• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vergelijking met vier verschillende mogelijkheden

Status
Niet open voor verdere reacties.

MisterBalla

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2021
Hoi allemaal

Voor een opdracht op het werk ben ik op zoek naar een manier om handmatig werk te beperken. Er moeten uit een excel bestand een flink aantal regels met elkaar vergeleken worden. In het bijgevoegde voorbeeldbestand zijn de vier verschillende mogelijkheden opgenomen.
Ik vroeg me af of het überhaupt mogelijk is om hier een excel formule voor in te stellen.
Om deze uitleg logisch te maken is het handig als het excel bestand ernaast ligt.

Wat er dient te gebeuren:

-Iedere 'groep' van documentnummers vergelijken. Wanneer er een waarde staat in de kolom serviceorder wordt deze bekeken, wanneer er een waarde staat in de kolom projectnummer wordt deze bekeken.
-Als excel bepaald heeft of het een serviceordernummer of een projectnummer betreft, vervolgens deze cellen (in nog steeds dezelfde groep documentnummers) met elkaar vergelijken.
-Vervolgens zijn er bij serviceorder 2 mogelijkheden, hetzelfde gebleven of veranderd ; idem voor het projectnummer.

Ik heb een voorbeeldbestand bijgevoegd waar alle vier de verschillende mogelijkheden voorkomen. In de kolom output staan nu de verschillende mogelijkheden al genummerd. Het is de bedoeling dat excel dit uiteindelijk nummert op basis van de verschillende mogelijkheden. Hopelijk is er iemand die mij kan vertellen of dit überhaupt mogelijk is..

Met vriendelijke groeten

Bijlagen

Het enige wat ik zie is dat de output eentje hoger wordt bij een nieuw documentnummer. Alle overige regels zijn niet nodig in het voorbeeld... Dan volstaat deze in F2:
Code:
=ALS(A2<>A1;SOM(F1;1);G1)
Maar zo simpel zal het wel weer niet zijn.

Een beetje rommelen met Power Query geeft in het voorbeeld het gewenste resultaat. Als je dit soort dingen met formules wil oplossen dan gaan het complexe matrixformules worden.

Bijlagen

Of de Excel 365 formule:
Code:
G2: =UNIEK(Table1[Documentnummer])

@AlexCEL, volgens mij maak je een interpretatiefout of ik natuurlijk:d

Volgens mij wil de TS 4 verschillende uitkomsten obv een aantal voorwaarden.
De tabel heb ik even iets groter gemaakt met wat ik denk dat het zou moeten zijn. Mag jij of iemand anders er even een formule voor maken.

Bijlagen

Dat voorbeeldje zegt me inderdaad veel meer! Ik ga er nog eens over nadenken...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan