verplaats besturingssysteem naar een 2de harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Myst3112

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2009
hallo,

ik ga binnenkort een nieuwe interne harde schijf kopen, maar aangezien ik er al 2 (80gb en 250gb) heb, en er maar 2 maximaal kan, moet ik er 1 gaan vervangen!

op de harde schijf van 80gb staat mijn besturingssysteem (windows vista Ultimate 86x) met alle programmas, instellingen games etc.

nu is mijn plan om alles wat op de 80gb schijf staat te kopieren naar de 250gb schijf, zodat ik de 80gb schijf uit mijn pc kan halen en vervolgens een nieuwe harde schijf erbij kan plaatsen!

maar hier zit mijn probleem, hoe kan ik alles wat er op de 80gb schijf staat (het besturingssysteem, de instellingen, de programmas, de games en het register, etc.) kopieren naar de 250gb schijf? ik heb acronis true image Home tot mijn beschikking, maar ik weet niet helemaal waar ik in acronis naar moet zoeken!

kan iemand mij hiermee helpen?

als ik dingen vergeet ben, die belangrijk zijn voor het oplossen van mijn vraag zeg het!

Bij voorbaat dank,

Myst3112

Maak met bijv Norton Ghost een image van je 1e (80gb)schijf.
Zet die image op je 2e (250gb) schijf
Vervang je 1e door je nieuwe (3e) schijf
installeer hier kaal je XP op en daarna Norton Ghost
Zet nu met Ghost je image van je 2e naar je 3e schijf

Bertus zei:
dat gaat zo niet werken ,je mag alles weer opnieuw installeren
kan je me uitleggen waarom niet?

Maak met bijv Norton Ghost een image van je 1e (80gb)schijf.
Zet die image op je 2e (250gb) schijf
Vervang je 1e door je nieuwe (3e) schijf
installeer hier kaal je XP op en daarna Norton Ghost
Zet nu met Ghost je image van je 2e naar je 3e schijf

wordt met norton ghost mijn hele systeem gebackupt? zodat als ik een image aanmaak, dat op een mijn 250gb schijf zet, daar het weer uitpak, 2 besturingssystemen op mijn pc heb staan, die ook allebei werken?

ik heb trouwens windows vista ultimate 86x, verandert dat iets?

en werkt het hetzelfde met acronis? want norton ghost heb ik niet, ik kan er misschien wel aan komen, als het echt nodig is...

dank voor snelle reacties!

Myst3112

Laatst bewerkt:
Met Ghost geef je zelf aan welke partitie gebackupt moet worden. Het is een één-op-één kopie die je op een andere schijf kant en klaar kunt terugzetten.

Om verwisseling van schijfletters te voorkomen is het verstandig om na het inbouwen van je 3e schijf de 2e los te kopelen zodat je 3e automatisch de letter C: krijgt.

Na installatie van XP doe je je 2e schijf weer vastom zo bij je image te kunnen.

Acronis doet zo te zien hetzelfde als Ghost die je overigens hier kunt vinden:
http://oldversion.com/program.php?n=nortonghost

Met Ghost geef je zelf aan welke partitie gebackupt moet worden. Het is een één-op-één kopie die je op een andere schijf kant en klaar kunt terugzetten.

Om verwisseling van schijfletters te voorkomen is het verstandig om na het inbouwen van je 3e schijf de 2e los te kopelen zodat je 3e automatisch de letter C: krijgt.

Na installatie van XP doe je je 2e schijf weer vastom zo bij je image te kunnen.

Acronis doet zo te zien hetzelfde als Ghost die je overigens hier kunt vinden:
http://oldversion.com/program.php?n=nortonghost

wat ik dus eigenlijk doe, is met Ghost/Acronis eerst alles backuppen, en vervolgens over een ander besturingssysteem terugzetten? als dit niet zo is, begrijp ik nog niet helemaal wat ik nou precies doe! (het spijt me, ik ben niet heel erg handig met backuppen en terugzetten, heb het namelijk nooit gedaan!)

er is wel een probleem: ik heb geen XP-CD, werkt het hetzelfde met Vista?

en eigenlijk is mijn bedoeling dat ik het besturingssysteem op mijn 2e schijf krijg, want mijn 3e harde schijf (omdat die een stuk meer ruimte heeft) wordt voor muziek e.d.
hoe moet ik daarvoor te werk gaan?

ik heb trouwens ook nog een externe harde schijf tot mijn beschikking van 500gb, als dat handig is om te weten

dankje voor snelle reactie!

Myst3112

Idd. Je maakt een kopie van de huidige situatie. Die schrijf je strax over de nieuwe situatie heen zodat je eigenlijk weer terug bij af bent.

Het op je nieuwe schijf installeren van xp/vista is nodig omdat je Ghost dient te installeren zodat je je kopie terug kunt zetten.

Dus;

Hdd1 backuppen op hdd2
hdd2 loskoppelen
hdd1 vervangen door hdd3
hdd3 voorzien van xp/vista en Ghost
hdd2 aansluiten
hdd3 overschrijven met de backup vanaf hdd2

edit;
Wanneer je je backup terug wilt zetten op hdd2 komt alle daarop aanwezige informatie te vervallen, je backup wegschrijven op je externe hdd is een goede optie.

Laatst bewerkt:
ok ik begrijp nu alles behalve

Confictius zei:
edit;
Wanneer je je backup terug wilt zetten op hdd2 komt alle daarop aanwezige informatie te vervallen, je backup wegschrijven op je externe hdd is een goede optie.

zou je me dat nog kunnen uitleggen? en wordt bij het backuppen van een hele schijf incl. besturingssysteem ook het register meegebackupped? t zal vast wel, maar toch.

opnieuw heel erg bedankt voor de snelle hulp!!

Myst3112

Een backup met Ghost/Arconis is een één op één kopie van je hele partitie, dus incl alles erop en eraan. Alles wat op dat moment op je partitie staat word gebackupt.

Wanneer je de partitie met je besturingssysteem backupt dan zitten bijv ook alle drivers erin verwerkt.

Nogmaals;
Wanneer je je image naar hdd2 terug wilt schrijven komt alle daarop opgeslagen info te vervallen. Evt te bewaren info als mp3's en pers. documenten zul je van te voren ergens moeten opslaan!!

Laatst bewerkt:
hoi,

het spijt me dat ik niet reageerde ben een tijdje weg geweest!

met clonehdd kan ik dus van mijn 80gb schijf alles (windows, drivers, register, games) zo naar mijn 250gb schijf verplaatsen?

en als ik dan de 80gb schijf ervan af haal, kan ik zo mijn computer weer opstarten vanaf de andere schijf?

dankje voor de reacties!!

Myst3112

Hoi !

Als je zorgt dat de 250 Gig master is, of eerste in de boot-volgorde bij een Sata-schijf gaat dat lukken.

Greetz,

Harry.

ok, super ga ik proberen!

ontzettend bedankt Harry Snor en natuurlijk ook confictus!!!

deze vraag is opgelost wat mij betrefd :D

hoi,

het spijt me dat ik niet reageerde ben een tijdje weg geweest!

met clonehdd kan ik dus van mijn 80gb schijf alles (windows, drivers, register, games) zo naar mijn 250gb schijf verplaatsen?

en als ik dan de 80gb schijf ervan af haal, kan ik zo mijn computer weer opstarten vanaf de andere schijf?

dankje voor de reacties!!

Myst3112

Er is mij eens verteld door Heeeel ! slimme mensen dat je een image van een 80Gb schijf niet kan terugzetten op een andere schijf van 250 of meer Gb, ik ben er daarom ook niet aan durven beginnen, als het je toch zou lukken laat het me weten ik zit ook met dat probleem.

Groeten,

R.B

hey!

doordat jij mij dit hebt verteld weet ik niet of ik het nog wel aandurf.. er zitten namelijk redelijk wat waardevolle bestaden etc op mijn schijf.

zou je mij kunnen vertellen waarom 80gb image niet naar een >250gb schijf kan?

Myst3112

ps. Harry Snor: welk van de programma's, die jou link bevat moet ik hebben? :confused:

Hoi !

Tja, ik doe het al jaren zo !

Meestal gebruik ik Maxblast 5, maar dat werkt alleen als een van de schijven Maxtor of Seagate is !

Grootte van de nieuwe HDD speelt totaal geen rol in de werking van het programma.

Ook bij dit: http://www.softplatz.com/Soft/Utilities/Other/EASEUS-Disk-Copy.html programma uit m'n vorige link niet: dat staat ook duidelijk aangegeven.

Dus waar @Ronald Baert met z'n heel slimme mensen die wijsheid vandaan haalt .....

Greetz,

Harry.

hey!

doordat jij mij dit hebt verteld weet ik niet of ik het nog wel aandurf.. er zitten namelijk redelijk wat waardevolle bestaden etc op mijn schijf.

zou je mij kunnen vertellen waarom 80gb image niet naar een >250gb schijf kan?

Myst3112

ps. Harry Snor: welk van de programma's, die jou link bevat moet ik hebben? :confused:

HHHeeeeel slimme mensen zitten er overal hoor, ook op dit forum, als het je lukt laat dan iets weten, dan doe ik ook een poging.

R.B.

De grootte van je partitie is niet automatisch de grootte van je image. Wanneer je bijv 20 gb van je 80 gb partitie hebt gebruikt wordt je image, wanneer je geen compressie gebruikt, niet groter dan 20gb. Compressie staat in Ghost standaard aan.

Om je image niet te groot te laten worden kun je nog wat aan opruiming doen;

opschonen met Ccleaner
Alles op C:/windows wat begint met $ kun je weggooien
Alles in de map C:/windows/servicePackFiles/i386 kun je weggooien
Systeemherstel uitschakelen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan