• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verplaatsen tabbladen naar nieuwe werkmappen

• Onderwerp starter Onderwerp starter PSB
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

PSB

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2015
Goedenavond,

Heb een Excelbestand met 10 tabbladen. Elk tabblad bevat dezelfde gegevens. Elk tabblad staat voor een leerling. Alle tabbladen hebben koppelingen naar een aparte data werkmap.
Nu wil ik 5 tabbladen (namen) verplaatsen naar een nieuwe werkmap (klas 3) en de andere 5 tabbladen (namen) naar een nieuwe map (klas 4). Wil met deze nieuwe werkmappen nog steeds gebruik maken van de data werkmap.

Verplaats ik de tabbladen met de Office 365 Pro Plus versie dan zijn er geen koppelingen te maken met de data werkmap, verplaats ik ze met de versie Office Professional Plus 2016 dan zijn de koppelingen wel te maken?

Is er een manier in Office 365 Pro Plus om het verplaatsen van de tabbladen naar nieuwe werkmappen zodanig te doen dat de nieuwe werkmappen ook nog de koppelingen naar de data werkmap hebben?

Gewoon gezond boerenverstand : 2 copies maken van het bestand en dan uit het eerste de 5 eerste en uit het andere de 5 andere verwijderen....

Ja, OK boerenverstand is optie, alleen wordt dat lastig als ik meer tabbladen (leerlingen) heb die ik in meerdere nieuwe werkmappen wil plaatsen.
Het probleem bij Office 365 is dat de cellen waarin ik met gegevensvalidatie keuzemenu's heb gemaakt helemaal zijn verdwenen na het werkblad te hebben gekopieerd of verplaatst. Als ik hetzelfde doe met versie Office 2016 blijven die gegevens gewoon behouden?

OK... snap ik, maar zo was je vraag niet geformuleerd hé ...
Ik bekijk het even.

Het aantal tabbladen/leerlingen is dus niet 10, maar variabel = vast te stellen door de macro
Kan het gebeuren dat een tabblad/leerling naar meerdere nieuwe mappen moet geplaatst worden ? Ik denk het niet, want begrijp er uit dat dit klassen zijn en je zit maar in één klas ... klopt dat ?
In welke klas een leerling terecht komt moet dynamisch kunnen gekozen worden :
  • als de map nog niet bestaat aanmaken en tab verplaatsen
  • als de map wel al bestaat openen en toevoegen door verplaatsen ...

En wat moet er gebeuren met de oorspronkelijke map ? Want als je daar alle tabs uit verplaatst is die 'onbestaande' en dus te wissen ?

@ PSB ... kan je even antwoorden aub ?
Dan kijk ik er wel naar, maar nu te vaag ...

Goedemorgen,

Werkmap kan bestaan uit maximaal 16 tabbladen/leerlingen. Eind van het schooljaar wil ik de tabbladen/leerlingen naar een nieuwe map/klas kopiëren (mocht het namelijk op een of andere manier fout gaan, dan heb ik de originele map nog altijd tot mijn beschikking). De docent kan dan met de bestaande gegevens van de leerling verder. Tabblad/leerling kan inderdaad maar één keer worden gekopieerd/verplaatst naar nieuwe map.

Het werkt allemaal wel, het kopiëren en zo, alleen niet in Office 365. Daar zit mijn grootste zorg. Als Office 2016, waarin het dus momenteel allemaal wél lukt, straks niet meer beschikbaar is of niet meer wordt ondersteund, kan ik geen tabbladen meer kopiëren. Alle gegevens gaan dan namelijk verloren.

Bedankt, duidelijk ... maar over naar collega's denk ik want ik heb geen ervaring met Office 365 omdat ik het niet gebruik.

Hoezo zijn er "geen koppelingen meer te maken"? Krijg je foutmeldingen? Het zou namelijk gewoon moeten werken.

Nee, krijg geen foutmeldingen, maar na de tabbladen gekopieerd te hebben naar een nieuwe map in Office 365 zijn alle koppelingen teniet gedaan. Alles wat ik via gegevensvalidatie in de verschillende cellen heb verwerkt bestaat dan gewoonweg niet meer. Zit dus een wezenlijk verschil tussen Excel 2016 en Excel 365.

Ben je met Office365 soms in de online versie bezig?

OK, maar ik gok dat die versie óók een Offline én een Online versie bevat. De Online versie via de browser kan namelijk een stuk minder dan de Offline versie die je op je PC installeert.

Kan je een geanonimiseerd setje bestanden maken en uploaden en in detail beschrijven wat ik moet doen om je probleem te reproduceren?

Goedemorgen,

Bijgevoegd een "uitgeklede" versie. In werkmap Groep 1 staan twee tabbladen met de namen Jantje en Pietje. Onder nov en mrt zijn keuzemogelijkheden. Middels gegevensvalidatie zijn er verwijzingen gemaakt naar een apart werkmap met de naam data. Werkmap data moet, voor de juiste werking open blijven staan.

Kopieer ik bijvoorbeeld in Excel 2016 het tabblad Jantje naar een nieuwe map, dan worden de koppelingen naar de werkmap data gewoon behouden. Kan daar direct weer keuzes in maken.

Doe ik dit echter in Excel 365, dan kan ik wel een kopie van tabblad Jantje maken, maar dan zijn de koppelingen er niet meer. Bekijk bijlage Groep 1.xlsxBekijk bijlage data.xlsx

Ik zie wat je bedoelt, duidelijk een bug in Excel. Ik adviseer je om de Feedback knop te gebruiken en MSFT te laten weten dat iets je niet bevalt. Kijk onder het Bestand (File) menu.

Gezien de rommelige opzet van het bestand 'data.xlsx' kan je net zo goed vanuit 1 bestand werken. Elke validatielijst lijkt mij statisch. Wat het nut is van een 2e bestand ontgaat mij dan ook.

Het is natuurlijk geen verklaring, maar slechts een bevinding;) waar je mogelijk wat mee kan.

Microsoft kijkt ernaar, ik verwacht dat ze dit fixen maar het zal even duren

@jkpieterse,

Datavalidatie met als bron een extern bestand heeft toch nooit gewerkt? Of alleen in de 'tussen' versies 2013 en 2016?

Kennelijk werkt het wel in 365, bij mij in ieder geval wel. In 2010 niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan