• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vergelijken van twee gegevendonwloads met verschillende volgorde

Status
Niet open voor verdere reacties.

TaszerRick

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2015
Beste allen,

Ik heb een vraag over het bijgevoegde bestand.

Het is zo dat de downloads van bestand 1 en 2 afwijken, er staat bijvoorbeel een * of een # achter de nummers terwijl ze voor de rest identiek zijn.
Tevens is het zo dat de twee gegevens downloads niet gelijk lopen en soms gaten hebben. Aan het begin loopt het gelijk maar op een gegeven moment gaat het ongelijk lopen (ongeveer vanaf regel 65).

Wat ik wil doen is:
1. de gegevenstabellen naast elkaar zetten waarbij de gegevens naast elkaar komen te staan zonder * of # achter de gegevens
2. de gegevens moeten vergeleken kunnen worden zodat de verschillen in KG te zien zijn

Kan iemand mij hierbij helpen?

Mvg Rick TasBekijk bijlage Vraag forum.xlsx

Probeer het eens met deze in G4 en dan naar beneden doortrekken.

PHP:
=VERT.ZOEKEN(SPATIES.WISSEN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(E4;"*";"");"#";""));B:C;2;0)

VenA,

Dit is niet de formule die ik bedoel.

Het is de bedoeling dat ik een soort derde bestandreeks krijg (geformuleerd uit bestand 1 en 2) die alle artikelnummers vergelijkt en bundelt. Hiernaast dan de KG verschillen

Bijgaand een opzetje. Ik heb er ook een blad "Uitleg" bijgedaan. Daarin staat wat uitleg. :cool:

Het behoeft nog wat handmatige acties, zoals beschreven.

Misschien aardig als een wat-meer-VBA-bedreven forumlid daarvoor nog een macro kan maken.

Bekijk bijlage Vraag forum MB.xlsx

Als het downloads zijn krijg je vast de gegevens als aaneengesloten En niet zoals in jouw voorbeeldje staat. En anders even sorteren zodat er geen lege regels tussen staan.

Zet de gegevens van bestand 1 vanaf A1. In kolom C zet je tot het eind van de gegevens Bestand 1.

Zet de de gegevens van bestand 2 vanaf E1. Voeg een kolom in tussen de 'code' en het gewicht. Zet in deze kolom de formule
PHP:
=SPATIES.WISSEN(LINKS(E2;LENGTE(E2)-1))
(volgens mij is deze voldoende) en anders één van de aangereikte formules om de gegevens te schonen van overbodige tekens) In kolom H zet je achter alle gegevens Bestand 2.

Kopieer de gegevens van Kolom F t/m H onder de gegevens van bestand 1 (zonder kolomkoppen). Je hebt nu één 'tabel' waarmee je dmv een draaitabel de gegevens kan vergelijken.

Uitgeschreven lijken het veel handelingen. Maar als je de sneltoetsen een beetje kent ben je in minder dan een minuut klaar.

Nb. Minimaal één code voldoet niet aan de korte formule (de kracht van een draaitabel). Maar of jouw data is zoals je deze binnenkrijgt of als je hier laat zien kan je het beste zelf beoordelen.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan