Verplaatsen van een record naar andere tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

rolfohtar

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2008
Hallo allemaal,

Als eerste zal ik de situatie even uitleggen. Ik heb een access (2010) database waarin ik al mijn boeken opsla.
  • In de 1e tabel (Boeken) staan al mijn boeken onder verschillende criteria: titel, schrijver, serie, deel, etc.
  • In de 2e tabel (BoekenLijst) heb ik boeken staan die ik nog niet heb. Een soort van wishlist dus. Onder dezelfde criteria.
Van beide tabellen heb ik een formulier gemaakt, waarop ik de gegevens kan zien, wijzigen en invullen.

Nu wil ik graag via een macro, vba of andere wijze een knop aanmaken in het formulier van BoekenLijst, die ervoor zorgt dat de huidig geselecteerde record wordt verplaatst van de tabel Boekenlijst naar de tabel Boeken.
(Dit houdt dus in dat wanneer ik het boek van de wishlist heb gekocht dat ik deze wil verplaatsen naar de boeken die ik in bezit heb.)

Mijn ervaring met access is redelijk, maar niet toereikend genoeg om dit zelf te maken. Is er iemand die me daar mee kan helpen, in redelijk simpele taal?

En waarom niet in één tabel? Lijkt mij een stuk makkelijker: extra Ja/Nee veldje erbij, en filteren op het Ja/nee veld....

Dat kan via SQL

De basisstatement

INSERT INTO Boeken
SELECT *
FROM BoekenLijst
WHERE boeknaam = "harry potter"

Indien je een unique ID gebruikt kun je de WHERE clausule natuurlijk aanpassen met UID = <gekozen id>. Ik neem aan dat het ook mogelijk is met de VBA datasets e.d., maar er is een standaard SQL oplossing voor.

*edit* mijn eerste gedachte was hetzelfde als OctaFish, maar dat was de vraag niet ;)

Laatst bewerkt:
Da's niet genoeg; TS wil het record verplaatsen, en dat houdt in dat je het record ook moet verwijderen uit zijn 'wishlist'. En dat allemaal omdat de db niet goed genormaliseerd is..... Wat een ellende ! (Ik ben druk genoeg om niet over hopeloze oplossingen te hoeven nadenken ;) )

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie snelle reacties!

@wampier: Ik snap wat je bedoeld, alleen ik heb geen idee hoe ik dat kan toepassen. Ik denk dat de oplossing van OctaFish het eenvoudigst is, ondanks dat het inderdaad niet precies is wat ik vroeg. Het doet in ieder geval wel wat ik wil bereiken.

@OctaFish: Dat is daar zelf niet aan had gedacht :P, dat is inderdaad wel zo makkelijk. Ik heb ook een soort van 'homepage', waar twee buttons op staan naar de formulieren. Kan ik er ook voor zorgen dat wanneer ik via die button naar BoekenLijst ga, dat ik dan direct alleen de boeken krijg 'Nee'. En bij die andere natuurlijk met 'Ja'.

Laatst bewerkt:
Ja, da's zelfs extreem makkelijk! Beide knoppen openen namelijk hetzelfde formulier/tabel met een eigen filtering. Je hebt namelijk ook nog maar één formulier nodig... Je filtert het ene formulier op het selectieveld met de waarde 0 (No) en de andere met waarde -1 (Yes). Door op een formulier een vinkje te zetten, en het formulier te verversen 'verdwijnt' het boek uit de lijst, en verschijnt hij in de andere.

Hoe open ik dat formulier dan met een verschillende filtering per knop?
Ik neem aan dat ik dat filter in de knop moet aanroepen ofzo?
Kun je uitleggen hoe?

De mooiste manier vind ik om het argument mee te geven met de OpenArgs variabele, maar het kan ook door het formulier te openen met een filter. Ik heb er een voorbeeldje van gemaakt op basis van een microsoft voorbeeldje.

Bijlagen

OctaFish bedankt voor al je hulp, ik heb het helemaal voor elkaar gekregen met behulp van je voorbeeld bestandje :). Werkt perfect. Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan