• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verkorten van formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dwaze

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2013
Berichten
88
Hallo,

Is het mogelijk om deze formule te verkorten?
Deze formule moet nog langer worden door cel C34 de ''a'' te vervangen voor b,c,d,e.
Maar als ik dat doe loop ik tegen een genericprobleem op.
Kan iemand mij daarbij helpen?

Code:
=ALS(EN(B75=1;C34="a");"thuis";ALS(EN(B75=3;C34="a");"thuis";ALS(EN(B75=5;C34="a");"thuis";ALS(EN(B75=7;C34="a");"thuis";ALS(EN(B75=9;C34="a");"thuis";ALS(EN(B75=2;C34="a");"uit";ALS(EN(B75=4;C34="a");"uit";ALS(EN(B75=6;C34="a");"uit";ALS(EN(B75=8;C34="a");"uit";ALS(EN(B75=10;C34="a");"uit";ALS(OF(B75="*");"vrij")))))))))))


Groet Evert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weet niet precies wat het doet, maar lijkt me dat je de EVEN ONEVEN functies kunt gebruiken om een hoop uit te sluiten (1,3,5,7,9) = thuis; (2,4,5,8,10) = uit.

Hoe verder is afhankelijk wat er moet gebeuren met b,c,d,e
 
Je kan beter even een voorbeeldje plaatsen.

PHP:
ALS(EN(B7 5=7;C34="a")
gaat niet werken idem met
PHP:
ALS(OF(B 75="*");"vrij")
 
Maak eerst een tabel van alle mogelijke combinaties en tot welke resultaten ze moeten leiden.
Plaats die dan hier.
 
Code:
=ALS(EN(ISGETAL(B75);C34="a");KIEZEN(B75;"thuis";"uit";"thuis";"uit";"thuis";"uit";"thuis";"uit";"thuis";"uit");ALS(B75="*";"vrij";""))
Dit is op basis van de eigen formule van de vragensteller, maar die eindigt zijn formule met ...ALS(OF(B 75="*") en daarop volgt maar 1 voorwaarde, terwijl je er bij OF twee zou verwachten.
 
beter dit:
Code:
=ALS(EN(B75>0;B75<11;C34="a");KIEZEN(B75;"thuis";"uit";"thuis";"uit";"thuis";"uit";"thuis";"uit";"thuis";"uit");ALS(B75="*";"vrij";""))
 
Laatst bewerkt:
Evert,
Misschien met deze formule?
PHP:
=ALS(b75="*";"vrij";ALS(EN(IS.EVEN(B75);C34="a");"uit";"thuis"))
of deze
PHP:
=ALS(b75="*";"vrij";ALS(EN(OF(B75=1;B75=3;B75=5;B75=7;B75=9);C34="a");"thuis";"uit"))
 
Laatst bewerkt:
Niet juist, denk ik, Plongske.
- volgens de vragensteller hoort het sterretje bij B75;
- als je bij C34 wat anders invult dan a, is het resultaat niet juist.
 
@ Zapatr,
bij deze aangepast. had verkeerdelijk gekeken.
Als je wat anders invult dan a weet ik niet wat het resultaat moet zijn.
 
Als er wat anders ingevuld wordt dan a, dan moet het resultaat een blanco cel zijn, vermoed ik.
Maar zeker weten doen we het niet, de vragensteller zou wat moeten laten weten.
Het wordt nu pas vanavond dat ik eventueel nog kan reageren
Plongske, zet je formules tussen [code ] en [/code] (zonder spaties), want nu komt er steeds een 1 voor.
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel zapatr deze werkt precies zo als ik het wil.

Code:
=ALS(EN(B75>0;B75<11;C34="a");KIEZEN(B75;"thuis";"uit";"thuis";"uit";"thuis";"uit";"thuis";"uit";"thuis";"uit");ALS(B75="*";"vrij";""))

Nog even wat info, deze formule is een wedstrijdschema voor tafeltennis.
De cel B75 geeft de ronde volgorde. Als ik in cel * plaats geeft de cel ''vrij''
De cel C34 of a of b, c, d, e, is een plaats in de poule die een andere speelvolgorde geeft.

Nogmaals dank voor jullie bijdrage.

Evert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@zapatr,

De door @plongske gebruikte PHP-tag is correct voor het gebruik van formules. Aan de helpmijredactie heb ik al eens voorgelegd om de 1 niet weer te geven maar helaas zonder resultaat. De codetags zijn bedoeld voor jawel VBA-code. Door het gebruik van PHP is een formule beter te "lezen" dan door het gebruik van CODE. zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/PHP
 
Ik steun VenA' s verzoek om regelnummers uit de PHP codetags te verwijderen.
 
Ik ben ook voorstander om de regelnummers te verwijderen uit de codetags.
de voordelen zijn dat het duidelijker is om te lezen en gemakkelijker om met ctrl copy in te voegen voor de gebruiker.
 
VenA, dank voor de info m.b.t. de PHP-tag.
Ik begrijp dat mijn opmerking daarover onterecht was, waarvoor excuses aan Plongske.
 
@zapatr
Geen probleem hoor.
vroeger gebruikte ik ook de code-tags.
 
invoegen en verkorten formule

Ik wil Gerard bedanken voor zijn fantastische oplossing .

Code:
 =ALS(C$35="";"Vrij";ALS(EN(C$34="Afd";$B51="*");"Vrij";ALS(EN(C$34="Lan";$A51="*");"Vrij";ALS(C$34="Lan";INDIRECT("data!"&C$35&$A51+1);INDIRECT("data!"&C$35&$B51+1)))))

Nooit bedacht dat het op deze manier ook mogelijk is.

Nogmaals sorry dat ik een nieuwe topic geopend heb voor het zelfde item.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dwaze,
wat schreef snb reeds op 5 oktober in bericht #4:
snb zei:
Maak eerst een tabel van alle mogelijke combinaties en tot welke resultaten ze moeten leiden. Plaats die dan hier.
In je andere topic over ditzelfde onderwerp verwees ik daar naar en raadde ik je eveneens aan om een tabel te maken. In je reactie wekte je duidelijk de indruk dat je zo'n oplossing niet wilde, enerzijds omdat je vroeg: "Is het mogelijk om nog een formule toe te voegen aan een bestaande?" en anderzijds omdat je de gevraagde tabel niet plaatste. Nu blijk je ineens een oplossing met een tabel wel ok te vinden, ik vind het vreemd.
 
Beste zapatr ik wist van het bestaan daarvan niet af.
Als beginneling heb ik niet begrepen wat er werd bedoelt, omdat ik enkel nog maar gewerkt heb met wat simpele formules IN een cel.
De eerste oplossing van jou was perfect, maar wat later heb ik er iets bij bedacht wat alles weer anders maakte.
Vergeef me mijn onwetendheid.

groet Evert
 
@dwaze
Ik heb een formule aangeboden zoals popito aangeboden heeft in je volgende topic of vraagstelling.
Achteraf gezien begrijp ik de lange formule die zapatr aangeboden heeft en die je verder wilde gebruiken. En die zat er het dichste bij aangezien de uit en thuis machten niet meer overeenstemmen voor de C en de daarna volgende kolommen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan