• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vermenigvuldigen a.d.h.v. opvulkleur in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

NESJA

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2016
Goedemorgen,

Ik ben een beetje aan het stoeien met Excel om zelf "slimmer" te worden.
Nu heb ik het volgende.
Ik ben er nu een beetje achtergekomen hoe de voorwaardelijke opmaak werkt.
Ik vraag mij af of je ook iets van een als functie kunt maken indien bepaalde cellen een bepaalde opvulkleurhebben.
Ik ligt het kort toe, in mijn voorbeeld wil ik graag dat wanneer de opvulkleur in kolom A en B beide groen zijn, Excel de getallen die in deze kolommen staan vermenigvuldigd.

rij/kolom A B
1 5 6 (opvulkleur in cel A1 en B1 zijn beide groen, nu zou Excel in kolom C moeten zetten 30(5*6)
2 8 9 (alleen opvulkleur in cel A2 is in dit voorbeeld groen, nu hoeft Excel niks te doen)
3 7 3 (alleen B3 in dit voorbeeld groen, nu hoeft Excel ook niks te doen)
4 5 4 (de opvulkleuren A4 en B4 zijn beide niet groen, ook nu hoeft Excel niks te doen)

hopelijk heb ik het goed uitgelegd en kunnen jullie mij verder helpen!
Alvast bedankt
Gr. NESJA

Je kan geen door VO verkregen celkleur in een formule gebruiken, omdat het kleurnummer steeds anders is.
Je moet de voorwaarde, die je gebruikt in de VO ook gebruiken in je formule.

Hoi Cobbe,

Via voorwaardelijke opmaak heb ik ervoor gekozen dat de opvulkleur groen wordt.
Hoe kan ik dit dan in de formule verwerken

Plongske

Hierbij mijn bestand. In cel G5, G6, G7, G13, G14 en G15. Zit de koppeling voor de voorwaardelijke opmaak
Als ik in G5 een "1" plaats wordt de opvulkleur in kolom N groen
Als ik in G6 een "x" plaats wordt de opvulkleur in kolom N groen
Als ik in G7 een "2" plaats wordt de opvulkleur in kolom N groen.
Als ik in G13 een "1" plaats wordt de opvulkleur in kolom O groen
Als ik in G14 een "x" plaats wordt de opvulkleur in kolom O groen
Als ik in G15 een "2" plaats wordt de opvulkleur in kolom O groen.

Ik wil mn bestand uiteindelijk gebruiken om voetbalvoorspellingen mee te doen (1=thuisspelende ploeg wint, x=gelijkspel en 2=uitspelende ploeg wint)

Nu heb ik in kolom R handmatig mijn inzet geplaatst. Ik zou echter willen dat excel ziet dat als de opvulkleur in zowel kolom N en O groen (N5 en O5 is bijvoorbeeld juist) is, hij dit automatisch doet.
als dat gelukt is wil ik nog een cel maken waar ik mijn inzet invul en hij het dan zelf berekent (geldt dus alleen voor de opvulkleur groen in zowel kolom N en O)
Stel hij ziet dat N5 en 05 groen zijn. Dan vul ik een mijn inzet in in een bepaalde kolom en Excel berekent dan wat het wordt, dus dat ik dit niet steeds handmatig hoef te doen.

Hopelijk heb ik het goed uitgelegd.
Gr. NESJA

Bekijk bijlage testt.xlsx

moet de inleg dan niet 2€ zijn?
Deze formule komt overeen met de voorwaardelijke opmaak
Code:
=EN(OF(N4=$G$5;N4=$G$6;N4=$G$7);OF(O4=$G$13;O4=$G$14;O4=$G$15))

Laatst bewerkt:
Plongske het werkt perfect! Dank je!
en Nee de inzet hoeft geen €2,- te zijn, deze is namelijk flexibel.

In cel V4 heb ik jouw formule geplakt
in cel R4 heb ik deze formule gedaan =ALS(V4=ONWAAR;0;$Q$18)
en in cel Q18 plaats ik mn inzet!
nogmaals bedankt!

Plongske,

Ik ben wat verder gegaan met het bestand en heb nu 3 weddenschappen die ik dan wil gaan doen (zelfde principe als bij 2 weddenschappen)
Volgens mij heb ik de formule (cel W20) alleen niet goed gedaan. Hij geeft namelijk ook "Waar" aan wanneer deze cel niet groen is.
Zou je hier naar kunnen kijken.
Hierbij het bestand
Bekijk bijlage testt.xlsx
Gr. NESJA

Zoek het verschil.
Code:
=EN(OF(N20=$G$5;N20=$G$6;N20=$G$7);OF(O20=$G$13;O20=$G$14;O20=$G$15;OF(P20=$G$21;P20=$G$22;P20=$G$23)))
Code:
=EN(OF(N20=$G$5;N20=$G$6;N20=$G$7);OF(O20=$G$13;O20=$G$14;O20=$G$15[COLOR="#FF0000"])[/COLOR];OF(P20=$G$21;P20=$G$22;P20=$G$23))

Laatst bewerkt:
oh het haakje was ik vergeten!!

Plongske wederom hartstikke bedankt!!!
Gr. NESJA

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan