• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verkopen sorteren per datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

Private6

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 aug 2012
Hallo iedereen,

Ik zit met een zeer ambetant probleem.
Mijn kennis van Excel is goed, maar ik moet nu iets doen wat ik echt niet aan de praat krijg.

Uitleg te verduidelijking:
Ik heb een lijst met allemaal wagentypes en de datum dat ze verkocht zijn.
Nu moet ik per wagentype: 118D, 118i, 120D, .... sorteren en terwijl ook nog aangeven hoeveel die voorkomen per maand.

Met andere woorden als er dus zou staan
- 118D 10/01/2012
- 116i 20/02/2012
- 118D 30/03/2012
- 118D 20/01/2012

Dan moet en in de tabel komen te staan dat er
- januari 118D 2 wagens
- februari 116i 1 wagen
- Maart 118D 1 wagen

Maar ik krijg het helemaal niet voor mekaar. Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen!

Alvast bedankt!

Bijlage was te groot dus staat op mijn webhost nu
www.proceeders.be/stuff/Modelberekening.xls

Laatst bewerkt:
Ik krijg de indruk dat de gegevens in 1 cel staan. Dan doe je er verstandig aan deze met bijvoorbeeld de standaard functie Tekst naar kolommen te verdelen over twee kolommen. Dan nog wel even controleren of de datum wel als datum is opgenomen, anders dat even via plakken speciaal vermenigvuldigen met 1 in orde maken.
Dan kun je bijv met een draaitabel mooi uit de voeten.

Zag pas later dat je een bestand had bijgevoegd, dan lijkt mij direct een draaitabel toepasbaar als je nog een hulpkolom maand toevoegt.

Laatst bewerkt:
Probleem is dat ge niet kunt smossen met dat eerste blad. Dat is zo standaard en er staat beveiliging op. Ik heb nu wat informatie gewist, maar in het echte bestand wat opgeslagen dient te worden gaat dit echter niet. Dan is de berekenening omzeep.

Alleen de datum blijft me dus parte spelen :s

Laatst bewerkt door een moderator:
Met behulp van somproductfunctie met daarin maandfunctie verweven zou het moeten lukken, vermits datum en type in afzonderlijke cellen staan.

Bijlagen

Hey Radar,

Merci voor je werkende voorbeeld.
Ik heb het getest in mijn bestand maar krijg niet de gewenste resultaten. Ik heb letterlijk jouw formules overgenomen maar uiteraard aangepast aan mijn velden.

Hij maakt een berekening en in enkele gevallen klopt het maar in de meeste geeft hij veel te veel of herkend hij het niet eens.

Wat alvast wel logisch is, als er sowieso geen enkele auto in een maand gekocht is, in dit geval is er in september, ... nog niks gekocht en dat blijft ook leeg.
Dus het klopt langs de ene kant wel, maar langs de andere kant pakt hij precies ook rijen erbij die niet bestaan.

*EDIT*
Het probleem ligt precies aan de originele berekeningen. Want als ik de velden gewoon als kopie naast mijn huidig werkblad zet dan klopt wel alles.
Met andere woorden moet ik nog zoeken wat net de fout veroorzaakt, maar ik heb al een vermoeden.

Laatst bewerkt:
Een bijkomend probleem, ik moet nu nog een andere link leggen maar die is nog moeilijker.

Een auto wordt verkocht door een verkoper, logisch maar Excel wilt mij niet echt helpen.

Ik moet nu weten hoe de wagen verkocht is (wat voor garantie), per maand en ook per verkoper. De soort garantie kon ik verwisselen met het automodel dus dat was geen probleem.

Maar ik krijg de verkoper er niet in gewerkt...
Kan iemand me nog een keer helpen, ik heb de bijlage erbij gezet.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan