden.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan