vergelijken en uitsluiten van records ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

bvandez

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 mei 2008
Ik kreeg een excel lijst met ongeveer 50000 stamnummers van personeelsleden.
Van deze personeelsleden wou men weten welke functie ze uitoefenden.
Daarvoor importeerde ik de lijst met stamnummer in de databank met personeelsgegevens. Ik maakte een aparte tabel ‘lijst stamnummers’

Voor ongeveer 45000 personeelsleden werd de functie gevonden en werd de tabel “stamnummer met functie” gemaakt.
Resultaat van de tabelmaakquery is opsomming van de 450000 stamnummers met hun functie.

Nu zou ik graag weten van welke 5000 stamnummers uit de oorspronkelijke tabel ‘lijst stamnummers’ de functie niet werd teruggevonden. Zodat ik deze als afzonderlijke lijst kan bijvoegen bij de 45000 gevonden functies. Probleem hierbij is dat de oorspronkelijke tabel bestaat uit 1 veld namelijk stamnummers en de tabel met de resultaten 'stamnummer met functie" bestaat uit het veld stamnummer maar ook een veld personeelscategorie

Kan iemand mij – dit waarschijnlijk zeer eenvoudig – probleem helpen oplossen?
Ik ben ten einde raad ;-) en nog een beginnerstype

Laatst bewerkt:
Hallo ,

Misschien kan je proberen met 2 verschillende querys te maken.

Code:
IF Me.stamnr <> "" and Me.Funktie<>"" Then 
   DOCmd OpenQuery "1" 
Else
   DOCmd OpenQuery "2"
End if
LAat maar iets weten of het lukt

Groetjes
Dolfke

Outer join

Je kunt een query maken waarin je de twee tabellen aan elkaar koppelt. Maak van deze relatie een outer join, alle records uit tabel1 en alleen die records uit tabel2 waarvoor de gekoppelde velden identiek zijn. Zet nu het gekoppelde veld uit tabel2 in je query zet zet als criterium dat deze null moet zijn. het resultaat zijn alle records uit tabel1 die nog niet voorkomen in tabel2.

Outer Join kan idd, of je gebruikt een subquery
Code:
SELECT Nr FROM tbl_lijst stamnummers 
WHERE Nr NOT IN (SELECT Nr FROM tbl_stamnummer_met_functie)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan