Verplaatsen van operating systeem

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pasar
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Pasar

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2008
Het gaat over een pc1 draaiend op Win XP met daarin een HD (naam: A) van 40GB. Schijf A is verdeeld in 2 partities C en D. C= ongeveer 30 GB, D heeft de rest.

In deze pc1 wil ik een andere harde schijf (naam: B) komende uit een andere pc2 plaatsen van 300GB. Schijf B heeft 3 partities,C=151GB, D=122GB, E=24GB. Op schijf B staat op de C-partitie ook Win XP. Hoe kan ik nu de C-partitie van schijf A verplaatsen naar de C-partitie van schijf B en wat moet ik doen met de verschillende grootte van de partities? Ik kan werken met de EaseUS software (gratis) welke ik van het net gehaald heb.

Ik dacht te werken als volgt: maken image HD-B partitie C (aldus zou ik nog kunnen terugkeren naar beginsituatie), wissen van de inhoud van HD-B partitie C of verwijderen en nieuwe aanmaken ( waarbij ik me de vraag stel of ik dan kan kiezen voor een systeempartitie), maken image HD-A partitie C en opnieuw plaatsen op HD-B partitie C.

Ga ik dan eventueel last krijgen met het opnieuw activeren wegens andere hardware enz. Is deze werkwijze goed of ben ik totaal verkeerd?

Het geheel heeft dus eigenlijk als bedoeling in pc1 een grotere schijf B te plaatsen waarvan de partities D en E moeten blijven bestaan.

Graag reactie van mensen met ervaring a.u.b.

Dank bij voorbaat.

Een os zomaar verplaatsen zal niet zomaar gaan.

Waarom hang je die naam b er niet gewoon naast en voeg je de partities op naam a niet samen. Dit scheelt een hoop werk en er veranderd aan je systeem verder niets.
Problemen achteraf met een evt. niet werkende os heb je dan ook niet.

Als je je systeem mappen zoals mijn documenten verwijst naar een partitie op naam b hou je op naam a heel veel ruimtes over voor de evt. updates ed.

Afhankelijk hoe je os met de schijfletters omgaat is niet te voorspellen, het kan zijn dat je os deze ineens door elkaar gaat halen dan zoals je nu gepland hebt.

Dank voor uw reactie. Ja, inderdaad dat zou kunnen. Ik heb echter maar plaats voor 1 harde schijf in de pc1 en aangezien schijf B 7200rpm heeft en schijf A 5400rpm zou ik liever die schijf B er in hebben. Schijf A vind ik ook eigenlijk toch maar klein. Schijfletters kan je altijd wel aanpassen veronderstel ik. Zou mijn werkwijze overigens goed zijn?

Laatst bewerkt:
het schijnt dat je harde schijf kan klonen en het zo over kan zetten

weet alleen niet of het problemen gaat geven omdat je zoveel partities hebt

ik zoek nog wel even naar wat meer info

maar ik denk niet dat het makkelijk word

Edit :
nog even een vraag wat is je harde schijf aansluiting SATA of IDE ?

ik heb wat gevonden hier eerst wat info Harde schijf vervangen

Hd Clone

ik wil nog even melden dat ik dit programma zelf nooit eerder heb gebruikt !

Laatst bewerkt:
Voor de partities is wel verklaarbaar:

Ter info:
Schijf 0 (is eerste schijf) wordt de eerste partitie de letter C toegekend.
Schijf 1 (tweede schijf) wordt de eerste partitie D toegekend.
Dus is eerste schijf in twee partities dan heeft deze de letter C(eerste partitie) en E (tweede partitie) en de tweede schijf vb ook in twee partities dan hebben ze de letters D(eerste partitie) en F(tweede partitie).
Als je naar je MOBO kijkt en weet wat de eerste aansluiting is van de hardeschijf aansluiting (zowel eide als sata) weet is dit schijf 0 de tweede is schijf 1 etc.

Fysiek wordt altijd de eerste partitie de eerst vrije letter toegekend als deze niet bezet door al een "eerste partitie"
Dit allemaal In windows

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan