verlopen net koppeling

Gimli

Verenigingslid
Lid geworden
5 aug 2001
Ik heb een aantal netwerk link adressen. Deze zijn van de periode dat ik nog klant was van Ziggo.
Ik ben overgestapt naar KPN. Deze is gestopt met de service voor websites.

't Gevolg is dat ik op internet veel netwerk linken heb die niet meer werken.
Veel van die sites zijn niet te bereiken of op een bewerkbare manier te veranderen.

M'n vraag is nu: is er een manier om een verlopen net koppeling te vervangen door een nieuwe wel werkende link?

Ken je het Internet Archive? Hier vind je allemaal statistische websites die daarin geïndexeerd zijn.
Mogelijk staat jouw website er ook tussen. Of er tool bestaat om verdwenen sites te detecteren en daarheen te verwijzen, betwijfel ik. Want hoe herken je technisch een link waar een inmiddels verdwenen site achter zit? De URL kan opnieuw geregistreerd zijn. De losse pagina is verdwenen maar de site niet, en die geeft een doorsturing naar een andere pagina.

Maar voor de fans van het oude internet is er wel een speciale proxy die alle opgeroepen websites uit The Archive haalt: https://github.com/richardg867/WaybackProxy

Maar één ding moeten we in ons achterhoofd houden: Het is statisch, dus zoeken in databanken achter websites haast onmogelijk.

Hey bedankt Aar..,

ik had al zo'n vermoeden.
in dit geval gaat 't niet zozeer om de web pagina's, die heb ik al gesaved.
het is meer het idee om de webpagina te vernieuwen, en dat zal waarschijnlijk niet gaan.
die zijn versleuteld op het moment dat ze gemaakt zijn, en daar kom ik met geen breekijzer meer achter.

Hoe bedoel je 'versleuteld'? Of bedoel je dat het statisch is, zodat je bijv. via de oude Google niet meer in het toenmalige aangelegde archief kan zoeken? Of bijvoorbeeld op de oude nos.nl kan zoeken naar oude Journaals van weleer.

Of gaat dit echt meer om jouw oude websites, met verouderde linkjes?

Terug
Bovenaan Onderaan