• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vergelijken van lijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

malsines

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2020
Beste mensen,

ik heb een vraagje over vergelijken van een lijst in een excel.
had graag van jullie een antwoord. ik wil graag weten bij welke nummer de lijst hoor die ik invul in kolom c?
graag jullie hulp

met vriendelijke groet

Bijlagen

Voor Excel 365:
Code:
=MAX((RIJEN(C4:C16)=PRODUCTMAT(REEKS(1;RIJEN(C4:C16);1;0);--(C4:C16=E4:H16)))*{1\2\3\4})
Eerdere versies van Excel:
Code:
=MAX((AANTAL(C4:C16)=PRODUCTMAT(TRANSPONEREN(RIJ(C4:C16)^0);--(C4:C16=E4:H16)))*{1\2\3\4})
Let op: deze laatste dan wel afsluiten met Control+Shift+Enter (het is een zogenaamde matrixfunctie). In Excel 365 is dit niet meer specifiek nodig.

Laatst bewerkt:
Beste alexcel

ipv cijfers wou ik het veranderen naar dagen. is me niet gelukt.
dit was eigenlijk mijn bedoeling als de bijlage

Bijlagen

INDEX eromheen...
Code:
=INDEX(E2:H2;MAX((RIJEN(C4:C16)=PRODUCTMAT(REEKS(1;RIJEN(C4:C16);1;0);--(C4:C16=E4:H16)))*{1\2\3\4}))

Maar: kun je niet beter de boel omdraaien? Dag kiezen waarna de lijst gevuld wordt?

kan ook. moet ik effe puzzelen hoe ik het ga doen
dankjewel voor je moeite

ik zie het al. wat ik heb gestuurd is een bestellinglijst van producten van wat ze standaard willen. het kan zijn dat het anders wordt. dan moet ik de lijst kunnen invoeren als het anders is. mijn laatste vraagje is, als de lijst anders is, kan ik dan het woord anders krijgen in de cel

Je kan niet EN een getal EN een formule in een cel hebben, ik heb daarom een formule in de kolom ernaast gezet. Zodra je invoer afwijkt van de gekozen lijst komt er hier "anders" te staan.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan