• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verplaatsen celwaarde na intypen nieuwe celwaarde...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bjorn2880

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 dec 2013
Goeiemorgen allemaal,

Ik had een vraagje ivm een worksheet waarmee ik bezig ben.
Ik heb in mijn worksheet een bepaalde cel waarin een datum staat. (bvb. in cel A5)
Nu zou ik bij het invoeren van een nieuwe datum in cel A5, de oude datum automatisch willen laten verplaatsen naar cel A4.
De waarde van cel A4 verplaatst op zijn beurt naar cel A3.
De waarde van cel A3 wordt gewoon gewist.

Ik heb geen flauw idee of dit via een excel functie kan gaan, of hiervoor vba nodig is...
Is er iemand die mij op weg kan helpen?

Alvast bedankt! :)

Mvg,
Björn

Beste,

Zoek eens in dit forum via geavanceerd zoeken want daar is een gelijkaardig onderwerp behandeld.

mvg,
berre51

Goedemorgen,

Heel simpel zou je al in cel A4 kunnen intypen, =a5-1 en dat doorslepen naar de andere cellen.

groeten Bertram

Bertram,

Dit is niet de oplossing want dan schuift deze steeds met een dezelfde waarde door. (in uw geval -1)

Berre51,

Ik heb de andere topic gevonden, en ben er ondertussen al uit dat het via VBA moet gebeuren.
Echter weet ik niet meteen hoe hier aan te beginnen.
In bijlage vinden jullie een voorbeeldbestandje waarin uitgelegd staat wat ik precies bedoel.

Is het simpel om dit uit te werken?

Alvast bedankt voor het bekijken van mijn vraagje!

Mvg,
Björn

Bekijk bijlage Voorbeeld - opschuiven celwaarden.xlsx

Beste,

Kan je aangeven waar je een oplossing hebt gevonden? Ik dacht dat ik indertijd de oplossing had opgeslagen, maar neen dus. Het is inderdaad een oplossing in VBA.

mvg,
berre51

Bjorn, zou als je (bvb. in cel A5) de zelfde waarde intypt als er al staat de waarden door moeten schuiven?
of moet er dan niets gebeuren?

Berre51,

Dit is exact wat het moet zijn!
Super bedankt!

Het enige waar ik nog mee zit is het volgende...
Deze macro zou een stuk of 20 keer moeten ingevoegd worden in 1 worksheet.
Hoe moet ik dit uitvoeren in VBA?
Ik dacht deze onder elkaar te zetten in de code maar dan krijg ik de error "compile error: ambiguous name detected: Worksheet_change".
Ik vermoed dat ik gewoon te weinig kennis heb van VBA en dat het iets simpel is...

Sylvester,
De waarde moet wel degelijk doorschuiven, net zoals in de oplossing van Berre!
De bedoeling van deze worksheet, is om een datum te plakken op het vervangen van een bepaald wisselstuk.
Op deze manier kunnen we een korte historie opbouwen van de laatste 3 wissels.
Als deze wissels op dezelfde maand moesten vallen, dan zijn we niet goed bezig :)

Mvg,
Björn

Beste,

Een subroutine met dezelfde naam mag je niet herhalen. En de subroutine Worksheet_change is een subroutine die automatisch start bij een wijziging.
Alle cellen waarop deze procedure moet uitgevoerd worden, moeten vermeld zijn in die ene procedure.
In de beide procedures wordt de variabele odval gebruikt. Per rij die je wil bewerken, gebruik je een andere variabele. Je begint met odval1 en eindigt met oldval20.
Ook niet vergeten achter het woord Dim alle variabelen te vermelden, gescheiden door een komma.

Mocht jouw kennis van VBA te beperkt zijn, publiceer hier jouw bestand of mail het door naar berre51@gmail.com

mvg,
berre51

Beste,

Ik vrees dat mijn aanbevelingen in het vorige bericht niet correct zijn. Indien je de code zo aanpast, worden de waarden in alle rijen tegelijk verschoven. Jouw vraag is om in meerdere rijen deze procedure te kunnen aanpassen, dus in de rij waar je een wijziging hebt aangebracht.
Best het bestand posten of doorsturen.

mvg,
berre51

Thanks Sylvester!

Problem solved!
Werkt perfect op al mijn worksheets.
Heb enkel een "zachter" kleurtje genomen ;-)

Allemaal heel hard bedankt om dit op te lossen voor mij!

Mvg,
Björn

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan