• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verloop van data analyseren en sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Franzel95

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2017
Beste mensen,

ik ben nieuw op dit forum en ik hoop daat iemand mij kan helpen. Ik heb een klein probleem.

Voor mijn afstudeerscripte wil ik het verloop van het verbruik van het afgelopen jaar (2016) analyseren. Het gaat om 4290 producten.

Het doel hiervan is dat duidelijk wordt wanneer het verbruik van een product stijgt.

IMG_4346.JPG

In de afbeelding zijn een paar verlopen te zien, nu wil ik graag de verlopen van de producten verdelen onder deze voorbeelden. Zodat de producten waarvan het verbruik in het najaar stijgen bij elkaar staan, de producten waarvan het verbruik vooral in voorjaar stijgt bij elkaar staan, de producten met een regelmatig verbruik bij elkaar staan, producten met een onregelmatig verbruik bij elkaar staa, etc.

Weet iemand van jullie of dit mogelijk is in Excel? Ook heb ik het programma IBM SPSS.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Franzel95

Bijlagen

Ja. Dit kan in Excel.

Volgens mij is het belangrijk om vast te stellen wat iedere categorie definieert, zoals wanneer vind je dat er sprake is van een stijging of wat is (on)regelmatig?. Daarnaast is het belangrijk om vast te stellen of een product in meer dan 1 categorie kan vallen.

Als ieder product in 1 categorie moet vallen zul je vast moeten stellen welke categorie belangrijker is.

Oke, bedankt voor je antwoord.

Kun je mij zeggen waar ik die categorieën kan definieren?

Dankje!

Als je de logica voor jezelf hebt bedacht dan kun je deze omzetten in formules.

Een voorbeeld. Stel dat jouw logica voorschrijft dat stijgende verkoop in het najaar betekent dat in de maanden sept, okt, nov minimaal de helft van de jaaromzet moet worden verkocht kun je dat met de volgende formule definiëren:
Code:
=IF(SUM(J2:L2)>N2/2;"Najaar";"Anders")

Zet deze formule bv. in O2 en trek door naar beneden. Je zult dan zien dat de meeste keren het antwoord "Anders" is. Maar bv. in regel 6 wordt voldaan aan de voorwaarde, en wordt het antwoord "Najaar". Dit kun je naar eigen inzicht uitbreiden. Als laatste voeg je een draaitabel in waarbij je groepeert op (in dit geval) de antwoorden uit kolom O.

Top, het lukt!

Heb nu nog een klein dingetje: Ik wil ook een categorie regelmatig toevoegen, daarmee bedoel ik dat het verbruik mag 30% naar boven en 30% naar beneden mag afwijken van het gemiddelde per maand.

=IF((B2:M2)=MAX((N2/12)*1,3):MIN((N2/12)*0,7);''Regelmatig'';''Onregelmatig'')

Dit had ik ingevuld, maar werkt niet :(

Weet jij wat ik fout heb gedaan?

Top, het lukt!

Heb nu nog een klein dingetje: Ik wil ook een categorie regelmatig toevoegen, daarmee bedoel ik dat het verbruik mag 30% naar boven en 30% naar beneden mag afwijken van het gemiddelde per maand.

=IF((B2:M2)=MAX((N2/12)*1,3):MIN((N2/12)*0,7);''Regelmatig'';''Onregelmatig'')

Dit had ik ingevuld, maar werkt niet :(

Weet jij wat ik fout heb gedaan?

Ik zou hem zo doen. Betekent alleen dat als een product nooit is verkocht deze ook het label "Regelmatig" krijgt:
Code:
=IF(OR(MIN(B2:M2)<AVERAGE(B2:M2)*0,7;MAX(B2:M2)>AVERAGE(B2:M2)*1,3);"Onregelmatig";"Regelmatig")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan