verplaatsen systeemkopie

Status
Niet open voor verdere reacties.

marloes72

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2007
Berichten
333
Ik vraag me al heel lang af of je de map waarin de systeemkopie van Windows 7 en/of bv. Vista Business mag verplaatsen en kopiëren, of dat de kopie dan niet meer terug te zetten is. Via Google kan ik geen duidelijk antwoord vinden. Dus vraag ik het nu maar hier. Ik maak regelmatig een systeemkopie, maar heb er gelukkig nog nooit eentje terug hoeven zetten. Ik heb meerdere systeemkopieën opgeslagen in een aparte map daarvoor. Aan de naam "windowsimagebackup" verander ik niets, maar verplaats de hele map naar een map met een voor mij herkenbare naam (qua moment van de systeemkopie) dat in een map met alle systeembackups zit. En ik kopieer die map ook naar 2 externe harde schijven. Maar ik vraag me dus af of de kopie dan nog wel werkt. Windows zet hem misschien niet voor niets in de roots van een schijf en onthoudt waarschijnlijk ook waar hij staat? Maakt dat uit voor als je een kopie ooit terug moet zetten?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Marloes,

Als ik het goed begrijp heb jij een bacjup gemaakt van de gehele C-schijf, toch?
Volgens mij kun je die kopie gewoon verplaatsen naar een andere lokatie, zonder dat er gegevens verloren gaan.

Wil je die backup weer terug zetten op de C-schijf, dan is het gewoon een kwestie van het backup programma vertellen waar de backup is opgeslagen.

Misschien is het wel een idee om die backup eerst terug te plaatsen naar een andere harde schijf in je pc, zeg maar dual boot maken met 2 dezelfde windows.
Als die gewoon aanslaat dan weet je dat het geen probleem heeft opgeleverd, zonder je eerste windows installatie te beschadigen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Mvg Chris
 
Back-up/image verplaatsen

U kunt ook eens kijken of U de verplaatsingsaktie kunt uitvoeren met behulp van het image-of backupprogramma zelf. Vaak heeft zo'n programma, soms dieper weggestopt opties om het een en ander te verplaatsen en dan inderdaad op een veilige manier zodat ook bij een terugzetaktie alles werkt. Ik zou voorzichtig zijn met het verplaatsen van hele images op eigen houtje. Het risico bestaat dan dat het imageprogramma de map niet meer ziet. Dus kijk eens goed naar de opties van het backup- of imageprogramma. Succes!
 
Ja, ik bedoel een image van de C schijf. Ik maak deze gewoon met Windows, dus er valt niet veel in te stellen. Afgelopen week heb ik op de computer van iemand anders, die als een tijdje langzaam was en nu helemaal niet meer wilde opstarten, geprobeerd een systeemkopie terug te zetten. Dat ging op zich uitstekend. Alleen viel me op dat de installatie cd de backup meteen zelf opspoorde op de externe harde schijf. Ik vraag me nu dus nog meer dan daarvoor af of dat ook gebeurt als ik hem verplaats of als het een kopie van de originele map is. En/of als hij wat verder weg in een mapje staat en dus niet in de roots van de schijf. Je kon kiezen voor "een andere backup terugzetten", maar er waren geen andere, dus dat lijstje was sowieso leeg (deze was ook van 3 jaar geleden, maar goed......beter iets dan niets). Uiteindelijk bleek het in dit geval niet de oplossing; na een herstart deed de computer het weer niet. Toen ben ik gaan uitvogelen op welk bestand hij nu precies bleef hangen, want dat was steeds hetzelfde bestand. Het bleek iets met de driver van de harde schijf te maken te hebben. De harde schijf is toen in een computerwinkel getest; die bleek kapot. Er zit nu een nieuwe in. Ik ben nog aan het installeren, maar hij loopt nu als een zonnetje. Ik heb onderweg al een systeemkopie gemaakt, maar ook weer weg gezet in een mapje.........
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan