Verhuringen bij opdracht verwerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

ambulance23

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2011
Berichten
53
In mijn database zou ik graag de mogelijkheid hebben om een verhuring op de te nemen en te koppelen aan de bijbehorende opdracht.
Nu is dat geen probleem als ik van elk apparaat wat verhuurd kan worden er maar 1 is. Dit is echter niet het geval. Van bepaalde types zijn er meerdere.
Hoe zou ik dit in mijn database en in mijn bestaande rapport( Rekening) kunnen verwerken?'
Zelf heb ik het al geprobeerd door dit met een tabel te doen waar de verhuringen in staan en waar de opdrachten in staan, maar op de geprobeerde manier lukt het mij in ieder geval niet.

Hierbij de db
https://onedrive.live.com/redir?res...&authkey=!ANLnsbre3gaJqpk&ithint=folder,accdb

Wie ziet de oplossing?
 
Laatst bewerkt:
Je hebt van het veld [Verhuringen] een keuzelijst met meervoudige waarden gemaakt; een hele slechte zaak! Sowieso moet je nooit keuzelijsten gebruiken in tabellen (althans: niet op tabellen; Lijst met waarden mag wel). Keuzelijsten maak je op formulieren, niet in tabellen. Je ziet nu namelijk nooit meer wat je opslaat. En dat is in een tabel toch essentieel.
Maar je echte probleem zit 'm dus in het ontbreken van de juiste tabellen. Je moet onderscheid maken tussen je assets zoals apparaten/voertuigen/klanten etc. en transacties zoals verhuur. Een apparaat zal altijd maar één keer tegelijk verhuurd kunnen worden, dat zit nu eenmaal in de fysiek van het ding opgesloten. Wel zou je, als je een formulier Verhuur hebt, een keuzelijst kunnen maken die de beschikbare apparaten filtert op basis van categorie. Die moet je dan uiteraard wel in je tabel hebben zitten. Jij hebt daar nu een tekstvak voor gemaakt, en dat zou ik dan toch echt via een tabel regelen. Want ik vermoed dat een type (categorie) vele malen gebruikt wordt, en met een tekstvak loop je de kans op datavervuiling (door typfouten).
In je tabel Verhuur neem je dus een KlantID op en een ApparaatID, naast de datum etc. Per record dus één verhuurtransactie.
 
Dus als ik het goed begrijp moet ik in de tabel waarin de apparaten heb staan de apparaten die ik meerdere keren heb er ook meerdere keren inzetten.
(dus een apparaat dat ik 2 keer heb er ook 2 keer inzetten).
Ook moet ik een tabel maken waarin de verhuringen maak met de volgende velden:
Verhuurd-ID
Opdracht-ID
Datum (Die dan weer gelinkt is aan Opdracht-ID)
en dan wat er verhuurd is. Alleen zeg je net dat ik dat niet zo moet doen zoals ik het in de tabel opdracht gedaan heb. Dus ik zou niet weten hoe dat ik dat dit zou moeten doen.

Wat betreft het type veld, dit is een veld wat het model/type van dat merk aangeeft, en dus niet meer terugkomt.
 
Dus als ik het goed begrijp moet ik in de tabel waarin de apparaten heb staan de apparaten die ik meerdere keren heb er ook meerdere keren inzetten.
Ja.
Wat je tweede opmerking betreft: als de tabel [Opdracht] bij jou de verhuurtransacties vastlegt, dan is die natuurlijk prima te gebruiken. Als het beestje maar een voor jou logische naam heeft. Zelf versta ik onder de term 'opdracht' iets anders, maar 't is jouw db :).
Wat je bedoelt met
Datum (Die dan weer gelinkt is aan Opdracht-ID)
"
snap ik eerlijk gezegd niet. En verhuurrecord moet natuurlijk een datum van registratie/uitgifte hebben, want hoe weet je anders wanneer een apparaat de deur uit is? Zo ook een veld [Datum retour], want je wilt neem ik aan ook wel vastleggen dat en wanneer een apparaat weer terug komt. Anders kun je nooit in je db zien welke apparaten in huis zijn (laatste verhuurrecord heeft retourdatum ingevuld) en welke uitgeleend (laatste verhuurrecord is retourdatum leeg).

Wat je laatste opmerking betreft:
Wat betreft het type veld, dit is een veld wat het model/type van dat merk aangeeft, en dus niet meer terugkomt.
Die snap ik niet; als je van een specifiek apparaat 12 exemplaren hebt, dan heb je daar ook 12 records voor. Met elk een uniek ApparaatID om ze te onderscheiden. Anders kun je ze nooit correct verhuren. Maar die 12 hebben dan toch allemaal hetzelfde type? Of ben ik nou gek?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan