• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vermenigvuldigen van verschillende waarden via verticaal zoeken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Excellerend

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2011
Beste forumleden,

Na een uurtje puzzelen, het forum doorlezen etc. ben ik nog steeds niet tot de oplossing gekomen, vandaar de vraag alhier.

De vraag zal enigszins duidelijk worden als jullie het bijgevoegde excel-bestand openen.

De vraag is als volgt:
Ik heb verschillende partijen met goederen, in dit voorbeeld: fruit. Dit fruit kan op verschillende manieren getransporteerd worden, namelijk via weg, water of lucht.
Nu heeft de ene optie voordelen t.o.v. de andere optie, de kosten voor de opties lopen daarom ook uiteen.
Het bestand zoals bijgevoegd is nog niet volledig, er komen nog meer criteria bij maar dat heeft verder geen invloed op mijn vraag.
Ik zou namelijk graag in het voorbeeldbestand een overzicht willen genereren van de totaalkosten.

Dus, ik vul in cel E6 en/of E7 en/of E8 een partij in. (keuze uit G11:G13) Ik wil waar mogelijk ook meerdere partijen in die ene cel kunnen invoeren, gescheiden met een komma.
Vervolgens moeten er in de cellen erachter (rij F) totaalprijzen uitrollen. De prijs bestaat uit de hoeveelheid van die partij (D11:D13) vermenigvuldigd met de eenheidsprijs (D6:D8).

Hoe jullie het doen zijn jullie vrij in, mijn idee is verwoord in cel F6, helaas werkt dat niet, en hoe je vervolgens 2 partijen bij elkaar optelt is mijn helemaal een raadsel.

Alvast dank voor de ideeën en oplossingen!

Mvg,
Peter

Bijlagen

Dan zou ik eerst eens bij de hulpfunctie van de helpfunctie zoeken.

De formule die je nu hebt ingevuld zal in ieder geval niet tot het gewenste resultaat leiden.

Tevens zou het gewenst zijn om in je bestandje aan te geven, wat de gewenste (verwachte) uitkomst is en hoe die (volgens jou) wordt berekend.

Heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.

In heb een uitwerking gerealiseerd zonder hulpvelden, echter met de beperking van maximaal twee partijcodes.
Door de ALS-functie verder uit te breiden is dit wel aan te passen voor 3 of voor 4 partijcodes, maar het geheel wordt er dan zeker niet eenvoudiger op om te onderhouden.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Na enig puzzelwerk en een nachtje goede nachtrust hier nog een oplossing, weliswaar met wat strikte regels voor de toekenning van de partijcodes, maar dan toch flexibel ten aanzien van het aantal partijcodes dat gekozen kan worden.
Zie de bijlage voor de verdere toelichting.

Bijlagen

Heren, bedankt voor jullie reacties en oplossing(en)

De van oplossing van Thoralf is oplossing die ik zocht, daar komen de juiste antwoorden uit, bedankt voor die geniale stukje Excel!

Één klein vraagje, waarom kan ik de partijen (in jou voorbeeld partij 5 t/m 9) niet hernoemen naar partij 1 t/m 5?

Je kunt ze hernoemen, maar dan we de formule aanpassen: $G$6 wordt dan $G$10. Zie de beschrijving op het werkblad.

Bijlagen

Top, het is mij duidelijk. Alles werkt, mijn dank is zeer groot!:)

Status: Opgelost.

Mvg,
Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan