• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vereenvoudigen/ inkorten COUNTIF formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peter B

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2007
Uit een Excel workbook die ik niet beheer heb ik informatie nodig. Deze informatie bestaat uit verschillende producten met voor ieder product een willekeurig aantal regels en een gelijk aantal kolommen met kruisjes. Ik heb uit dit workbook alleen maar nodig hoeveel kolommen 1 of meer kruisjes hebben.

Ik gebruik nu de volgende formule:
Code:
=(COUNTIF(B3:B6;"x")>=1)+(COUNTIF(C3:C6;"x")>=1)+(COUNTIF(D3:D6;"x")>=1)+(COUNTIF(E3:E6;"x")>=1)+(COUNTIF(F3:F6;"x")>=1)

Maar dat moet toch slimmer (=eenvoudiger/ korter) kunnen?

Bekijk bijlage Vereenvoudigen COUNTIF.xlsx

Hier nog mijn duit in het zakje:
Code:
1) met een gewone formule:

NL: =SOMPRODUCT(N(AANTAL.ALS(VERSCHUIVING(A3:A6;;RIJ($1:$5));"x")>0))
EN: =SUMPRODUCT(N(COUNTIF(OFFSET(A3:A6,,ROW($1:$5)),"x")>0))

2) of, nog wat korter, met een [B]matrixfunctie[/B] (afsluiten met Control-Shift-Enter):

NL: =SOM(N(AANTAL.ALS(VERSCHUIVING(A3:A6;;RIJ($1:$5));"x")>0))
EN: =SUM(N(COUNTIF(OFFSET(A3:A6,,ROW($1:$5)),"x")>0))

Of je dit versimpelingen vindt mag je zelf bepalen.... :)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@Cobbe: Je oplossing gaat niet helemaal op, omdat kruisjes elkaar "kunnen overlappen"
@AlexCEL: Versimpeling is misschien niet de juiste benaming, maar wel handzamer. Dank je wel!

Weet je wat ik wel bijzonder vindt en achter kwam bij het zoeken: dat je de SOMPRODUCT formule niet als matrixfunctie hoeft in te geven, ondanks dat het er feitelijk wel een is... (door het gedeelte RIJ(1:5)).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan