Opgelost verkenner opent bestanden traag, windows 10

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

ktrijn

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2002
Berichten
9
In de linkerkolom van verkenner kan ik mappen aanklikken dan zie ik direct de bestanden in de rechterkolom. Een bestand in de rechterkolom selecteren echter duurt 2 minuten, in de tussentijd kan er geen tweede bestand aangeklikt worden of iets anders gedaan worden. Het verplaatsen van een bestand duurt net zo lang. Ook bij het overzetten van vanaf camera en telefoon.
Er is meer dan voldoende geheugen en opslagruimte. Internetten gaat probleemloos. Waar moet ik het zoeken?
Katrijn
 
11. * Schijfcontrole uitvoeren (chkdsk.exe)
- Ga naar > Zoekvak (icon vergrootglas = zoeken naar)
- Typ > cmd
- Kies rechts > Als administrator uitvoeren
- Typ > chkdsk X: /f (achter de prompt)
- vul in voor X: de gewenste schijfletter v.d. betreffende schijf
- Voorbeeld > C:\Windows\System32\chkdsk D: /f

Alternatieve werkwijze:

- Open > Deze computer > klik op de juiste schijf
- RMK > Eigenschappen (RMK = rechtermuisknop)
- Tabblad > Extra
- Kies Optie > Controleren

13. * Systeembestanden repareren
Beschadigde en ontbrekende Windows systeembestanden kunnen problemen veroorzaken.

Typ cmd in zoekvak > rechts > Als administrator uitvoeren > Typ sfc /scannow achter de prompt. Wacht geduldig tot dit proces is voltooid.

Alternatieve werkwijze:

Stap 1: Druk op Windows + R om het venster Uitvoeren (Run) te openen.
Stap 2: typ cmd in en druk op Ctrl + Shift + Enter om de opdrachtprompt als administrator te openen.
Stap 3: Typ sfc /scannow en druk op Enter om de opdracht uit te voeren.
 
Bedankt!
Er waren idd wat beschadigde bestanden, die zijn opgeruimd en nu duurt het 3 seconden om een bestand te selecteren dus een wereld van verschil. De 9 fixes pagina bewaar ik voor het geval dat.
(P.S. Speccy gaf paar jaar geleden aan dat moederbord 122 graden was, niets aan de hand, wel geld gekost. Nu weer gedownload, geeft nog steeds 122 aan, haha)
 
122 graden! Gebakken ei met ham vind ik wel lekker.;)
 
Het is nog vreemd dat er drie seconden vertraging is. Open de BIOS of UEFI instellingen eens en kijk of er beperkingen zijn voor wanneer de temperatuur te hoog is geworden. BIOS is bij opstarten en UEFI firmware geeft Windows bij Systeemherstel en Opstarten met herstel opties.

Het is maar een idee, omdat de temperatuur hoog wordt gerapporteerd. In de BIOS zie je meestal die temperatuur ook weergegeven en dan zijn dat de waarden die je in een app ziet. U zou eens goed kunnen kijken wat er allemaal wordt opgestart op de computer, met AutoRuns van Sysinternals. Het is een lang lijst maar allerlei updaters en indexeerders en zelfs malware laten zich zo wel vinden. Er is duidelijk een probleem met de systeembronnen. Dat kan wel eens wanneer Windows bezig is met updaten. Sommige computers kunnen de virus scans die op de achtergrond kunnen draaien niet aan en ook indexeren voor snellere zoekacties niet. Open Update en kijk bij Geschiedenis van Updates of de updates normaal worden afgehandeld. Schakel bij Services de Windows Search service uit en laat dit niet opstarten. Ga na of er op de achtergrond wordt gezocht naar virussen of malware. Laat een cloud service niet aan staan. Installeer chipset drivers van de download pagina's van de fabrikant van computer of eventueel het moederbord. Let er ook op dat de grafische drivers van een grafische kaart geïnstalleerd zijn, dit ziet u bij Apparaatbeheer. Grafische chipset of grafische drivers versnellen Windows tot dubbele prestaties. Chipset drivers worden vaak niet door Windows geïnstalleerd en dan door de gebruiker vergeten.
 
Beste Alfred 2,
Goed advies.👍 Echter ik vraag mij af wat je met zo'n waslijst aan moet, laat staan dat mensen begrijpen waar het exact over gaat. Is toch vrij ingewikkeld wat jij schrijft. Volgens mij kun je je beter beperken tot één of twee punten en die uitvoeren en dan kijken hoe verder en wat te doen.

* Schakel Windows Search uit
- Gebruik > WIN + R (= Run command = Uitvoeren)
- Typ > services.msc
- Ga naar > Windows Search
- RMK > Eigenschappen (RMK = rechtermuisknop)
- Tabblad > Algemeen
- Opstarttype: > Uitgeschakeld
 
Terug
Bovenaan Onderaan