• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vergelijkingsformule gezocht

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0225

Inventaris
Lid geworden
24 mrt 2001
Ik hoop dat een Excel liefhebber mij kan helpen met het laatste probleempje dat ik heb met een eigengemaakte "voetbalpool".

Waar gaat het om:

ik heb jaren geleden binnen Excel een WK en een EK pool gemaakt die naarmate de jaren vorderde steeds "leuker" en "geavanceerder" werd. Momenteel is het bestand in een fase dat bijna alles geautomatiseerd is.
Wat gebeurt er in de pool :
de pool heeft 3 werk/tabbladen. Op het 1e tabblad (uitslagen) kan een pooler de feitelijk gespeelde uitslagen invullen als een wedstrijd is gespeeld.
In het 2e blad worden vooraf de voorspellingen van alle poolers ingevuld (door mij) en wanneer een wedstrijd is gespeeld en een pooler heeft op het 1e blad de feitelijke uitslag ingevuld, dan rekent het programma het door naar blad 2 waar aan de gespeelde wedstrijd punten worden toegekend (of niet bij een foute uitslag).
Het pool klassement (behaalde punten van alle deelnemers) kan worden verkregen door op willekeurige momenten CTRL-K (= een macro) te kiezen. Het progje rekent dan uit wie bovenaan staat en plaatst de lijst op blad 3 (klassement) van de pool.

Tot zover nog geen problemen en werkt het e.e.a. perfect.

Hoe gaat het begin van de pool in zijn werk:
alle poolers sturen mij hun voorspellingen voor de wedstrijden en die vul ik in op blad 2 van het bestand, waarna ik uiteindelijk iedereen het complete overzicht terugstuur met de voorspellingen van elke pooler. (Kan men thuis meepoolen en de gevolgen voor het klassement direct zien).

Om de pool wat spannender te maken heb ik er voor gekozen om een tweede "invulsessie" te houden. Dit betekent dat alle poolers voorafgaande aan het toernooi slechts de voorspellingen doen van de groepswedstrijden. Na de gespeelde groepswedstrijden stuur ik wederom een blanco invulijstje naar de deelnemers en kan men met de kennis die men dan heeft (WELKE landen gaan door naar de volgende rondes) de laatste voorspellingen doen (vanaf de kwart- tot en met de finales).

HIER nu ontstaat een formule probleempje dat ik niet kan oplossen.
Ik wil dat de voorspelde uitslag van een pooler slechts meetelt in zijn puntentotaal ALS hij inderdaad de juiste landen in een bepaalde finale heeft voorspeld.

Stel dat belgie, nederland, duitsland en noorwegen weliswaar doorgaan naar de volgende ronde maar dat bijvoorbeeld in de halve finale belgie en duitsland tegen elkaar moeten spelen, terwijl een pooler had voorspeld dat in die halve finale nederland en belgie tegen elkaar moesten spelen. Ik wil in DAT geval dat de voorspelde uitslag dus NIET wordt meegeteld. De pooler had bijvoorbeeld als uitslag voorspeld 2-1 in die halve finale, maar hij had die uitslag voorspeld voor nederland-belgie en NIET voor belgie-duitsland. Het progje is nu nog zo "stom" dat het alleen "kijkt" naar de voorspelde uitslag 2-1 en vervolgens dus bij een gespeelde uitslag (ook 2-1) de volle mep aan punten uitkeert aan de voorspeller. MAAR omdat de voorspeller de landen verkeerd heeft, moet het progje in dat geval dus sowieso 0 punten toekennen.

Het probleempje dat ik ondervind ontstaat dus pas NA de voorrondes. Daar moet ik in een cel een formule vinden die allereerst "kijkt" of een voorspeller de juiste landen heeft voorspeld in die bewuste finale en vervolgens de normale procedure volgt en punten toekent (of niet). Maar nogmaals, het toekennen van punten is prima geregeld, dat kan het progje wel, het gaat alleen nog maar om het vergelijk tussen de landen die spelen.

Ik stel mij zo voor dat in cel G57 op blad "voorspellingen" een aanpassing in de formule wordt gedaan, zodat die formule EERST "kijkt" naar cellen B27 en D27 op het "uitslagenblad" alvorens punten worden toegekend. De aangepaste formule in die cel G57 lukt mij dus niet.

Wie kan mij helpen ?

Alvast bedankt !

ps. de oorspronkelijke pool is geschreven voor 84 deelnemers. Omwille van het feit dat ik hem als bijlage in die grootte hier never geplaatst kan krijgen, heb ik 82 deelnemers weggehaald, zodat er maar 2 over zijn. (Het gaat immers om de formule).

Mocht je geinteresseerd zijn in de pool en deze willen gebruiken tijdens de EK2004, dan moet je dat maar even zeggen, we komen er wel uit hoe ik de volledige pool in je mailbox krijg..............

Tot slot : het invullen van de landen en wedstrijden geschiedt automatisch : vul in cel A4 op het blad uitslagen bijvoorbeeld in plaats van het cijfer 1 maar een naam en het programmaatje vult de naam autmatisch voor alle deelnemers in (ook op blad "uitslagen".

Ik ben benieuwd of iemand tijd en zin heeft om dit laatste automatiseringsprobleempje op te lossen.......

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan