verlengkabel system fan?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mkkl
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Mkkl

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2007
Ik heb voorin mijn kast een fan zitten.
Nu is het "gewone"3 pins stekkertje tekort om bij de goeie aansluiting op het moederbord te komen, maar er zit een soort verlengsnoertje aan.
Daar uit komen 2 stekkers een met 4 pinnen en één waar 4 pinnen in kunnen. ( om het maar even noob te zeggen want ik weet de naam zo niet )
Kan ik deze gewoon aansluiting op de ongeveer zelfde kabels die uit mijn voeding komen?

Alvast bedankt.

Je bedoelt zoiets ?
3pins-fan_4pins-molex.jpg

Je moet er alleen wel rekening mee houden dat als je de middelste of de rechtse stekker van mijn plaatje gebruikt dat de fan dan op 100% draait. Vaak is via het moederbord de fan te regelen, en maakt het minder lawaai.
Wel kun je de stekker ombouwen zodat er minder Volt wordt doorgegeven zodat de fan langzamer gaat draaien, echt iets voor een knutselaar :p

Hoi, ik ben echt nieuw met computers, maar ik heb dus ook zo'n fan, en ook datzelfde kabeltje. Bij mij is dat kabeltje niet aangesloten, en mijn vraag is dus, waar moet ik die kabeltjes insteken?

Graag een reactie die een noob als ik kan begrijpen:P

Mvg,

Mario

De fan werkt op dit moment dus niet mstrba ?

Op het plaatje in mijn eerdere post gaat het dus om de middelste en rechtse stekker, vanuit je voeding komen soortgelijke stekkers (bij mij zijn deze blauw gekleurd). Dan is het een kwestie van een voeding stekker op het stekkertje van de fan drukken. Meer is het niet.
Vanuit de voeding zijn het (dacht ik) vrouwelijke stekkers (middelste op mijn plaatje), en de fan kant (rechtse op mijn plaatje) schuif je dan in elkaar.

Dankjewel, super;)

Zoals U het beschrijft is het makkelijk, maar het kabeltje van die voeding was ergens weggestopt, dus ik moet hem even vinden:cool:.

Mvg,

Mario

Edit: Eehm, ik kan de kabel van de voeding niet vinden, waar ik de kabel van de fan in moet stoppen, ik heb 2 foto's gemaakt om wat duidelijker te zijn.. Even kijken of ik ze goed upload..

http://i489.photobucket.com/albums/rr257/mstrbaq/SP_A0303.jpg

http://i489.photobucket.com/albums/rr257/mstrbaq/SP_A03042.jpg

Zo ziet dat er dus ongeveer uit -.-

Laatst bewerkt:
Heb even gekeken voor je. Volgens mij heb je een CoolerMaster Real Power M520 voeding.

520W_Back%20plate.jpg

Je zult dus zo'n kabel moeten gebruiken:
file1198065331883.jpg

Daar sluit je dan de fan op aan, de 5pins kant (bovenaan het plaatje) gaat in je voeding (op het 1e plaatje heet dat 4 pin peripheral and floppy connector).
Op de andere 3 aansluitingen kun je dan een fan of iets dergelijks aansluiten.

Dankjewel voor de zeer uitgebreide reactie:)

We zijn er bijna, maar ik heb nog 1 vraagje, de 5 pins kant die kan ik wel in me voeding plaatsen, maar de uiteindes kan ik niet in mijn fan plaatsen?

Edit: De fan heeft het kabeltje dat jij in de tweede post van deze topic plaatste, daar kan ik toch niet die kabel op aansluiten?

Laatst bewerkt:
Als het zou passen dan moet er aan de fan een stekker zitten die er uit ziet als het meest rechtse stekkertje in de 2e post.
Ze hebben een specifieke vorm dus de kabel kan er maar op 1 manier in, ze gaan echter wel erg strak is mijn ervaring.

Uuhm, tjaah, ik weet het echt niet.

Alleen weet ik wel dat op die speciale stekker op elke aansluiting iets anders staat, P6, P7, P8, P9 of P10, is dat relevant?

Kun je anders een duidelijke foto maken van de stekker van de fan en de voeding stekker ?

Dankje maniac;)

Ik had even een foutje gemaakt, ik heb namelijk wel meer van die kabels, en ik had net de verkeerde (die er ook op leek).
Mijn koeling doet het nou super, ik moet nog even kijken wanneer me computer helemaal afgekoeld is of hij dan weer warm wordt en uitvalt.
Ik heb SpeedFan gedownload, en daar zie ik op dat alles niet warm wordt, behalve mijn videokaart, en mijn videokaart die staat normaal rond 65, en als hij egt warm wordt rond de 78 graden.. Heeft de videokaart een aparte koeling? Zoveel ik weet niet.

Een videokaart kan op 2 manieren gekoeld worden:
1 actief - de kaart heeft zelf een fan er op zitten.
2 passief - de kaart heeft alleen een groot koelblok zonder fan.

De temperaturen die je geeft zijn normaal voor de gemiddelde standaard videokaartkoeling.

Maniac? Zou je misschien even willen kijken in mijn topic "pc valt uit aan het begin van een spel", in 'processor/koeling', alvast bedankt;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan