• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verjaardagen sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Evelthoven

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2006
Goedenavond,

In het bijgesloten bestand staat een lijstje met verjaardagen.
Graag zou ik willen sorteren op verjaardagsdatum rekening houdend met de datum van Vandaag().
Hier is het wat moeilijk uit te leggen, maar in de bijlage wordt het hopelijk duidelijk wat ik bedoel.

Iedereen alvast bedankt voor de hulp.

Bijlagen

Bekijk bijlage Sorteren op verjaardagsdatum MB.xls
Bijgaand mijn voorstel.
Ik heb een (verborgen) kolom A toegevoegd met een sorteersleutel (grofweg het aantal dagen tot aan verjaardag), formule in A2:
Code:
=REST(DATUM(JAAR(VANDAAG());MAAND(D2);DAG(D2))-VANDAAG()-1;366)

De REST functie is om negatieve waarden af te vangen (verjaardagen die al geweest zijn) en weer positief te maken.
De deler (366) in de formule is niet zo van belang, als het maar minstens het aantal dagen in een jaar is.
Het had ook 400 kunnen zijn of zo, het gaat er maar om dat de uitkomst tot de juiste sorteervolgorde leidt.

Ik heb de gegevens in tabelvorm gegoten om te bewerkstelligen dat de onzichtbare kolom altijd wordt bijgewerkt bij toevoegen/verwijderen van gegevens.

Bij het opslaan kreeg ik een melding dat tabelstijlen niet mogelijk zijn in eerdere versies van Excel, maar ik ga er even van uit dat dat alleen voor de tabelstijl geldt en niet voor de tabel zelf.

Laatst bewerkt:
Goeienavond Marcel,

Het werkt perfect! Bedankt.

Een vraagje nog: is het mogelijk de verborgen kolom A over te brengen naar kolom I, of moet dan de hele macro aangepast worden? Als het teveel werk is dan doe het maar niet. Want zo als het nu is ben ik heel tevreden. Kijk maar.

Ik zal de vraag nog niet op opgelost zetten. Morgen zal ik er weer naar kijken.

Dag Marcel, en natuurlijk ook alle anderen,

Je bestand werkt nu perfect. Nu heb ik nog een vraag, maar ik weet niet of dat hier kan of dat ik een nieuw bericht moet aanmaken:

Graag wil ik dat als er iemand jarig is dat dan de rij met de gegevens erin dan via voorwaardelijke opmaak wordt aangepast. (dus in de rij van kolommen A t/m H).

vb. iemand is op 10/10/1998 geboren dan is hij vandaag jarig, omdat het nu vandaag 10 oktober is.
Ik heb het volgende geprobeerd, maar dat werkt niet: stel dat de gegevens van de jarige in rij 2 staan met de geboortedatum in kolom C.
Ik had een formule via voorwaardelijke opmaak =$C2=vandaag() en dan een opmaak. Uiteraard werkt dit niet want hij moet alleen kijken naar de juiste dag en juiste maand en het jaar is niet belangrijk.
Hoe kan dit aangepast worden? Rechtstreeks in het werkblad of in de al bestaande macro?

Ik ben misschien vervelend, maar ik hoop dat jullie me alweer willen helpen.

Sorry, ik heb via internet al gevonden wat ik zocht.
Ik heb nu het volgende gedaan met voorwaardelijke opmaak en het werkt:

Code:
=EN(DAG($C2)=DAG(VANDAAG());MAAND($C2)=MAAND(VANDAAG()))

Bedankt iedereen.

Code:
=DATE(YEAR(TODAY());MONTH($C2);DAY($C2))=TODAY()
Hier nog een mogelijkheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan