• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vergelijking winkelaankopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

plainme

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2009
hallo beste forumleden,

Ik heb voor mezelf een lijstje aangemaakt om aankopen van boodschappen te vergelijken.
Alleen zou ik hiervoor even jullie kennis willen aanroepen.
Ik zou namelijk willen dat wanneer er in kolom E.. een 1 de prijs per ml/gr wordt berekent en wanneer er een 2 staat in cel E.. deze per stuk omrekent.
(zie opmerking in bestand zelf. )
Alsook in de laatste kolom van de lijst de winkel waar het goedkoopst is deze de prijs en winkel weergeeft.

Bestand zelf zal wel een hele hoop duidelijker zijn dan hier de vraag :o .

Alvast bedankt om dit even ter harte willen nemen.

Mvg
Marc

PS kunnen jullie hierbij ook even vermelden welke formule jullie hiervoor gebruiken en deze even willen verduidelijken zodat ik hieruit weer wat slimmer wordt.
Bedankt

Bekijk bijlage forumvraag BLijst.xlsx

Vul het lijstje een klein beetje in bv 3 winkels en 5 artikelen.
Dan wordt het nog iets duidelijker.

Dit is de formule die je vraagt:
Code:
=ALS(I6="";"";ALS(E6=1;H6/I6*1000;H6*I6))

Maar ik zie nergens een prijs waarmee rekening moet gehouden worden.

in bijlage aangepast bestandje.
De eerste 3 winkels zijn reeds aangepast.
De formule van Cobbe werkt naar behoren ( mits een kleine aanpassing.)
Nu nog de goedkoopste er kunnen uithalen.
let wel niet alle winkels verkopen een bepaalde product. maw de filtering dient dus ook te gebeuren als er niks is ingevuld.
dacht iets te hebben gefabriceerd met als > cel X groter is dan 0 dient er rekening te worden gehouden met de inhoud en laat maar links liggen .....
maar dat is een utopie geworden voor mij.

graag nog dit even te willen bekijken aub.

bedankt
Marc

Bekijk bijlage forumvraag BLijst.xlsx

Met behulp van een aantal verborgen kolommen.

Een kleine tip van mijn kant: Begin altijd met een zo simpel mogelijke tabel als je niet weet wat de mogelijkheden van formules zijn. Het opmaken van een sheet kost over het algemeen veel tijd en kan je het beste als laatste doen.

Bijlagen

Beste VenA,
En alweer wat slimmer geworden. super vriendelijk bedankt voor de informatie! werkt gesmeerd nu.

Nog misschien een klein vraagje....
Kan je me even meegeven hoe ik met voorwaardelijke opmaak onmiddellijk in de lijst de goedkoopste groen laat kleuren.
bvb als winkel X de goedkoopste is dat er in deze cel een groene opvulling gebeurt.

Maar nogmaals bedankt voor de reeds aangereikte oplossing.

Mvg
Marc

In je voorwaardelijke opmaak bij "alleen cellen opmaken met" dit opnemen: Celwaarde is gelijk aan =KLEINSTE($AP5:$AZ5;1) en dan een opmaak kiezen.

Beste VenA

bij deze weer een vraag opgelost!
Mijn hartelijke dank hiervoor.
Ik zet deze opgelost.

Met vriendelijke groet
Marc

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan