Opgelost vergrendelscherm gaat telkens aan zonder schermbeveiliging ingesteld W11 25H2

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

userman

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2004
Besturingssysteem
Windows 11
Op mijn nieuwe Windows 11 installatie heb ik de timer voor schermbeveiliging van 10 naar 2 minuten gezet, maar er staat geen schermbeveiliging ingesteld, staat dus op geen! Ik heb aangevinkt: aanmeldingsscherm weergeven bij hervatten. Wanneer ik nu 2 minuten niets doe krijg ik het vergrendelscherm en moet ik mijn pincode opnieuw invoeren. Andere instellingen voor het scherm en slaapstand etc. staan allemaal uit.
Zie ik iets over het hoofd en hoe dit op te lossen?
De tijd moet wel op 2 minuten blijven staan als ik van de pc wegga, als de schermbeveiliging wel is ingesteld.
ik wacht tot deze aangaat alvorens van de pc weg te gaan. Ga ik iets doen waarbij ik de muis niet ga aanraken binnen de 2 minuten zet ik de timer terug langer. Ik moet dit zo doen om ongeoorloofd gebruik van de pc tegen te gaan als ik even weg ben.

Bijlagen

• Schermafbeelding 2026-07-02 203348.webp
    Schermafbeelding 2026-07-02 203348.webp
    28,6 KB · Weergaven: 8
Druk op de Windowstoets+L als je van de PC wegloopt, dan is schermbeveiliging niet nodig.

Dat is ook een manier, maar dat verhelpt het probleem niet. Als ik 2 minuten iets aan het lezen ben dan krijg ik het vergrendelingsscherm en dat kan niet de bedoeling zijn. Het is omdat de tijd zo kort staat dat dit nu opvalt. Normaal als je geen instelt dan blijft de pc gewoon actief met wat op dat moment op het scherm te zien is.
Als ik dicht bij de pc ben maar er niet aan dan zie ik liever één van mijn mooie screensavers dan het vergrendelingsscherm en moet ook de pincode ingegeven worden bij hervatten.

Zoals ik het zie doet jouw PC exact wat jij in hebt gesteld.
Na 2 minuten komt er GEEN screensaver en moet je je pincode opnieuw invullen.
Dat is het vinkje bij "aanmeldingscherm weergeven".

Kun je misschien uitleggen wat je wil dat er gebeurt want ik begrijp het nu nog niet zo goed.

Zoals Dograver al zegt, dit is precies wat je hebt ingesteld. Ik zou de timeout naar 10 minuten zetten en de pc met Windows toets+ L vergrendelen als je wegloopt.

Normaal blijft je pc doorgaan zonder dat het vergrendelingsscherm verschijnt als je bij schermbeveiliging GEEN hebt ingesteld, ongeacht de tijd die er staat wanneer er wel een beveiliging is gekozen, of je nu hebt aangevinkt dat het aanmeldingsscherm moet verschijnen bij hervatten of niet.
Zo is het altijd al geweest, tenzij MS dit nu zou veranderd hebben, maar dan zou dit al aan het licht zijn gekomen.
Ik ga dit eens op de MS community voorleggen en kan voorlopig wel verder door de tijd terug op 10 minuten te zetten.

Volgens AI
Je ondervindt een veelvoorkomend probleem in Windows 11 waarbij de afzonderlijke timers voor 'Consolevergrendeling' en schermbeveiliging conflicteren, wat leidt tot een snelle vergrendeling. Om deze vergrendelingen na 2 minuten te voorkomen, stel je een schermbeveiliging in met een langere wachttijd, schakel je de aanmeldvereiste uit of pas je de time-out van je scherm aan.

Je scherm blijft actief zonder de timeout in acht te nemen zolang jij de muis of het toetsenbord gebruikt.
Als jij een film kijkt zonder je muis of toetsenbord aan te raken gaat de PC wel naar vergrendeling na de tijd die jij hebt ingesteld bij schermbeveiliging. Als je niet wil dat je PC vergrendelt moet je het vinkje weghalen bij de optie 'vergrendelen' bij de schermbeveiliging.

Ik gebruik de schermbeveiliging niet.
Zoals reeds een paar keer aangehaald, gebruik ik ook de toetsencombinatie Win-L om de PC te vergrendelen als ik weg moet en niemand anders de PC mag bedienen. Bij terugkomst meld ik mij weer aan en kan ik gewoon verder werken.

Ik heb dit zoals eerder geschreven bij de Microsoft community aangekaart en het blijkt logica van Microsoft te zijn, dat als je geen schermbeveiliging wil maar wel het aanmeldscherm dat dan de tijd genomen word die voor de schermbeveiliging is ingesteld.
Ik gebruik nu dus Win+L om vlug te locken en de timer voor het aanmeldscherm op 10 minuten of langer al naargelang de situatie dat ik weet dat de muis niet bewogen gaat worden, als ik weet dat ik langer wegblijf dan gaat de timer voor schermbeveiliging naar 2 minuten een gaat de screensaver aan.
Wat ik wou is niet mogelijk dus dan maar zo.

Terug
Bovenaan Onderaan