Verkleinen in Vista

• Onderwerp starter Onderwerp starter chila
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

chila

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2003
Hoi,

Ik heb een nieuwe pc op Vista.
hierin zit de optie om een partitie te verkleinen.
Ik hoor hier veel slechte verhalen over. Dat Vista daarna niet meer goed draait of het helemaal niet meer doet. Ook dat je deze maar heel minimaal kunt verkleinen.
Ik wil mijn c schijf (320gb) in partities verdelen maar ben bang dat dit met schijfbeheer niet gaat lukken. Weet iemand een goed programma hiervoor?

Dat mag binnen Vista geen enkel probleem geven.
Wat het verkleinen betreft: Vista is best wel " slim" en houdt rekening met voldoende achterblijvende ruimte voor tijdelijke / wisselbestanden, m.a.w. Vista is op dit punt slimmer dan de gemiddelde gebruiker................ ;) :D

Handleidinkje -> Klik

Laatst bewerkt:
kijk onderstaande had ik gelezen:

De betere partitioneringsprogramma's zoals Partition Magic kunnen echter wel zonder problemen een NTFS-partitie van Windows XP verkleinen, maar zijn (nog) niet voorbereid op het nieuwe NTFS-bestandssysteem van Windows Vista. Bij het verkleinen van de Windows Vista-partitie is de kans groot dat deze na afloop niet meer kan worden benaderd! Hoewel het met Windows Schijfbeheer onder Windows Vista mogelijk is partities met behoud van gegevens te verkleinen, is het resultaat vaak bedroevend: de partitie kan slechts beperkt kleiner worden gemaakt. Het is daarom beter (in sommige gevallen zelfs noodzakelijk) de Windows-partitie opnieuw aan te maken vóórdat de recovery-procedure wordt opgestart. Verwijder overigens nooit de recovery-partitie!

Ik heb namelijk een pre-installed Vista op C staan. D is mijn recovery disk.
Hoewel ik over het algemeen best handig ben met de PC, heb ik van recoverydisks helaas geen kaas gegeten.Weet totaal niet hoe ik dit moet benaderen als ik windows kwijtraak
Ik ben dus bang als ik mijn partitie via schijfbeheer verklein, er iets mis gaat en ik dus zonder zit (afgezien van een xp cd die ik nog wel heb)

Volgens mij gaat het er hierbij om dat ten tijde van het schrijven van dat artikel sommige programma's, zoals Partition Magic, niet goed om konden gaan met de partities binnen Vista.

Ik heb zelf al meerdere malen partities gewijzigd met Vista zelf en dat ging probleemloos.

Laatst bewerkt:
Bedankt allen.
Dan ga ik toch maar eens proberen.
Dan hopen dat ik niets kwijt raak.
Maarre weet toevallig iemand ,in geval van nood, hoe ik vanuit dos dan de recoverydisk kan draaien?

Hoi !

Je kunt gewoon opstarten van de Vista-DVD en voor repair kiezen !

Greetz,

Harry.

Uhm, Ik heb dus geen Vista cd.
Alleen de recovery partitie op de harde schijf

Hoi !

Moet je geen recovery-DVD branden dan (Packard Bell, Acer) ?

Greetz,

Harry.

Kan volgens mij wel.
Zal dat eerst maar eens verder uitzoeken.
bedankt vast

Mijn dank aan allen.
De recovery cd maken is gelukt.
Gelukkig dacht ik er ook nog op tijd aan om mijn Primary boot op cd te zetten. Ook wel handig ;)
En de partities zijn gemaakt zonder problemen.
Alleen jammer dat hij hem niet zo heel veel kleiner kan maken.
Van de 320 blijft 204 gewoon c en was er dus nog maar 116 over om te verdelen.
Maar ja je kan niet alles hebben :)

Thanx voor alles!:thumb:

Indien je eerst het wisselbestand, de hibernation en schijf beheer uitzet, reboot, kun je die partitie echt wel kleiner krijgen.

Na het partitioneren zet je ze weer aan.

Hhaha thanx, maar zo handig ben ik er nu ook weer niet mee.
Ik vind het goed zo.
Ik heb het 3 jaar moeten doen met een 20 gb schijf dus heb aan 4 van 20 en de C nog ook wel genoeg. Ik laat het er maar bij.
Toch bedankt!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan