Verkeerde waarde weergave in Access kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

AKDisp21

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 jun 2021
ik heb in ACCESS programma 2 kolommen tarief (Openstaand/betaald)

Indien (nog) niet betaald moet waarde in openstaand staan en andersom

Nu staan ineens in beide kolommen de waarde aangegeven zonder iets te hebben aangepast.

Wie kan mij helpen?

Ik vrees dat met de weinige gegevens in je bericht niemand echt kan helpen. Kan je een voorbeeld bestand posten met een paar fake gegevens?

Ik ben niet zo'n voorstander van twee velden die in essentie hetzelfde doen (bedrag laten zien dat betaald moet worden, of betaald is) omdat je dan dus dit soort situaties kan krijgen met dubbele data. En dat komt dan doordat die twee velden in essentie in hetzelfde record niets met elkaar te maken hebben. Bij betalingen heb je (in mijn optiek) twee mogelijkheden:
1. De klant betaalt altijd in één keer het complete bedrag
2. De klant betaalt in één keer of meerdere keren het bedrag. In het laatste geval heb je te maken met deelbetalingen

Ik neem aan dat je facturen stuurt, die dus betaald moeten worden. Die factuur heeft, neem ik aan, een factuurdatum en daaruit bereken je dan de uiterste betaaldatum. Betalingen kun je in het eerste geval simpel registreren met een veld [Betaaldatum] dat je invult als de klant betaalt. Heb je een datum ingevuld, dan is er betaald. Simpel zat. Geen datum ingevuld en [Factuurdatum] + [Betaaltermijn] < Huidige datum? Dan is de betaling te laat, en kun je aan herinneringsbrieven gaan denken.
Tweede geval is dus wat ingewikkelder, daar zou ik een aparte tabel voor gebruiken waarin je de verschillende betaalmomenten in vastlegt met een FactuurNummer, Betaaldatum en Betaald_Bedrag. Die koppel je uiteraard op je formulier aan het formulier Facturen, waarbij je met wat eenvoudige berekeningen kan zien of er hoeveel geld er nog open staat op de factuur. En op basis daarvan kun je dan weer vervolgacties ondernemen.

Jouw opzet zou dus zeker niet de mijne zijn :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan