dieuwke1995
Gebruiker
- Lid geworden
- 25 apr 2008
Ik maak een systeem waarbij een rooster voor literatuurgesprekken op een school gemaakt moet kunnen worden. De lijst met leerlingen staat in een database, waar alle gegevens over beschikbaarheid in staan per dagdeel, dmv de waarden 1 en 0 (1 = niet beschikbaar op dagdeel, 0 = wel beschikbaar). Nou heb ik een code die deze gegevens uit de database haalt, maar nu wil ik dat de computer simpelweg het eerste beschikbare dagdeel voor deze leerling weergeeft. Ik heb dit geprobeert met if/else, maar dit werkt niet, dit is de code die ik gebruikt heb:
Nu krijg ik altijd in beeld dat er geen dagdelen beschikbaar zijn, terwijl het vierde dagdeel gewoon beschikbaar is voor leerling 13:shocked:. Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit wel werkt en er dus (in dit geval) "dagdeel 4" in beeld komt?:thumb:
PHP:
<?php
//naam bestand: select-ddl.php
//verbinding maken met database
include "connect.php";
//grootste dagdeel = 20
//dagdeel 1=ma2, dagdeel 2=ma4 enz...
//dagdeel 16=ma8 17=di8 18=wo8 19=do8 20=vr8 --> extra dagdelen
$idlln = 13;
//dagdeel 1
$query1 = mysql_query("SELECT `dd1` FROM `a6ctest` WHERE `ID` = $idlln");
//dagdeel 2
$query2 = mysql_query("SELECT `dd2` FROM `a6ctest` WHERE `ID` = $idlln");
//dagdeel 3
$query3 = mysql_query("SELECT `dd3` FROM `a6ctest` WHERE `ID` = $idlln");
//dagdeel 4
$query4 = mysql_query("SELECT `dd4` FROM `a6ctest` WHERE `ID` = $idlln");
//dagdeel 5
$query5 = mysql_query("SELECT `dd5` FROM `a6ctest` WHERE `ID` = $idlln");
if ($query1 == 0){echo"dagdeel 1";}
elseif ($query2 == 0){echo"dagdeel 2";}
elseif ($query3 == 0){echo"dagdeel 3";}
elseif ($query4 == 0){echo"dagdeel 4";}
elseif ($query5 == 0){echo"dagdeel 5";}
else {echo"geen dagdelen beschikbaar, leerling kan niet ingedeeld worden";}
?>
Nu krijg ik altijd in beeld dat er geen dagdelen beschikbaar zijn, terwijl het vierde dagdeel gewoon beschikbaar is voor leerling 13:shocked:. Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit wel werkt en er dus (in dit geval) "dagdeel 4" in beeld komt?:thumb: