Mee eens. Vaak is het makkelijker, maar die bestanden van mij zijn hier en daar zo groot geworden. Het is een bestand waar ik al sinds 2013 mee bezig ben. Iedere keer vind ik weer iets wat toch niet helemaal naar mijn zin werkt waardoor ik het weer ga aanpassen zodat het wel doet wat je wilt. Iedere keer toch de grens verleggen. En ja dan heb ik het..... en beginnen we weer van voren af aan.
Ik ben namelijk bepaalde delen in andere bestanden volledig aan het renoveren. Ik gebruik nu telkens hoofdzakelijk tabbladen waar ik apart of dubbel invullingen in doe. Tevens staan er ook in veel cellen formules voor vergelijkingen en berekeningen. Iets wat toch beperkt. Nu wil ik het allemaal nog netter laten worden en middels formulieren werken en vanuit hier de cellen in de tabbladen vullen en aanpassen. Het werkt prettiger en toch ook weer overzichtelijker.
Affijn dit houd dus in dat een project dat begin 2013 in bedrijf is gekomen reeds in 2015 nog steeds wordt aangepast. Het hele bestand bestaat zelf uit allemaal losse elementen van tabbladen en coderegels. Zodoende kan ik op mijn gemak en zonder schade te maken aan het bestaande bestand wijzigingen aanbrengen in opzet, code en lay-out. Zodra dit dan "goed" is dan integreer ik het weer in het bestand en moet ik koppelingen aanpassen. Zo heb ik nog denk ik 20 tabbladen te gaan. Maar goed zo gaat het denk ik wel met ieder programma. Alleen dan worden het upgrades genoemd. Dus zolang ik dit bestand gebruik, zal ik het nog regelmatig aanpassen, want een leuk nieuwtje........ Ik wil de BTW aangifte hier ook nog in gaan verwerken en versturen. Alleen in hoeverre de BD dat accepteert is een tweede.
Maar goed wat ik hooguit met veel woorden feitelijk zeg, is dat het voor mij soms lastig is om voorbeelden te plaatsen. Hierom probeer ik de codes zelf zo goed als mogelijk uit te werken en informatie te geven. Als het dan echt niet lukt dan ga ik overwegen om de boel hier verknipt te plaatsen. Echter dan ben ik weer afhankelijk van tijd. Dus soms gaat het ook wel eens in de koelkast om er later weer mee door te gaan en te kijken of het dan wel lukt.
Dit is eigenlijk de reden waarom ik weinig voorbeelden plaats. Hoewel het voor de hulpvraag best handig is. Dat zal ik zeer zeker niet ontkennen.
En mocht er nu iemand zijn die zegt..."Waarom koop je niet gewoon een programma?" Simpel. Geen enkel programma doet 100% wat ik wil en hebben ook niet altijd alle mogelijkheden die ik wil hebben. Als voorbeeld. Vaak als facturen zijn weggeschreven en er is een fout gemaakt dan moet ik officieel de factuur volledig of deels crediteren. Nu kan ik de factuur ophalen en direct aanpassen. Zo krijg ik dus een bestand cq programma naar eigen opzet en inzicht.
Op de vraag waarom laat je dit dan niet doen.... zeg ik: "hobby."