Vergelijken en aanvullen werkbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeannette2509

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2019
Berichten
39
Beste leden,

Graag zou ik wat hulp hebben bij het volgende:
Ik heb 2 tabbladen welke ik met elkaar wil vergelijken. Tabblad "Nieuw" wordt regelmatig gedownload.

Het zou mooi zijn als deze vergeleken en aangevuld kan worden met gegevens uit tabblad "Oud"
zodat er een nieuw actueel overzicht is.

De gemeenschappelijk ID is het factuurnummer.

In de bijlage een voorbeeldje

Alvast hartelijk bedankt
 

Bijlagen

  • Voorbeeld werkbladen vergelijken.xlsm
    289,9 KB · Weergaven: 13
Waarom heb je 2 werkbladen met nagenoeg identieke gegevens ?
 
Dank voor je reactie SNB

Beide files zijn echt verschillend. In het ene tabblad staat een ander bedrag (kolom "G")
Ook de aanvullingen in tabblad Oud (kolom "I" t/m"K")
Ook komen niet alle facturen voor in tabblad "Oud" deze moeten dan toegevoegd worden.

Tabblad "Nieuw" wordt gedownload uit het betaalsysteem. Tabblad "Oud" is bewerkt (dit is dus de voorgaande versie uit het systeem)
 
Laatst bewerkt:
Zoiets?
 

Bijlagen

  • Werkbladen vergelijken AH.xlsm
    291,2 KB · Weergaven: 16
Reuze bedankt. Dat werkt perfect.

Een wensje zou nog zijn om tabblad "Oud" en "Nieuw" zo te laten en dat het bijwerken gaat naar een nieuw tabblad.

Alleen als het niet te veel werk is, want hier ben ik al heel erg blij mee!
 
Oud wordt nu naar Samenvatting gekopieerd en Samenvatting wordt vervolgens bijgewerkt met Nieuw, Oud en Nieuw blijven ongewijzigd.
 

Bijlagen

  • Werkbladen vergelijken AH2.xlsm
    294 KB · Weergaven: 12
Met de hulp van “AHulpje” heb ik een mooi bestand gekregen , wat heel goed werkt.
Ik heb nog een vervolgvraag, waar ik lang naar gezocht heb en wat misschien ook opgelost kan worden.

Het tabblad “Nieuw” wordt nu als volgt gevuld”:

Dagelijks krijg ik een email met een .xlsx-bestand via het systeem met de update voor de dag.
Nu sla ik eerst dat bestand op en kopieer de inhoud van het een tabblad (naam is altijd Sheet1) naar mijn nieuwe “Werkbladen vergelijken AH2” – werkblad “Nieuw” van AHulpje.
Vervolgens ga ik dan aan de slag om de tabbladen verder te bewerken.

Het opslaan van dit tijdelijke bronbestand is helemaal niet nodig.

Is het mogelijk dat deze/een macro aan het werk gaat met als bron een niet opgeslagen en openstaand bestand?
 
Dat is zeker mogelijk.
Bijgaand een bestand waarmee je kunt testen of het openstaande bestand met nieuwe gegevens gevonden kan worden. De macro zoekt in alle openstaande Excelbestanden naar een werkblad met de naam Sheet1 met in cel A1 de tekst "Relatiecode". Staat de kopregel eigenlijk wel in het per mail ontvangen bestand?
Als dit werkt is e.e.a. simpel in te bouwen, de inhoud van Sheet1 kan dan naar werkblad Nieuw gekopieerd worden waarna de macro "Bijwerken" zijn werk gaat doen. Maar de "nieuwe" gegevens zouden ook rechtstreek uit Sheet1 gehaald kunnen worden, dus zonder eerst naar werkblad "Nieuw" te kopiëren.

Met de knop "ZoekNieuw" kun je testen of het bestand gevonden wordt.
 

Bijlagen

  • Werkbladen vergelijken AH3.xlsm
    294,9 KB · Weergaven: 11
Oh wat fijn weer voor je hulp

De knop "Zoek nieuw" geeft aan dat het openstaande bestand
Sheet1 bevat met in cel A1 de juiste koptekst

"nieuwe" gegevens zouden ook rechtstreek uit Sheet1 gehaald kunnen worden, dus zonder eerst naar werkblad "Nieuw" te kopiëren"
Ik weet (nog) niet wat handiger zou kunnen zijn
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er voor gekozen om de inhoud van Sheet1 naar werkblad Nieuw te kopiëren, dan hoefde er aan de samenvoegmacro niets gewijzigd te worden.
 

Bijlagen

  • Werkbladen vergelijken AH4.xlsm
    296,7 KB · Weergaven: 18
Was gisteren niet in de gelegenheid te testen, dus sorry voor mijn late reactie.

Dit werkt nu echt fantastisch. Wederom bedankt voor je fijne hulp!

Nu kan ik misschien die functie ook gaan toepassen bij andere macro's om aan het werk gaan met een bron zonder die eerst op te slaan

Echt je hebt mij heel erg gehopen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan