Verplaatsen van gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frandor

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2020
Ik heb twee identieke databases- Recent en oud- uit recent wil ik alleen de gegevens incl. afbeelding verplaatsen naar oud door middel van een selectie.
is dat iets van replace ... to ???

Dat is eerst een append query, en als die gelukt is een delete query.

Doe jezelf een lol en haal de afbeeldingen uit de database. Die kun je veel beter opslaan in een map, en dan middels tekstvelden verwijzen naar de afbeeldingen.

Je kunt het proces overigens ook automatiseren, door er ofwel een functie van te maken, ofwel een macro die de twee queries achter elkaar uitvoert. Dan loop je niet de kans dat je per de verwijderquery start als de toevoegquery nog moet draaien. En sowieso regelmatig een backup maken van de db, zodat je nog een rollback scenario hebt voor als het een keer fout gaat.
Zelf zet ik beide systemen gewoon in één database; de twee data db's (archief en productie) zijn dan koppelingen. Op die manier kun je ook heel makkelijk de archiefdata weer laten zien als dat nodig is, door bijv. met een extra knop of vinkje de archief data toe te voegen aan de 'live' data.

De afbeeldingen staan ook in een aparte map en zijn door middel van een tekstveld ( heb ik de vorige keer hier geleerd) te bereiken.
Het automatiseren lijkt me wel wat als dat door middel van een vinkje bij het ja/nee veld geregeld kan worden.
eenmaal aangevinkt wordt het dan bij wijze van spreken bij het afsluiten naar de andere db geplaatst?
frandor

Ik zou niet automatiseren met een vinkje (vind ik namelijk geen automatisering ;)) maar op basis van een vast criterium. Bijvoorbeeld: afgeronde dossiers die een jaar oud zijn. Zaken waarvan je weet dat ze naar het archief moeten, baseer je doorgaans zelf tenslotte óók op een criterium dus dan kun je dat criterium net zo goed gebruiken in de hele procedure.
Bij het starten van de db kun je dan de procedure laten lopen die het archiveren uitvoert. Of, als je dat liever hebt i.v.m. wachttijd, bij het sluiten van de database.

Automatiseren is in dit geval eigenlijk niet het juiste woord, meer gemak dient de mens.

Het blijkt trouwens dat bij het gebruiken van een tekstveld voor een link naar een afbeelding een code heb staan die niet werkt maar ook geen foutmelding geeft??

Option Compare Database
Dim sObject As String

Private Sub Foto_Click()
sObject = Me.ActiveControl.Name
If Me(sObject) & "" = "" Then
Me(sObject) = BestandOpzoeken
Else
Application.FollowHyperlink Me(sObject).Value
End If
End Sub

Private Sub Foto1_Click()

End Sub

Waar zit ik naar te kijken? Sub Foto1 is leeg, dus die doet niks. Sub Foto kan handiger, maar zou moeten werken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan