Vermoeden van overheating

Status
Niet open voor verdere reacties.

gerteman

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2001
Geachte iedereen,

Toen ik gister zat te struinen op helpmij kwam ik het programma Everest tegen. Dat leek me wel handig dus dat heb ik geinstalleerd.

Everest geeft de volgende waarden aan bij de temperaturen:

Moederbord: 45 graden
CPU: 55 graden
Maxtor: 55 graden

Opzich is dit niet heel hoog, maar ik moet er wel bij zeggen dat deze temperaturen bij minimaal gebruik gemeten worden ! het afgelopen half uur surf ik alleen maar op helpmij, en dit zijn nu de temperaturen.

In deze ruimte (waar de pc gewoon op het bureau staat) is het momenteel 25 graden.

De harde schijf is een Maxtor 7200rpm (diamond 10 o.i.d.) Op de site van Maxtor staat dat de operating temperature 0 tot 60 graden is. 55 komt dan wel érg dicht in de buurt.
De CPU is een Intel Pentium 4 540, 3200 MHz (16 x 200)

De pc is een pc van de lidl, die actie van omstreeks november. Er is helemaal niets aangepast, zo als hij nu staat is hij geleverd.

Er zit één ventilator in het systeem, die zuigt lucht van de zijkant, en blaast het langs de CPU weer via de achterkant naar buiten.
Stof is nauwelijks te bekennen.

Zijn deze waarden onacceptabel ?

Bij bijvoorbeeld opstarten van Autocad 2006 wordt de cpu 5 graden warmer, en de Maxtor 3 graden. moederbord is vrij constant.

De ventilator draait overigens voor zover ik weet bijna altijd dezelfde hoeveelheid tpm.

Bijgesloten is een screenshot van Everest

Alvast bedankt !

Met vriendelijke groet,

Gert

Per ongeluk net een bmp'tje bijgesloten :o

Bijlagen

• temperaturen.jpg
    temperaturen.jpg
    59,9 KB · Weergaven: 81
ik vind de maxtor wel erg heet.
Mijn schijven zitten rond de 37C.

Persoonlijk vind ik de harde schijf ook vrij heet.
Het kan nog volgen de voorschriften maar je zou er voor het behoud van de harde schijf niet verkeerd aan doen om deze van een koeling te voorzien denkt ik.

Dat kan zijn een extra casefan die tegen de schijf aan blaast of een speciale harddiskcooler.

Voor die paar euro hoef je het niet te laten, en dan ben je er zeker van dat je harde schijf langer mee gaat.

ik heb een soortgelijke pc van de drogist
de hdd werd behoorlijk heet ik weet geen temperetuur maar met de vingers zat het tegen de pijngrens aan dus ik denk +- 60 graden ik heb er toen een ventilator bijgemaakt en deze op de hdd gericht daarna waren de temperaturen rond de 40 graden
mischien een tip
mvg ruud

Koelen zal het worden, er is niets zo erg als kapotte hardware terwijl je er iets aan had kunnen doen.

Nu vraag ik me af,

Kan ik targa hiervoor aanspreken, zij hebben immers de kast samengesteld, en hebben daar ook voldoende verstand bij gebruikt.

Als ik Targa nu eens zeg dat ze een niet goed functionerende pc hebben geleverd, zouden ze mij dan uitlachen, of is het niet eens zo'n gekke gedachte ?

Bedankt !

Gert

Ik denk niet dat je er veel mee uithaalt.
De harde schijf gaat tenslotte niet boven de maximum gestelde waarde dus volgens de regels mag het.
Alleen is het beter voor de harware natuurlijk dat je de temperatuur nog wat naar beneden kunt halen.

je hardware mag naturlijk wel warm worden maar hoe warmer alles word hoe korter de levensduur
maar met de huidige pc vooruitgang en vernieuwingen zal de meeste hardware niet langer dan 3 a 4 jaar meegaan terwijl de levensduur veel langer is

Als er een extra cooler wordt toegevoegd, dan regel de CPU cooler ook de temperatuur. en de rpm lager moeten draaien.

Laatst bewerkt:
Ik was een paar dagen niet op internet, vandaar mijn late reactie.

Geplaatst door humpe
Als er een extra cooler wordt toegevoed, dan regel de CPU coeleler ook de temp. en de rmt lager moeten draaien.

Humpe bedankt voor je reactie, alleen ik snap niet écht wat je bedoeld.
Je zinsverband maakt dat ik het niet begrijp, en het woordje rmt komt me niet bekend voor. ReMedialTeaching zal het wel niet zijn :p

Nog even kort het probleem..

Mijn processor+harddisk temperaturen zijn vaak te hoog.
Ik heb van een neefje een cooler gekregen.
Deze heb ik aangesloten op het moederbord, hij draait standaard 2800 toeren en dat maakt me teveel herrie.
Het resultaat is er zichtbaar beter mee, alleen met minder toeren moeten de temperaturen ook al flink zakken.

Speedfan lijkt het niet te doen bij de 2e ventilator, wél bij de normale CPU cooler.

Zou iemand misschien een screenshot van zijn/haar : configure>advanced>"select chip" (in mijn geval winbond) willen maken ?
Ik vermoed dat het niet reageren hier vandaan komt !

Alvast bedankt,

Gert

Bijlagen

• screenshotspeedfan.jpg
    screenshotspeedfan.jpg
    81,6 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt:
Ik had gezegd als er een cooler bijgeplaatst zou worden dat de cpu waarschijnlijk een lagere temperatuur aan zal geven. Dat dan het toerental (rpm) van je ventilator omlaag zal gaan.

Laatst bewerkt:
Oke, op die manier !

Maar als ik de ventilator aansluit blijft hij ten alle tijden te snel draaien. Mijn cpu ventilator blijft wel op zn normale snelheid draaien.

Op hoeveel toeren en temp. geeft hij nu dan bij jou aan.

Temperaturen:
Moederbord 43graden
CPU 63 graden
Harddisk 53 graden

Koelingsventilatoren:
CPU: 2163 (heb hem 10% hoger gezet)
Andere ventilator: 2800.

Het vervelende is dat mn cpu cooler nauwelijks geluid maakt (op een piepend wervelingetje na)
De andere ventilator maakt gewoon herrie die ik niet acceptabel vind. Als ik de ventilator met mijn vinger afrem tot ongeveer 2000 toeren hoor je hem al nauwelijks meer.

Speedfan had wel invloed op mijn cpu cooler, maar niet op mijn alternatieve cooler. Speedfan heb ik er toen maar af gehaald omdat plotseling de fan stilstond, dus liet ik het de bios maar gewoon weer overnemen.

Na vele programma's en pogingen is het nog steeds niet gelukt.
Ik kreeg nog even hoop toen ik achter een paar kabels een case-fan plug vond, maar ook die reageert niet.

Na wat speurwerk bij de makers van speedfan blijkt dat mijn moederbord simpelweg niet ondersteund word.

Ook een programma dat Motherboard Monitor heet, bood geen oplossing.

Waar ik nu achteraan ga is de FanMate 1, of FanMate 2 van Zalman
Dit kasstje schakel je tussen je snoer. Op het kastje zit dan een draaiknopje waarmee je vrij simpel het toerental kan regelen.

Het is misschien kommaneukerij, maar op internet betaal je al snel 8 euro verzendkosten, terwijl het kastje zelf maar 3,50 kost.

weet iemand hoe ik aan dit kastje kan komen zónder de verzendkosten te betalen ?

Ik weet 99% zeker dat dit kastje uitkomst zal bieden.

Alvast bedankt !

Gert

Het is ook gewoon te koop bij je lokale pc-boer. Kosten ze meestal rond de 8 euro.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan