verjaardagsupdate Windows10

Status
Niet open voor verdere reacties.

opzoek25

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2008
Berichten
493
Ik heb de verjaardagsupdate van Windows10 uitgevoerd, maar ik weet niet of dat een goed idee was. Sinds de update start de desktop een stuk trager op en ik heb de indruk dat ook nadien alles wat trager verloopt. Er zijn allerlei instellingen gewijzigd, bijvoorbeeld bij de printerinstellingen staat opeens een ander papierformaat.
Ik heb daarover gebeld met de helpdesk van Microsoft. Die hebben geadviseerd om een aantal drivers te updaten (volgens de app Slimdriversfree zijn er dat 16). Ze hebben ook aangeraden om CCleaner niet langer te gebruiken. Verder is een antivirusprograma verwijderd (ik had er twee lopen)
Maar: mijn PC start nog altijd te traag op.
Heeft iemand (gelijkaardige) ervaring met die anniversary-update?
ik heb veel zin om via een herstelpunt terug te gaan naar de toestand van voor de update.
 
Laatst bewerkt:
Windows 10 hoort op een systeem met een SSD aan boord binnen de 20 seconden op te starten. Op een systeem zonder SSD weet ik niet hoelang dat (gemiddeld) duurt.

Een paar dingetjes :

1. nee, ik herken het probleem niet.
2. twee virusscanners op 1 systeem draaiend? (da's vrágen om problemen)
3. Ccleaner niet gebruiken? Flauwekul, da's een hartstikke veilig tooltje, mits je geen dingen doet waarvan je de gevolgen niet kunt overzien, als voorbeeld een progje laten verwijderen door Ccleaner omdat je het progje een 'vreemde' naam vindt hebben. De "Analyse" en de check op loze 'Registersleutels' is hartstikke veilig. Andere opties gebruiken kán gevaarlijk zijn voor het systeem.
4. teruggaan na een herstelpunt lijkt mij een uitstekend plan (tenzij je uren wil gaan zoeken naar de oorzaak van het traag opstarten) en daarna:

met Mbam (klik) eerst eens al de in het systeem zittende hdd's checken op rommel.
 
Laatst bewerkt:
Heb je in Taakbeheer en Services.msc gecheckt wat er allemaal mee opstart? Loont vaak de moeite ;)
 
Maar: mijn PC start nog altijd te traag op.

Post eens een lijstje met je opstarters, dan kunnen we eventjes mee kijken.

Start CCleaner op, klik in de linkse kolom op "Gereedschap" en klik vervolgens op "Opstarten".

Selecteer het tabblad "Windows".

Klik nu rechtsonder in het programmavenster op "Opslaan als tekstdocument".

Navigeer naar de door jou gewenste locatie en klik op "Opslaan".

Voeg dit tekstbestand als bijlage toe aan je volgende bericht of kopieer en plak het lijstje met opstarters hier in het tekstveld.
 
Vanaf begin augustus is deze "anniversary" update al uitgerold aan de andere kant van de oceaan en daar wordt heel veel geklaagd over traag opstarten van W10. Was het eerst 30 seconden dan is het nu vaak tussen de 90 en de 150 seconden. Zelfs SSD-gebruikers melden forse achteruitgang.
En het klopt. Ik merk het ook. Veel bijzonders wordt er bij mij niet mee-opgestart en bovendien, waarom kon het altijd wél vlot starten en nu ineens niet meer!?
Nog los van het feit dat ik een spoedklusje had en vervolgens meer dan een uur heb moeten wachten op het updaten!

MS wordt bedankt voor het meedenken en het minutieuze testwerk voorafgaand aan deze update.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan