• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verkeerde data uit Matrix

Status
Niet open voor verdere reacties.

Blahtje

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2008
Hallo iedereen,

Ik heb een vraag met betrekking tot het ophalen van een bedrag uit een matrix.

De kolom basis moet zijn bedrag halen uit de Matrix 1. Daar baseert hij de te halen gegevens op wagen deel, en het verreden km’s. Ik heb het geprobeerd door de onderstaande formule toe te passen. Maar op de een of andere manier krijg ik hier niet het antwoord uit dat klopt. Het antwoord wat er uit komt is € 332.50 terwijl als er gekeken word naar Wagen deel ALK met verreden km’s 292, dan zou er het bedrag van € 99.67 uit moeten komen.

Wat doe ik verkeerd?

matrix.JPG

formule.JPG

officeforum.xls

Laatst bewerkt:
Plaats ons eens een excel filetje, dan hoeven we tenminste je fout niet te reproduceren !

Ik heb niet al je gegevens zorgvuldig bestudeerd, maar ik zie in elk geval al 1 fout staan.
In je formule staat o.a.: $D$3:$L$3;-1
Het criteriumtypegetal -1 mag je alleen gebruiken als de data in aflopende volgorde zijn gesorteerd. Dat is bij de range D3:L3 niet het geval (het gaat daar om tekst). Wijzig dus -1 in 0 en kijk wat dat als resultaat geeft.

Ik heb niet al je gegevens zorgvuldig bestudeerd, maar ik zie in elk geval al 1 fout staan.
In je formule staat o.a.: $D$3:$L$3;-1
Het criteriumtypegetal -1 mag je alleen gebruiken als de data in aflopende volgorde zijn gesorteerd. Dat is bij de range D3:L3 niet het geval (het gaat daar om tekst). Wijzig dus -1 in 0 en kijk wat dat als resultaat geeft.

Dan krijg ik #N/B te zien.

Plaats ons eens een excel filetje, dan hoeven we tenminste je fout niet te reproduceren !

Dat was ook mijn eerste intentie op de excel file er bij te plaatsen, maar dit mocht resoluut niet van mijn baas. Dit omdat het om zeer vertrouwelijke gegevens gaat. Mijn excuses

Dan krijg ik #N/B te zien.
Het criteriumtypegetal MOET in elk geval 0 zijn !
De naamgeving in je formule is via de afbeelding in dit topic niet na te gaan. Het gedeelte dat je hier op dit forum plaatst, kun je toch wel naar een nieuwe Excelmap kopiëren? Inclusief formules uiteraard.

Het criteriumtypegetal MOET in elk geval 0 zijn !
De naamgeving in je formule is via de afbeelding in dit topic niet na te gaan. Het gedeelte dat je hier op dit forum plaatst, kun je toch wel naar een nieuwe Excelmap kopiëren? Inclusief formules uiteraard.

Ik heb mijn orginele bericht aangepast en een xls bestand bijgevoegd. Ik hoop dat er hierdoor meer duidelijkheid komt.

enkele dingen zijn fout:
- je hebt de rij en kolom verwijzingen verwisseld in de index functie.
- bij vergelijken moet je voor criteriumgetal bij wagendeel kiezen voor 0 (exact overeenkomen), bij de km's moet je kiezen voor 1.
- om dit goed te laten werken: verwijder de samengevoegde cellen van A4:C4 >> zet in C4: 0 (nul).

de formule voor cel L2 wordt dan:
Code:
=INDEX('Matrix km.'!D$5:L$13;VERGELIJKEN(Afrekening!H2;'Matrix km.'!C$4:C$13;1);VERGELIJKEN(Afrekening!E2;'Matrix km.'!D$3:L$3;0))
vervolgens kan je deze formule kopieeren naar beneden.

Typ op het blad "Afrekening" in L2:
Code:
=INDEX('Matrix km.'!D5:L13;VERGELIJKEN(Afrekening!H2;'Matrix km.'!A5:A13;1);VERGELIJKEN(Afrekening!E2;'Matrix km.'!D3:L3;0))

Je ziet dat C5:C13 is vervangen door A5:A13 en het criteriumtypegetal moet hier +1 zijn. Het gaat immers om een oplopende reeks EN je zoekt naar een niet-exacte overeenkomst. Als geen exacte overeenkomst wordt gevonden wordt dan de grootste wwaarde gekoezen kleiner dan de zoekwaarde. In C5:C13 komt die waarde niet voor, daar is immers 0 niet opgenomen!
In de andere VERGELIJKEN-foemule moet - zoals ik hierboven al schreef - het criteriumtypegetal wel degelijk 0 zijn.
Een vandere fout was is dat in de indexformule de 2 VERGELIJKEN-formules moeten worden verwisseld.

Laatst bewerkt:
Typ op het blad "Afrekening" in L2:
Code:
=INDEX('Matrix km.'!D5:L13;VERGELIJKEN(Afrekening!H2;'Matrix km.'!A5:A13;1);VERGELIJKEN(Afrekening!E2;'Matrix km.'!D3:L3;0))

Je ziet dat C5:C13 is vervangen door A5:A13 en het criteriumtypegetal moet hier +1 zijn. Het gaat immers om een oplopende reeks EN je zoekt naar een niet-exacte overeenkomst. Als geen exacte overeenkomst wordt gevonden wordt dan de grootste wwaarde gekoezen kleiner dan de zoekwaarde. In C5:C13 komt die waarde niet voor, daar is immers 0 niet opgenomen!
In de andere VERGELIJKEN-foemule moet - zoals ik hierboven al schreef - het criteriumtypegetal wel degelijk 0 zijn.
Een vandere fout was is dat in de indexformule de 2 VERGELIJKEN-formules moeten worden verwisseld.

Mag ik jou heel erg bedanken. :D ik was hier namelijk al een hele dag mee aan het tobben. En nu eindelijk werkt het. Nogmaals heel erg bedankt

Markeer de vraag nog even als "Opgelost" aub (rechts-onderaan).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan