• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vergelijking waarde over meerdere cellen en werkbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

astatic

Gebruiker
Lid geworden
4 jun 2015
Ik wil een vergelijking op een aantal cellen verdeeld over schillende werkbladen waar nooit meer dan 1 cel een waarde hoger dan 0 mag hebben.
Die waarde moet in een cel weergeven worden.
Als er meerdere cellen een waarde hebben hoger dan 0 moet er een waarschuwing gegeven worden.

Voorbeeld:
Blad1!A1=0
Blad2!A1=1
Blad3!A1=0
Waarde resultaat = 1

Voorbeeld 2:
Blad1!A1=1
Blad2!A1=1
Blad3!A1=0
Waarde resultaat = Niet OK

Kan je niet gewoon de som van de cellen nemen en wanneer de som hoger dan 1 is een foutmelding geven?

Nee helaas, ik heb fictieve cijfers gebruikt.
Het gaat om een bedrag wat nooit meer dan 1 x berekend mag worden in een offerte maar daar wil ik een controle op zetten i.p.v. dat ik dat iedere keer zelf moet controleren.
Overigens is dit bedrag niet statisch en kan verschillende waardes hebben.

Laatst bewerkt:
Is het mogelijk om een voorbeeld bestand te uploaden? De interpretatie wordt er niet makkelijker op :P

Volgens mij moet deze formule voor je voldoen:
Code:
=ALS((SOM(Blad1!A1)+SOM(Blad2!A1)+SOM(Blad3!A1))>1;"Niet OK!";(SOM(Blad1!A1)+SOM(Blad2!A1)+SOM(Blad3!A1)))
[B]Vertaling:[/B]ALS(Som(bereiken)>1;"Niet OK!";[I]Som van waarden[/I])
Anders snap ik het niet meer :P

Je bent er bijna (hahahah)
Nu tel je namelijk de waardes op van de 3 cellen en mogen deze gezamenlijk niet groter zijn dan 1, maar 1 is niet een vastgestelde drempelwaarde, de waarde in één van de drie cellen is een wisselend bedrag.
Daarna gaat erom dat je 3 cellen hebt waar maar 1 cel een waarde mag hebben hoger dan 0, als er 2 cellen zijn met waardes hoger dan 0 dan moet er Niet OK! komen te staan.

Het is lastig te begrijpen, maar heb ik het nu goed?

1 van de 3 cellen mag een waarde bevatten dat niet gelijk is aan 0. Wanneer er meer dan 1 cel een waarde bevat hoger dan 0 moet er een melding komen.

Code:
=ALS(OF(EN(Blad1!A1>0;Blad3!A1>0);EN(Blad1!A1>0;Blad2!A1>0);EN(Blad2!A1>0;Blad3!A1>0));"Niet OK!";SOM(Blad1!A1)+SOM(Blad2!A1)+SOM(Blad3!A1))
Een wellicht lange formule maar wat het doet is:

Als: 1 en 3 gevuld zijn.. of .. 1 en 2.. of .. 2 en 3.. dan foutmelding.. anders de waarde.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan