• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verkooprapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kevinva

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2016
Mijn leidinggevende vroeg mij om alle gegevens van onze winkels te verzamelen en in Excel te steken om op die manier te rapporteren aan het hoofdkantoor.
Ik moest wat zoeken hoe ik het zou aanpakken want van Excel kent ze onvoldoende om het grotendeels geautomatiseerd te laten verlopen.

Momenteel heb ik dit in elkaar kunnen steken ,maar het is ruim onvoldoende.

Ik wil in eerste instantie hebben dat alle informatie verschijnt in het algemene overzicht. De bedoeling is dat het overgrote deel van de cellen in dat werkblad geblokkeerd worden.
De gegevens moeten in de afzonderlijke tabbladen ingevoerd worden, maar ik zit daar met wat problemen.

De medewerkers dienen te turven hoeveel vragen ze krijgen, hoeveel mensen folders aanvragen, ... Zij dienen ook de bezorgdheden en/of opmerkingen zoveel mogelijk te vermelden zodat de leidinggevende kan ingrijpen.
De verkoopcijfers moeten correct zijn en worden uit een ander programma gehaald die manueel ingevuld worden in Excel.
Nu is het zo dat onze winkels niet dagelijks open zijn en dus een constante grafiek niet direct mogelijk is (volgens mij).

In het eerste werkblad 'voorbeeld hoe ik het wil' zien jullie een voorbeeldje van hoe ik het zelf voor ogen heb. De opmaak zal ik pas als laatste uitvoeren. Maar ik zou het enorm tof vinden mocht je in CEL A1 bv. een keuzelijstje kunnen verkrijgen waarbij je een keuze kunt maken van locatie.
Op die manier zie je enkel de gegevens van die locatie verschijnen.

Is zoiets mogelijk?

Bekijk bijlage Verkooprapport.xlsx

Je maakt in alle vragen die je hier stelt een denkfout in het ontwikkelen van jouw bestanden. Gegevens verzamel je in een tabel en vanuit deze tabel ga je overzichten maken. Alles per tabje invullen lijkt overzichtelijk alleen wordt het rapporteren van de verzamelde gegevens dan een klusje die bijna alleen via VBA kan.

Zonder een direct antwoord op jouw vragen ziet het tabje 'Database' en de draaitabel die hierin staat.

Bijlagen

Bedankt voor de hulp. Het is niet zozeer nodig om de verkoop per medewerker te zien. Onze medewerkers worden hier niet op beoordeeld of afgekeurd. Het enige wat van onze medewerkers gevraagd wordt is om te turven hoeveel vragen zij krijgen, hoeveel klachten er binnen komen en hoeveel folders zou meegeven met de wensen.

Onze marketingafdeling wil op basis van deze gegevens gerichte reclame gaan voeren. Maar ook ons hoofdkantoor heeft deze cijfers nodig om te zien hoe de verkoop is en waar men evt. beter op kan inspelen.

De bedoeling is dat de medewerkers eigenlijk bij elke dienst zo'n turfblad invullen. Nadien worden deze gegevens in Excel ingevuld, maar ik kan het niet overzichtelijk maken dan dit.
Hoe zouden jullie de individuele gegevens vormgeven (in tabellen) zodat het toch duidelijk is?

Het is de bedoeling dat mijn leidinggevende (zonder Excel-kennis) in één oogopslag de gegevens visueel kan zien. Zij wil graag een (lijn)grafiek zien die de verschillende locaties met elkaar vergelijkt. (Zie ook het voorbeeldbestand).

Heb je het voorbeeldje bekeken? Als een bedrijf een marketing afdeling heeft dan lijkt het mij dat een cursus Excel voor geïnteresseerde medewerkers er ook wel af moet kunnen. Kaart dit even bij jezelf aan en waarschijnlijk krijg je daar wel een goedkeuring voor.

Het is de bedoeling dat mijn leidinggevende (zonder Excel-kennis) in één oogopslag de gegevens visueel kan zien.
'Visueel zien' is wat je noemt een pleonasme en een mooi voorbeeld van wollig taalgebruik.
Ook jouw bestand is te wollig. Het is zaak om terug te keren naar de basis en dat is wat VenA je ook duidelijk probeert te maken.
Het gaat in zijn voorbeeld niet zozeer om de draaitabel. Juist de gewone tabel laat zien hoe je in beginsel gegevens moet ordenen zodat je er in Excel iets mee kunt. Vat de informatie uit de turfbladen van de medewerkers in een basale tabel: één rij met kolomkoppen en daaronder gegevens. Dan hoef je vervolgens geen expert te zijn om er een fraaie presentatie van te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan