vergelijken en automatisch vullen veld

Status
Niet open voor verdere reacties.

moensk

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2013
als ik in veld 4 een klantnaam ingeef dan moet hij automatisch in veld 5 het debiteurnr vermelden van die klant.
heb een extra tabel gemaakt met 2 velden
veld 1 : klantnaam
veld 2 : debiteurnr

acces is nieuw voor mij
ik veronderstel dat ik relatie moet leggen tussen die 2 tabellen
en in beide de klantnaam moet verbinden met elkaar
maar dan ??

Je geeft niet helemaal aan wat je aan het doen bent, maar op grond van de info die we nu hebben denk ik dat je verkeerd werkt. Die gedachte is dan gebaseerd op het principe dat je een klantentabel hebt, en een tabel met gegevens waarin je ook klantgegevens opslaat. Ik denk dan aan een order tabel of een offertetabel. In zo'n order leg je dan de klant vast naast het Ordernummer. Tot zover niks aan de hand, want (we gaan er uiteraard van uit dat je niet in de tabellen werkt, maar in formulieren) op je formulier maak je dan een keuzelijst (gebaseerd op de tabel Klanten) waarin je DebiteurNr en Klantnaam (en wat je nog meer wilt zien) hebt gezet.
Zoals ik al zei: tot hier toe niks aan de hand. Maar dan komt je feitenlijke vraag om de hoek zetten:
als ik in veld 4 een klantnaam ingeef dan moet hij automatisch in veld 5 het debiteurnr vermelden van die klant.
En daar gaat het spaak lopen. Om te beginnen moet je het principe omdraaien, want ik vermoed dat DebiteurNr je sleutelveld is en niet Klantnaam. Althans: zo zou het moeten zijn. Maar zelfs dan nog is het niet de bedoeling dat je het zo oplost, want je slaat in een database geen dubbele gegevens op (data-redundantie). Alleen het sleutelveld (i.e. DebiteurNr) is genoeg.

beste

in bijlage het bestand
dit verduidelijkt mijn vraag
gaat om veld klant en debiteur nummer in 'transporeon'
bedoeling is wel dat het invullen gebeurd via een formulier
maar ik ging ervan uit dat eerst alles goed gekoppeld moet zijn alvorens formulier te ontwerpen ?

Bekijk bijlage warehouse_transporeon.zip

Je hebt het inderdaad precies andersom gedaan als in mijn ogen zou moeten. Een Klantnaam kan in in mijn optiek niet uniek zijn, een klantcode is dat wel. Maar sowieso: in de tabel [transporeon] heb je maar één veld nodig: [Debiteur]. En maak dus een formulier dat je gebruikt om gegevens in te vullen, en gebruik vooral géén keuzelijsten (op basis van tabellen) in een tabel. Lees de Access cursus er op na als je wilt weten waarom niet :).

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan