• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vergelijken en toevoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

wtr2016

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2016
Ik heb even een vraag. Ik heb een Excel-bestand met daarin trefwoorden en rankings.
De rankings worden wekelijks veranderd en wil ik graag rapporteren met de verandering hierop.
De trefwoorden (keywords) kunnen aangepast worden, en daardoor ook wijzigen.
Met VLOOKUP komen deze gewijzigde woorden niet terug (althans ik weet niet hoe).

De opzet van de export is hetzelfde en kan ik iedere maand in een nieuw werkblad plaatsen.

Bestaat er een functie/mogelijkheid om, al dan niet op een apart overzichtswerkblad, in één keer een overzicht te hebben van de keywords (kolom A) met per maand de rankings. Het liefst dat dat deze automatisch worden aangevuld in een kolom wanneer er nieuwe waardes in werkbladen komen te staan.

Welke functie moet ik dan gebruiken, welke parameters instellen, en welke kolommen gebruiken?

Ik heb het bestand toegevoegd.Bekijk bijlage test-ranking.xlsx

Laatst bewerkt:
Waarom doe je het niet met een draaitabel? Moet je de gegevens wel anders invoeren, maar m.i. is het dan alleen maar makkelijker...

Bijlagen

Een draaitabel kan ook wel handig zijn inderdaad! :)

Bestaat er dan een mogelijkheid om wel met diverse werkbladen te werken met daarin de data? Voor het werk (export vanuit externe tool immers plaatsen in een werkblad) is het minder tijd - en overzichtelijker - dan op één werkblad data ingeven.
En kan ik met een druk op de knop de gegevens verversen met de nieuwe geplaatste data?

Zoals aangegeven is een draaitabel wel een goede oplossing.
Echter, zou ik graag - na het aanmaken van een nieuw werkblad - automatisch deze gegevens toegevoegd willen hebben aan het 'begin-werkblad' met de kolommen keywords, label en ranking (in aparte kolommen, omdat dit ranking periode 1, periode 2 etc betreft). En het liefst wanneer keywords veranderd zijn, deze toegevoegd hebben.
Met een VLOOKUP gaat dit niet werken, omdat deze alleen dezelfde gegevens zoekt, en het in dit geval dus aanvullingen betreft.

Hoe kan dit het beste gerealiseerd worden?

wtr,

hoe krijg je de nieuwe gegevens aangeleverd?
Als txt-file of als xls*-file of als.....

Deze wordt als een csv-bestand geëxporteerd uit een online tool.

wtr,

als je twee voorbeeldjes van zo'n csv post, wil ik wel een poging doen om daar een macro voor te maken.

Hallo Haije,

Ik heb het xlsx bestand (van csv) toegevoegd.
Kolom A zijn de keywords, kolom B zijn de labels (groepering van keywords), van belang zijn kolom AE (datums) en AC (de ranking).

De kolom AE kan, zoals bovenstaand al gepost, mooi gebruikt worden voor de diverse (pivot)kolommen. Het oorspronkelijke csv-bestand wordt, volgens de documentatie, aangevuld na een nieuwe export. Kolom AC geeft de ranking aan.
In de macro zou het mooi zijn dat deze kolom AE automatisch wordt opgepikt en de rankings in een nieuwe kolom komen te staan (met de keywords).

Het zou ook nog prachtig zijn om met conditional formatting de verschillen (positief/negatief/neutraal) te hebben tussen de ranking scores (positief als groen, negatief als rood, neutraal als oranje). Dit kan ik natuurlijk ook zelf doen ;)
Ik heb twee keywords rood gemaakt. Dit is meer dat dit een aanvulling is, en dat er er twee keywords verwijderd zijn. De keywords zijn dynamisch en dus kunnen zodoende aangepast worden.

Bijlagen

Dag wtr,

mag ik ook twee .csv-tjes?

Hallo Haije,

Het uiteindelijke bestand (in het nieuwe format vanuit de export) is dit bestand.
cvs weliswaar, maar vanwege sorteringen etc is Excel-format handiger mee te werken en is daarom geconverteerd.

Met name de kolom AE was er eerst niet, en dus "moesten" er meedere files/werkbladen samengevoegd worden. Dit is nu niet meer het geval; alles kan vanuit één bestand nu opgemaakt worden...

Kun je hier wat mee?

Grt, Wtr

goedemorgen wtr,

als ik het goed begrepen heb, is het de bedoeling om een excelbestand te krijgen waarin dagelijks een nieuw tabblad met gegevens wordt toegevoegd en waarin de nieuwe info dan automatisch toegevoegd wordt aan een verzamelblad. Op dat verzamelblad is dan de draaitabel gebaseerd.

Klopt dit? Zo ja, dan zou ik toch ook graag enkele csv-bestandjes krijgen om een macro te kunnen ontwikkelen en testen.

Hallo Haije,
Dat was ook (oorspronkelijk) de bedoeling. Echter, heeft de exporterende partij export veranderd en wordt alles nu in één kolom (AE) geplaatst waardoor het "bronbestand" uiteindelijk uit meer rijen gaat bestaan.
Deze kolom AE met datums zijn dus eigenlijk de soort afzonderlijke werkbladen waar ik het over had....
Grt, W

kun je hier dan wat mee?

Zo neen, dan graag nadere specificatie

Bijlagen

Ja, maar... ;)

Graag zou ik ook nog de kolom (labels) toegevoegd willen hebben. En zowel op 'keyword' en 'label' kunnen filteren.
Een leuke nice-to-have is via conditional formatting de verschillen met kleur tussen de kolommen zien. Bijvoorbeeld: C6 en B6 (C6 heeft een hogere waarde dan B6, en is dus postief (= groen); B10 en C10 is het net omgedraaid en zou dan een rode kleur moeten krijgen.
De eindtotalen hoeven niet per sé (maar kunnen evt. verwijderd/verborgen worden).

Thx alvast!

wtr,

zie de bijlage voor de voorwaardelijke opmaak.

De labels heb ik middels een slicer zichtbaar gemaakt.

Bijlagen

Thx.
Die 'Label' selector is erg handig!
Die voor keywords ook.

mbt VO: is het mogelijk om per kolom één kolom terug te kijken? Wat ik hiermee bedoel: kan kolom C vergeleken worden met kolom B, kolom D met C, kolom E met D etc.?

En dan natuurlijk de hamvraag... kunnen deze opmaak/regels etc "gekopieerd/overgezet" worden over een iedere keer opnieuw gegenereerd bestand?

zie de bijlage voor de aangepaste VO.

Voor wat betreft het "overzetten" zou ik er voor kiezen om de gegevens steeds te plakken/importeren in tabblad "TEST-rankings". Omdat daar een tabel staat wordt de draaitabekl elke keer aangepast als je die opnieuw selecteerd

Bijlagen

Thx. Bij het kopieren (van waardes) krijg ik de melding:

Private Sub Worksheet_Activate()
ActiveSheet.PivotTables(1).PivotCache.Refresh
End Sub

Bijlagen

• Fout1004.jpg
    Fout1004.jpg
    16,3 KB · Weergaven: 36
welke waardes kopieer je?

en waar naartoe?

Status